Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 7d, 70d of 6d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 7d, 70d of 6d

    De vraag, welk body.
    Ik ben momenteel in het bezit van een 600D, en wil een lichtsterkere body. Ik heb een mooie lens op mijn 600D en weet dat deze niet meer te gebruiken zal zijn op mijn 6D, mocht ik hiervoor kiezen.

    Ik ben een vrouw en heb wat kleine handen, en heb de 7D en de 60D in mijn handen gehad. Om te voelen hoe dit in de handen licht. Dan heb ik qua grootte toch wel de voorkeur voor een 60D (de 70D) als ik hem ga aanschaffen maar deze is natuurlijk nog niet in de winkel.

    Nu twijfel ik toch over de stap wel of geen full frame, ik wil echt een lichtsterkere body, ga ik dit redden met een 70D? of toch echt een fullframe nodig? en is het verschil met een 600D en 70D wat betreft lichtsterkte omdat deze een nieuwe sensor heeft en kan verder omhoog met de iso ook echt de moeite? of moet ik toch die full frame aanschaffen, om niet nét en klein stapje maar een groter stapje vooruit te gaan.

    Ik ben bang dat ik te kort kom met de 70d en over een jaar nog een 6d wil. Of is het wel de moeite zo'n 70D? De 7D valt dan ook nog in de zelfde prijsklasse als de 70D, maar voor mijn gevoel valt deze af. Maar toch wil ik hier wel jullie mening over. Ik fotografeer veel binnen, en ik heb een mooie Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art. Die toch niet op een full frame werkt, ik ben me bewust dat het kosten plaatje van fullframe veel hoger zal zijn dan een 70D, helemaal i.c.m. nieuwe lens(zen).

  • #2
    Re: canon 7d, 70d of 6d

    Speel ook al enige tijd met de gedachte om een 2de body aan te schaffen en twijfel tussen 70D en 6D.
    70D is trouwens binnen bij Grobet (Antwerpen).
    Heb vandaag met de 2 toestellen snel wat foto's gemaakt (Jpeg en RAW), gewoon met de 50 mm (fantastic plastic).
    Net op de PC bekeken en 6D steekt er echt met kop en schouders boven uit: detail, ISO, DR, ... gewoon alles.
    Wat me opviel was dat de "schaduwruis bij het oplichten van donkere partijen" beter is dan bij mijn 5D MKIII.
    Zelfs de AF vond ik goed (ook al zijn het er maar 11), zelfs volgen van voorbijrijdende fietsers ging redelijk, in verhouding beter dan met de 70D, maar dat kan ook aan mij gelegen hebben hoor...
    Voor mij is de keuze gemaakt: het wordt een 6D.

    Comment


    • #3
      Re: canon 7d, 70d of 6d

      Fijn om te weten dat de 70D er al in België is, dan kan ik hem in Nederland ook waarschijnlijk snel eens testen. Ik heb nog flink wat rond gesurft op het internet, er van uitgaande dat een 6D echt daadwerkelijk veel beter is, kom ik er wel achter met de lenzen die ik wil dat ik dadelijk rond de 3000+ kwijt ben. Nu vind ik dat erg veel.

      Weet iemand of dat het verschil tussen een 600D en 70D wel aantrekkelijk is? Of zal ik echt alleen blijven tobben met een 70D en over 1 a 2 Jaar nog een FullFrame willen?

      Comment


      • #4
        Re: canon 7d, 70d of 6d

        Zet de voor en nadelen van een crop en full-frame eens naast elkaar. Dan pas weet je wat je echt nodig hebt van sensor. De nieuwere toestellen gaan inderdaad wel hoger in isowaarde. Met een duurder toestel ga je niet noodzakelijk betere foto's maken, veel hangt van jezelf af. Ik werk nog steeds met mijn 550D omdat hij doet wat moet, foto's maken... Aangezien ik in raw werk en manueel heb ik al die prullen niet nodig...
        Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

        Comment


        • #5
          Re: canon 7d, 70d of 6d

          Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
          Zet de voor en nadelen van een crop en full-frame eens naast elkaar. Dan pas weet je wat je echt nodig hebt van sensor. De nieuwere toestellen gaan inderdaad wel hoger in isowaarde. Met een duurder toestel ga je niet noodzakelijk betere foto's maken, veel hangt van jezelf af. Ik werk nog steeds met mijn 550D omdat hij doet wat moet, foto's maken... Aangezien ik in raw werk en manueel heb ik al die prullen niet nodig...
          Dat laatste vind ik maar n rare uitspraak. De techniek staat niet stil. Mijn 500D durf ik amper boven Iso 400 gebruiken.

          De 6D is zelfs tot Iso 6400 nog goed bruikbaar.

          Anderzijds valt ruis zelfs op n A4-afdruk amper op, dus waar maken we ons zorgen over ?

          6D is idd wel n fantastisch toestelleke
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: canon 7d, 70d of 6d

            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
            Dat laatste vind ik maar n rare uitspraak. De techniek staat niet stil. Mijn 500D durf ik amper boven Iso 400 gebruiken.

