Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AI focus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AI focus

    Is AI focus de standaard Autofocus op de Eos 300D met de originele firmware? Of is het gekoppeld aan continue opname? Graag wat uitleg hierover want ik ben er nog niet uit. Newby DSLR.
    Canon EOS Rebel | EF-S 18-55 | 50mm Mk1 1.8 | 28-105 USMII 3.5/4.5 | 70-210 3.5/4.5usm |Tiffen Polarizer | Tiffen Uv | 512MB Lexar

  • #2
    Hey Bubbles,

    -AI focus is standaard in "Auto", "No flash",P Av, Tv en M modes.
    -One-shot zit onder "portrait", "landscape", "macro", "night portrait" en A-dep modes
    -AI servo zit onder de "sports" mode.

    Zie ook de witte bolletjes in de tabel onderaan pagina 6 van de 300D review op www.dpreview.com: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page6.asp

    De laatste "hacked" firmware maakt hier echter een einde aan; AI focus en One Shot zijn nu in elke mode te kiezen. Er zit jammer genoeg nog een bug in de firmware; AI Servo kan je óók in elke mode kiezen, maar afdrukken gaat (nog) niet...

    Wordt aan gewerkt...

    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      @Jochen; Kun je nu nog wel focus en frame toepassen, je hebt dan toch het gevaar dat de cam opnieuw gaat focussen zodra het onderwerp beweegt. Bedant voor je info, hier heb ik wat aan.
      Canon EOS Rebel | EF-S 18-55 | 50mm Mk1 1.8 | 28-105 USMII 3.5/4.5 | 70-210 3.5/4.5usm |Tiffen Polarizer | Tiffen Uv | 512MB Lexar

      Comment


      • #4
        Originally posted by bubbles
        @Jochen; Kun je nu nog wel focus en frame toepassen, je hebt dan toch het gevaar dat de cam opnieuw gaat focussen zodra het onderwerp beweegt. Bedant voor je info, hier heb ik wat aan.
        Je bedoelt "focus & recompose" technieken? Wel, ik vermoed dat je in problemen kan geraken, en ik heb ook op dpreview al posts gelezen van mensen die beweerden dat ze problemen hebben gehad met deze techniek, maar... ikzelf heb er nooit problemen mee. Straffer nog; het LUKT me zelfs meestal niet om me moedwillig in nesten te werken. In de praktijk heb ik nog het meeste moeite om de cam in AI Servo te krijgen. (terzijde: daarom ook dat ik een lens heb gekozen die een snelle AF toelaat. Ik druk af zonder nadenken, en AI servo is niet nodig dan.)

        Maar ik gebruik die focus & recompose techniek weinig. Ik kies gewoon het focuspunt dat het dichtst bij mijn subject ligt, en dan is een "recompose" niet nodig. Of ik doe een aantal "half-presses" totdat het gewenste focuspunt oplicht.

        Hoe dan ook, zoals ik al eerder zei; met de laatste firmware kan je hem in elke mode op AI servo zetten, zonder de kans dat hij naar AI servo overschakelt.



        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Ja ik bedoelde focus en recompose, je hebt idd gelijk, hij schiet niet snel door naar Servo dus problemen zal het niet vaak geven. Ik ben er uit nu dankzij je goede info, bedankt hiervoor. Is de hacked firmware zonder risico, of kan ik beter wachten op de final?
          Canon EOS Rebel | EF-S 18-55 | 50mm Mk1 1.8 | 28-105 USMII 3.5/4.5 | 70-210 3.5/4.5usm |Tiffen Polarizer | Tiffen Uv | 512MB Lexar

          Comment


          • #6
            Originally posted by bubbles
            Ja ik bedoelde focus en recompose, je hebt idd gelijk, hij schiet niet snel door naar Servo dus problemen zal het niet vaak geven. Ik ben er uit nu dankzij je goede info, bedankt hiervoor. Is de hacked firmware zonder risico, of kan ik beter wachten op de final?
            Hacked firmware is nooit zonder risico. Tot hiertoe zijn er echter geen problemen gekend.

            Er zijn echter dingen die je moet weten:
            -Een aantal mensen hebben aan Canon gevraagd wat hun officieel standpunt is wat betreft de firmware hack. Canon heeft daarop geantwoord dat je garantie vervalt als ze kunnen aantonen dat het camera-probleem van de hack komt.
            -Dit is echter geen verassing. Ze kunnen moeilijk antwoorden "doe maar jongens, geef de 300D de mogelijkheden van de 10D, geen probleem".
            -Een enkeling stuurde een kapotte 300D op (mirror was kapot) mét hacked firmware ...en kreeg hem terug met de gewone firmware erop. Canon betaalde ook zonder morren alle kosten want het toestel was onder garantie. Uit dit ene geval kan je niet veel afleiden, maar men vermoedt dat Canon geen moeite gaat doen om te proberen de hack als oorzaak aan te wijzen voor defecten. Dat leidt tot misnoegde klanten. En misnoegde klanten gaan naar de concurrentie.
            -Als je toestel kapot gaat, is er nog steeds een grote kans dat je de officiële firmware kan terugzetten alvorens het toestel binnen te sturen.

            Het risico is dus miniem.

            Ikzelf heb de voorlaatste versie, en ga deze even overslaan. Als de AI servo bug eruit is, dan doe ik nogmaals een upgrade.
            http://www.theafricabug.com

            Comment

            Working...
            X