Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rare schaduw op de rug

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • rare schaduw op de rug

    Hallo,

    ik ben sinds kort terug begonnen met fotografie. nu heeft mijn vriend een tijdje geleden wat foto's van mij en mijn dochtertje gemaakt.
    ik wou deze nu wat "afwerken" maar als ik de curven wat aanpas merk ik dat er een blauwe schaduw op de rug is.
    dat heb ik bijna op elke foto, bij de 1 wat meer dan bij de ander. heeft dit te maken met het blauw bloesje?
    ik heb al een paar dingen geprobeerd, maar niks helpt (ik ken dan nog niet alles van photoshop )
    kan er iemand mij hiermee helpen?

    dit is de link waar de foto op staat, het is me niet gelukt om het via IMG te doen, sorry
    Explore Wendy Peeters’s 4 photos on Flickr!



    alvast bedankt
    wendy
    Last edited by wentrix; 24 augustus 2013, 20:19. Reden: verkeerde link

  • #2
    Re: rare schaduw op de rug

    Ik vermoed dat het hier simpelweg gaat om een verschil in witbalans. Het is een foto in volle zon, ik gok op 5200K ingesteld voor je foto. Schaduwen zitten echter tussen 6000K en 7000K. In de originele foto zal de schaduw op je rug een pak donkerder geweest zijn waardoor het blauwe niet zo hard opviel. Door die met de curve terug te halen ga je dan het verschil in witbalans versterken.

    Beste oplossing is om het blauw wat bij te schilderen. En de curves terug wat te verzachten - ik vind het beeld te hard geworden (maar da's persoonlijk).

    Comment


    • #3
      Re: rare schaduw op de rug

      Oorspronkelijk geplaatst door wentrix Bekijk bericht
      Hallo,

      ik ben sinds kort terug begonnen met fotografie. nu heeft mijn vriend een tijdje geleden wat foto's van mij en mijn dochtertje gemaakt.
      ik wou deze nu wat "afwerken" maar als ik de curven wat aanpas merk ik dat er een blauwe schaduw op de rug is.
      dat heb ik bijna op elke foto, bij de 1 wat meer dan bij de ander. heeft dit te maken met het blauw bloesje?
      ik heb al een paar dingen geprobeerd, maar niks helpt (ik ken dan nog niet alles van photoshop )
      kan er iemand mij hiermee helpen?

      dit is de link waar de foto op staat, het is me niet gelukt om het via IMG te doen, sorry
      Explore Wendy Peeters’s 4 photos on Flickr!



      alvast bedankt
      wendy

      Heb je nog het origineel van die foto, de RAW of toch tenminste de onbewerkte JPEG? Ook ik vind de bewerking te hard, te gesatureerd ook.

      Walter
      D850

      Comment


      • #4
        Re: rare schaduw op de rug

        Oorspronkelijk geplaatst door wentrix Bekijk bericht
        Hallo,

        ik ben sinds kort terug begonnen met fotografie. nu heeft mijn vriend een tijdje geleden wat foto's van mij en mijn dochtertje gemaakt.
        ik wou deze nu wat "afwerken" maar als ik de curven wat aanpas merk ik dat er een blauwe schaduw op de rug is.
        dat heb ik bijna op elke foto, bij de 1 wat meer dan bij de ander. heeft dit te maken met het blauw bloesje?
        ik heb al een paar dingen geprobeerd, maar niks helpt (ik ken dan nog niet alles van photoshop )
        kan er iemand mij hiermee helpen?

        dit is de link waar de foto op staat, het is me niet gelukt om het via IMG te doen, sorry
        Explore Wendy Peeters’s 4 photos on Flickr!



        alvast bedankt
        wendy
        Een manier om hier je foto op te krijgen is het volgend, of dit de juiste is voor flickr weet ik niet, omdat ik niet weet hoe jij je profiel hebt ingesteld, maar het is een manier.
        De foto achter de link openen, erop klikken dan krijg je een grotere versie> rechtsklikken op die foto, en dan komt er een box waar je het formaat kan kiezen> hier neem je de large na de medium800> klik en dan kies je boven de foto het formaat 1024> klik> dan rechtsklik en eigenschappen>eigenschappen de adres URL kopiëren door te slepen, dan word die blauw, en die plakt je dan in de BD voorziening. probeer maar. Grt Guido
        Ik heb het even voor je gedaan, zoals beschreven, als je dit niet wenst doe ik ze zo weer weg in deze reactie !
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: rare schaduw op de rug