            De 6D is zelfs tot Iso 6400 nog goed bruikbaar.

            Anderzijds valt ruis zelfs op n A4-afdruk amper op, dus waar maken we ons zorgen over ?

            6D is idd wel n fantastisch toestelleke
            Op mijn flickr staat een aquarium foto gemaakt op iso 12800... De ene situatie is de andere niet, maar inderdaad techniek staat niet stil.

            Edit: wat wil je fotograferen?
            Last edited by bvphotography; 24 augustus 2013, 15:48.
            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

            Comment


            • #7
              Re: canon 7d, 70d of 6d

              Oorspronkelijk geplaatst door Beergit Bekijk bericht
              De vraag, welk body.
              Ik ben momenteel in het bezit van een 600D, en wil een lichtsterkere body. Ik heb een mooie lens op mijn 600D en weet dat deze niet meer te gebruiken zal zijn op mijn 6D, mocht ik hiervoor kiezen.

              Ik ben een vrouw en heb wat kleine handen, en heb de 7D en de 60D in mijn handen gehad. Om te voelen hoe dit in de handen licht. Dan heb ik qua grootte toch wel de voorkeur voor een 60D (de 70D) als ik hem ga aanschaffen maar deze is natuurlijk nog niet in de winkel.
              Het is niet de body die lichtsterker wordt. Wat wel mogelijk is: dat er hogere ISO kan gehaald worden met iets minder ruis.... Als je dus meer licht moet hebben zul je eerder moeten investeren in lichtgevoeliger objectieven.

              Zolang je bij de xxxd en xxd en 7D blijft kun je EFs en EF objectieven door mekaar blijven gebruiken. Als je echter overgaat naar een FF ( 6D) of een 1.3 crop zoals de 1d vallen de EFs objectieven eraf.
              Qua kleine handen: ongeveer zelfde verhaal: een 5D III of een toestel uit de 1d klasse is merkelijk groter... Gewicht is navenant. Kwaliteit natuurlijk ook!

              Als je een lichtsterk objectief wilt is deze meestal zwaar (en duur) dus een combinatie van bvb 6D met 70-200 f/2.8 II met kleine handen... nogal vermoeiend

              De specificaties van de 70D lijken goed (ruis bij hogere ISO zou zelfs beter scoren dan D7xx reeks van N. en dat wil al iets zeggen) en dan zou je (voorlopig) niet moeten investeren in objectieven.
              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

              Comment


              • #8
                Re: canon 7d, 70d of 6d

                Ik fotografeer veel binnen, vaak zijn de licht omstandigheden niet ideaal en wil veel uit de hand fotograferen, liefst vaak ook nog zonder flits. De lens die ik nu heb is al een aardige lens, alleen zou ik nu graag inderdaad een body willen die qua iso hoger aankan.
                De lens die ik heb is: 18-35mm F1.8 DC HSM "Art", en de body die ik er nu bij heb de 600. Wanneer de 70D uit is denk ik dat ik hem gewoon eens ga testen. Daar heb ik het meeste aan *denk ik*. Even afwachten dus nog. Maar het verschil met de 70D en 600D zou dus wel aanzienlijk beter moeten zijn?

                Comment


                • #9
                  Re: canon 7d, 70d of 6d

                  Ik fotografeer veel binnen, vaak zijn de licht omstandigheden niet ideaal en wil veel uit de hand fotograferen, liefst vaak ook nog zonder flits. De lens die ik nu heb is al een aardige lens, alleen zou ik nu graag inderdaad een body willen die qua iso hoger aankan.
                  De lens die ik heb is: 18-35mm F1.8 DC HSM "Art", en de body die ik er nu bij heb de 600. Wanneer de 70D uit is denk ik dat ik hem gewoon eens ga testen. Daar heb ik het meeste aan *denk ik*. Even afwachten dus nog. Maar het verschil met de 70D en 600D zou dus wel aanzienlijk beter moeten zijn?

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 7d, 70d of 6d

                    De 35 mm f2 of de 50 mm f 1.4 zijn goeie lichtsterke lenzen. Niet te duur en vrij licht.

                    En ideaal voor binnen en op n cropcamera.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 7d, 70d of 6d

                      Ik werk met crops om reden van de vergrotingsfactor bij teles en binnenfotografie is voor mij secundair.
                      Anders zou ik misschien een FF hebben.
                      Toch enkele bedenkingen.

                      Het nadeel van lichtsterke lenzen vind ik toch de zeer beperkte scherptediepte.
                      Dit kan zeer mooi zijn voor portretten maar voor aktiefotos, groepen enz valt het dikwijls tegen.
                      Op een crop zoals de 7D ga ik zelden hoger dan ISO 1250, en dan moet er al flink nabewerkt worden
                      (Lightroom doet dit echter zeer goed en m.i. een betere aankoop dan een nieuwe camera).

