Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raw bestanden openen in photoshop...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • raw bestanden openen in photoshop...

    hoi,
    Ik heb net voor ik op vakantie ging een kleiner toestel gekocht. de canon g 15.
    nu ben ik terug thuis. ik wilde mijn foto's op mijn mac zetten.. dit is goed gelukt, maar wanneer ik een foto wil openen met photoshop. (ook via bridge) lukt dit niet.
    het zijn raw foto's.
    ik heb ook nog een ander toestel een EOS en daar heb ik helemaal geen problemen mee.
    op internet heb ik meerdere berichten gelezen met hetzelfde probleem.
    maar zonder echte oplossing..
    weet er iemand raad?

    groetjes

  • #2
    Re: raw bestanden openen in photoshop...

    Het klassieke probleem: RAW-bestanden van een nieuwere camera en wat oudere software om die te behandelen.
    Je noemt wel de G15, maar zegt wel niets over je Photoshop versie (of beter: Adobe Camera Raw -ACR- versie).
    Het zou kunnen dat je de allernieuwste ACR versie nodig hebt (te downloaden van Adobe); het zou bovendien kunnen dat de allernieuwste ACR versie slechts draait op de allernieuwste versie van PS.
    Als je dat niet voor mekaar krijgt, dan zal je je RAW-bestanden met de gratis te downloaden DNG-Converter van Adobe moeten omzetten, waarna je ze vlot gaat kunnen behandelen.

    Dus...
    (misschien even vertellen hoever je met Photoshop op je Mac staat? )
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: raw bestanden openen in photoshop...

      Goei toestel, hé, die G15
      En inderdaad, LesC heeft uiteraard gelijk zoals altijd : oudere versies van Lightroom en Photoshop ondersteunen de splinternieuwe toestellen niet automatisch.
      LR 4 en PS 6 doen dat wel.
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

      Comment

      Working...
      X