          Toevallig ben ik net bezig aan een onlangs aangekochte video'cursus' van James Brandon, waarin hij een aantal vaak voorkomende fotografische problemen beschrijft en een mogelijke oplossing aanbiedt.
          Hoewel James zowel Lightroom 4 als Photoshop CC gebruikt om een correctie voor te stellen, verkiest hij voor "Blue Shadows and color casts" Photoshop, vooral omwille van het gebruik van lagen en laagmaskers.
          Hij gaat als volgt te werk:
          - Aanbrengen van een adjustment layer Hue/Saturation

          - Met het handtooltje, dat boven de foto in een pipetje verandert, klikt hij in de blauwe schaduw op de rug van je onderwerp
          - 'Master' (op het bovengetoonde venstertje) verandert in 'Blue'
          - Hij houdt de muis ingedrukt en sleept naar links. Gevolg, ALLE blauw wordt gedesatureerd en verdwijnt uit de foto
          - Hij verandert het laagmasker van wit in zwart en schildert met wit waar hij enkel de adjustment wil toepassen.

          Helaas, helaas... als ik dat doe met bovengegeven foto, krijgt de dame een witte vlek op haar rug,

          wat -denk ik- ook niet de bedoeling was. Dus je zult ze daarna wat moeten bij'schminken', vrees ik (met gepipetteerde huidskleur bijschilderen, bij voorkeur op een transparante laag). Tenzij iemand anders een betere oplossing heeft voor deze kleurzweem.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: rare schaduw op de rug

            Oorspronkelijk geplaatst door wentrix Bekijk bericht
            .... heeft dit te maken met het blauw bloesje?
            gebeurt hetzelfde met een ander kleur bloesje...?
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: rare schaduw op de rug

              Het is , in dit geval, niet moeilijk: als je Photoshop Cs5 hebt:
              laag dupliceren
              snel selecteren van de dame. Vergroting van de selectie en doezelen met 2 pixels ( zodat straks geen storende achterblijvende randen te zien zijn )
              Het geselecteerde deel omzetten in zwart/wit ( in dit geval koos ik voor het geel filter, gaf de beste overeenkomst schaduw/helderheid enz. )
              Nu in kleurbalans naar smaak magenta, rood en geel toevoegen.
              Deselecteren
              Laagmasker toevoegen, alles onthullen.
              Met penseel 6 pixels breed fijntjes het schouderbandje opnieuw het blauw er uit halen. ( het bh bandje heb ik niet opnieuw de originele kleur gegeven daar dit ook onderhevig was aan de rare blauwe verkleuring
              Lagen samenvoegen, klaar.



              Walter
              D850

              Comment


              • #8
                Re: rare schaduw op de rug

                Netjes opgelost, Walter, en een heel andere benadering dan diegene die ik beschreef!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: rare schaduw op de rug

                  Omdat ik voor de moment toch niks om handen heb, de foto ook even bewerkt met CaptureNX2 en daar het kleursturingspunt gebruikt ( Upoint ) en voor mij i dit toch al een meer natuurlijke rug in het harde licht.En natuurlijk is er invloed op de omliggende delen, maar die heb ik zo gelaten.


                  update
                  even de arm en het aangezicht van het kindje wat meer kleur gegeven, daar ik bij de vorige alleen met de rug bezig geweest ben.
                  Last edited by guido.g; 26 augustus 2013, 12:39.
                  https://ggpics.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: rare schaduw op de rug

                    Ja, het geheel is ook warmer, al heb je nu rare strepen door het beeld (waarschijnlijk omwille van het gebruik van een jpg van weinig gewicht (262KB). Best aan TS uitleggen hoe je tewerk gegaan bent, zodat dit op het origineel (is er een RAW-bestand beschikbaar?) kan uitgevoerd worden. Maar ik heb ook nog een vraagje van fotografische aard: kan zoiets vermeden worden bij het maken van de foto zelf?
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: rare schaduw op de rug

                      Geen probleem om dat uit te leggen, maar heeft hij NX2 om het kleursturingspunt te gebruiken. Het is vrij simpel, je neemt het kleursturingspunt, hierna klstp, je plaats die op de kleur die wil veranderen, in de dialoog box komt dan die kleur aangeboden, je klikt daarop en er verschijnt een kleurcirkel met een pipet boven, je neemt de pipet en je kiest op de afbeelding een kleur die je wil gebruiken, je klikt op ok, en daarna ga je in de foto op het klstp alles bijstellen, de grote van het gebied door middel van de gearceerde cirkel , helderheid, rgb bijstellen, contrast, dit zit alles in het punt, met schuivertjes,dus je ziet onmiddellijk wat je doet, in een soort uitrolmenu.Daarna de kleurbalans wat bijstellen,hier schuivertje van rood wat meer geven= warmer. En wat de afbeelding betreft die is juist bewerkt als vb van wat kan.Mocht het mijn foto zijn, zou ik hem nog meer bewerken, maar op dit kleine bestand is dat niet simpel.
                      Last edited by guido.g; 26 augustus 2013, 12:35.
                      https://ggpics.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: rare schaduw op de rug