                      Geen ervaring met de 6D, maar als die werkelijk bruikbare fotos levert op ISO 6400 kan je met 2 stops minder (dwz 4.0 tot 5.6) fotograferen zonder speciale lenzen en voldoende scherptediepte (maar trek er alweer een stop af op een FF).
                      De 5D MKII is ong 1 1/3 stop beter in ruis dan de 7D, die 2 stops van de 6D moet kunnen.

                      Nu is de 18-35mm F1.8 DC HSM "Art" van TS net de lichtsterkste (groothoek)lens en één die op een FF niet bestaat.
                      Op het einde van de rit win je misschien maar 1 stop in de praktijk met een FF.

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 7d, 70d of 6d

                        Zoals jullie op het forum kunnen terugvinden heb ik het geluk gehad de 70D te kunnen testen. Helaas, snel daarna kreeg ik vervelend nieuws waardoor ik nu op zoek ben naar een goedkoper en kleiner alternatief.

                        Maar de (kleine) test die ik heb gehouden heeft mij enorm blij gemaakt. Ik heb eigenlijk eenzelfde soort overweging gemaakt. Ik heb nu een 550D, word (inmiddels werd) het een 7D, 6D of 70D. De 7D valt echt af, geen enkele twijfel mogelijk. Vrijwel gelijk aan de nieuwe 70D, maar sterk verouderd. Dan houdt je de 70D en 6D over. Met verschillende goede lenzen, wat mij betreft te weinig verschil als je kijkt naar verschil in detail, ISO, DR, etc..in relatie tot de prijs! Natuurlijk, één groot verschil FF. FF is het enige wat de keuze wellicht lastig maakt. Anders is de 70D wat mij betreft de perfecte stap van een XXXD naar een stap hoger.

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 7d, 70d of 6d

                          Oorspronkelijk geplaatst door Thedge Bekijk bericht
                          ... Ik heb nu een 550D, word (inmiddels werd) het een 7D, 6D of 70D. De 7D valt echt af, geen enkele twijfel mogelijk. Vrijwel gelijk aan de nieuwe 70D, maar sterk verouderd. ....
                          Straf standpunt .. vooral omdat sommig expert sites dat standpunt al HELEMAAL NIET delen ..

                          Dpreview ...
                          "...
                          Ironically, those who choose mainly to shoot the EOS 70D as a conventional SLR using the optical viewfinder will benefit least from all this technology, but however much purist photographers may scoff, if you walk around a city like London in the middle of the tourist season, it's clear that this is how a great many people use their cameras. ....
                          ....
                          But even if you're not one of these people, the 70D is still a pretty compelling update to the EOS 60D - indeed despite how similar the cameras look externally, in spec terms the 70D now comes very close indeed to the EOS 7D. It has the same AF and metering sensors, and at 7fps shoots almost as fast. It also regains certain features that were lost in the step from the EOS 50D to the 60D, for example autofocus microadjustment. This all promises to make it one of the most capable all-rounders in its class. ...."

                          Toch vreemd dat ze niet stellen dat de 70D, de 7D overtreft ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 7d, 70d of 6d

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Straf standpunt .. vooral omdat sommig expert sites dat standpunt al HELEMAAL NIET delen ..

                            Dpreview ...
                            "...
                            Ironically, those who choose mainly to shoot the EOS 70D as a conventional SLR using the optical viewfinder will benefit least from all this technology, but however much purist photographers may scoff, if you walk around a city like London in the middle of the tourist season, it's clear that this is how a great many people use their cameras. ....
                            ....
                            But even if you're not one of these people, the 70D is still a pretty compelling update to the EOS 60D - indeed despite how similar the cameras look externally, in spec terms the 70D now comes very close indeed to the EOS 7D. It has the same AF and metering sensors, and at 7fps shoots almost as fast. It also regains certain features that were lost in the step from the EOS 50D to the 60D, for example autofocus microadjustment. This all promises to make it one of the most capable all-rounders in its class. ...."

                            Toch vreemd dat ze niet stellen dat de 70D, de 7D overtreft ...
                            Iedereen zijn/haar mening gelukkig haha. Uitproberen en eigen mening vormen is het beste. Daarnaast ook het extra geld dat je moet uitgeven in ogenschouw nemen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: canon 7d, 70d of 6d

                              Oorspronkelijk geplaatst door Thedge Bekijk bericht
                              Iedereen zijn/haar mening gelukkig haha. Uitproberen en eigen mening vormen is het beste.
                              ja .. da's helaas zo'n platte dooddoener .. ik lees een hoop van die "iedereen meningen" en menigmaal vraag ik mij een hoop dingen af aangaande de grondslag voor de vorming van die mening!
                              welke meetapparatuur heb je trouwens ter beschikking om dit te onderbouwen? of is het andermaal "natte vinger" werk?

                              Daarnaast ook het extra geld dat je moet uitgeven in ogenschouw nemen.
                              ja 't scheelt zeker een slok op de borrel

                              bij Konijn
                              7D body 1199 €
                              70D pre-order 1099 €
                              Dat reflecteert wel redelijk goed de evaluatie van dpreview nb ..

                              Comment

                              Working...
                              X