Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meerdere scermen kalibreren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Meerdere scermen kalibreren

    Via een kennis heb ik even een Spyder 3 pro mogen lenen om hem eens te testen alvorens ik er zelf eentje ga aanschaffen. Volgens datacolor is het mogelijk om met de Spyder3 Pro meerdere beeldschermen te kalibreren. In de praktijk lukt dat ook prima en kan ik beide schermen een voor een kalibreren. Maar zodra ik het programma afsluit slaat hij automatisch het recentste profiel op en wordt dit voor beide beeldschermen gebruikt, met gevolg dat ik maar 1 gekalibreerd scherm overhoud.

    Kent iemand hier een oplossing of work-around voor?
    Indien niet, kan de Spyder3 Elite dat wel? Bestaat er ook nog alternatieve software voor?
    http://www.bertbeckers.be
    http://www.facebook.com/Bert.Beckers.Photography

  • #2
    Re: Meerdere scermen kalibreren

    Bert,

    normaal gezien herkent de software dat je 2 schermen hebt aangesloten. Althans toch bij mij, ik gebruik zelf de Spyder 4.
    Voor je verder gaat met het kalibreren zelf heb je rechts in een pull down je monitor naam staan (of generic display als je het voor de eerste maal gebruikt). Als je daarop klikt krijg je de lijst te zien van je monitoren en kan je switchen. Het scherm verplaatst zich dan netjes naar de andere monitor.
    Heb je gedaan met kalibreren, dan bewaar je inderdaad je settings (en geef je de naam van je scherm uiteraard) en staat er onderaan links een vraag of je een ander scherm wil kalibreren. Ook kan je software downloaden waardoor je je iPad kan kalibreren.
    Zoals gezegd dit is met Spyder 4 pro, de specificaties van Spyder 3 ken ik niet! Voor 2 monitoren moet je trouwens de Pro aanschaffen, de express werkt enkel maar voor 1 scherm...
    KM D5D + Sony a300 + Sony a58 + KM 18-200 + Tamron 17-50 + Tamron 70-200 + Sigma 120-400 + SAL50

    Comment


    • #3
      Re: Meerdere scermen kalibreren

      Bedankt voor je reactie.
      Zoals gezegd gebruik ik de pro, die dus 2 schermen kan kalibreren wat in de praktijk ook perfect werkt. Totdat ik het programma afsluit en hij het kleurprofiel automatisch gaat opslaan, zonder ik er zelf verdere controle over heb. Dan gaat het mis en wordt 1 kleurprofiel voor beide schermen gebruikt.

      Iemand anders opperde al dat het zou kunnen dat mijn grafische kaart van mijn laptop geen 2 kleurprofielen kan aansturen, maar dan vind ik het wel vreemd dat het na het kalibreren van beide schermen wel werkt, zolang ik de Spyder software open laat staan. Bovendien kan ik in Win7 ook voor ieder beeldscherm een apart kleurprofiel selecteren..

      Mocht mijn grafische kaart inderdaad de beperkende factor zijn, dan ben ik al blij wanneer ik de 2 kleurprofielen handmatig kan opslaan en laden afhankelijk van welk scherm ik gebruik. Ik wil de foto's namelijk kunnen bewerken op mijn samsung scherm, maar met dat kleurprofiel geladen is is mijn laptopscherm haast onbruikbaar en zit er een enorme blauwzweem op.
      http://www.bertbeckers.be
      http://www.facebook.com/Bert.Beckers.Photography

      Comment


      • #4
        Re: Meerdere scermen kalibreren

        En ja kan niet, beide schermen apart opslaan? Ik bewaar ze onder hen respectievelijke merknaam en als ik Win7 opstart krijg ik netjes op beide schermen apart, hun profielnaam te zien die ingeladen worden.
        Als je de software opent, kun je dan binnen de software veranderen van scherm? Ik wil zeggen, als je het 2e scherm aanduidt, het kalibratiescherm zich verplaatst naar het 2e scherm. Er zitten voorbeeldfoto's in zodat je de voor en na kan bekijken van je kalibratiewijzigingen en je kan handmatig herkalibreren.
        Zegt de help/handleiding niets over het kalibreren van 2 schermen? Ik weet het, dat is ook altijd het laatste dat ik vastpak...
        KM D5D + Sony a300 + Sony a58 + KM 18-200 + Tamron 17-50 + Tamron 70-200 + Sigma 120-400 + SAL50

        Comment

        Working...
        X