                        En wat het maken van de foto betreft, ik heb dit nog nooit voorgehad, kan alleen maar gissen naar de oorzaak, witbalans, is dit een crop was er veel blauw in de originele foto, voorinstelling op de camaera, bv vivid ed.Wat is er met de foto zelf gebeurd, naar dat alles kan je alleen maar gissen.Maar ik heb het nog nooit gezien, ik weet dan ook niet alles.
                        https://ggpics.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: rare schaduw op de rug

                          waw, bedankt voor de uitleg allemaal
                          hieronder even de originele versie in JPG (wist niet hoe ik de RAW versie er op kon krijgen)
                          de exif gegevens staan er normaal nog bij... kun je zien wat ik misschien heb fout gedaan?



                          zoals guido.g het heeft uitgelegd, mercikes nog!! en de foto mag blijven staan hoor!
                          ik weet helaas niet hoe je het RAW formaat hier krijgt? ik kan ze niet uploaden op flickr, iemand een tip?


                          @lesC: dank je voor de hele uitleg, maar de bewerking van Phororhacos vind ik toch ietsje beter
                          alleen het nu nog zelf proberen, dat is iets anders... het doezelen van de pixels weet ik al niet hoe dat moet...

                          @bouk: ik weet niet of dit ook met een ander kleur bloesje gebeurd, ik heb het nog nooit meegemaakt, dit is de eerste keer.
                          dus ik dacht dat het met dat blauwe bloesje te maken had..

                          ik gebruik alleen Photoshop CS5.. ik ken er nog niet alles van, alleen de simpele dingen eigenlijk.
                          dus ik ben nog vol op aan het oefenen... vandaar waarschijnlijk ook mijn "te" harde bewerking
                          ik dacht dat het mooi zo was, maar niet dus... kan ik de rest ook even opnieuw bewerken dan..
                          mag ik dan helemaal geen curven gebruiken? en wat kan ik dan in de plaats gebruiken?
                          ik vond eigenlijk dat mijn foto's te flets waren, vandaar dat ik nu eens met curven probeerde, zodat de kleuren wat beter uitkwamen.
                          maar dit is niet goed dan? ik heb die blauwe schijn dus op al mijn foto's die zo getrokken zijn..
                          heb er nog eentje bijgezet waardat het niet zo gecropt is.(origineel)
                          hier de link: http://www.flickr.com/photos/100763883@N04/

                          @ guido.g: wat zou jij dan nog meer doen qua bewerking?


                          even ter info: de instellingen op mijn camera stonden op diafragma voorkeuze
                          en de witbalans stond op automatisch (die laat ik altijd zo staan )
                          misschien in de toekomst ook een beetje spelen met de witbalans...
                          maar ben een beginnende fotograaf, dus weet nog niet alles wat het beste is

                          Wendy
                          Last edited by wentrix; 26 augustus 2013, 21:04. Reden: link werkt niet

                          Comment


                          • #14
                            Re: rare schaduw op de rug

                            hmm.. wat heb ik nu weer fout gedaan??
                            heb nog veel te leren precies... heb alles gedaan hoe dat guido.g het heeft uitgelegd?
                            wat doe ik fout?

                            wendy

                            Comment


                            • #15
                              Re: rare schaduw op de rug

                              Oorspronkelijk geplaatst door wentrix Bekijk bericht
                              hmm.. wat heb ik nu weer fout gedaan??
                              heb nog veel te leren precies... heb alles gedaan hoe dat guido.g het heeft uitgelegd?
                              wat doe ik fout?

                              wendy
                              zo doe ik het met Flickr;

                              Dubbel klik op de foto - rechts onder de grote foto zie je een vierkantje waar een pijl uitkomt-daarop klikken
                              Dan zie je een link - boven de link selecteer je grab de HTML/BBcode - selecteer je link - als de link blauw is - onder de link selecteer de grootte 1024x683pixels - selecteer de BBCode - duw CTRL C.
                              Dan ga je naar BD - open nieuwe discussie - selecteer in de opties omde tekst te centreren en zet je cursur tussen de twee [center][center] en doe Ctrl V
                              en dan zou je foto er moeten staan.

                              Grt,

                              Jean-Pierre

                              Comment

                              Working...
                              X