Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

exporteren in Lightroom (4)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • exporteren in Lightroom (4)

    Hallo,

    ik ben een paar dagen bezig met LR 4. Voor ik een foto bewerk maak ik eerst een "export" met een extentie "B&W" zodat ik een fysisch duplicaat op de harde schijf bekom.
    Als ik het copy bewerk ( bv croppen, omzetten zw/w etc. ) zie ik uiteraard het effect op de deze copy, ook als ik LR afsluit en heropstart. Als ik het copy op de harde schijf bekijk ZIE IK EEN DUPLO VAN DE ORIGINELE FOTO ZONDER DE BEWERKING !?
    Ik vind ook geen optie om de copy te "saven" dus is al mijn werk verloren.
    Iemand een verklaring wat ik verkeerd doe ?
    Dank,
    Philippe

  • #2
    Re: exporteren in Lightroom (4)

    Howdy,
    Lightroom bewaart niet echt foto's, LR onthoudt enkel de bewerkingen die je gemaakt hebt.
    Dat is een voordeel, LR werkt niet destructief zoals PS ( als je onvoorzichtig bent ) , de originele document blijft steeds bewaard.
    Als je de foto in LR opent, dan gaat hij ogenblikkelijk terug alle stapjes die je gemaakt hebt terug opzoeken en je een afgewerkte foto leveren.
    Die foto kan je " exporteren " en op je harde schijf bewaren, maar als dat niet vraagt dan blijft alleen het originele ( in jouw geval met een duplicaat ) terug te vinden in "Mijn Afbeeldingen".
    Het werk is dus niet verloren, het staat alleen in het geheugen van LR.
    Last edited by zoltan; 23 augustus 2013, 17:44.
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

    Comment


    • #3
      Re: exporteren in Lightroom (4)

      dank voor de reply doch ik begrijp je niet.
      Zoals gezegd maak ik een copy van een foto via "export" ( deze zit in dezelfde folder doch met een andere extensie bv. B&W).
      Ik bewerk die vervolgens.
      Hoe moet ik deze foto nu "saven" ? ( als ik de bewerkte foto opnieuw exporteer in LR blijf ik met het origineel zitten ).
      Ik begrijp er niets van. Grrrrrr (sorry ).

      Comment


      • #4
        Re: exporteren in Lightroom (4)

        Ik ga een kleine poging wagen.

        LR werkt zoals zoltan zegt niet destructief.
        LR maakt een klein bestandje, dat je op je harde schijf kan herkennen als "xmp", waarin LR alle bewerkingen die jij op die foto zou willen uitvoeren in bewaart. Wanneer je LR opent, opent hij automatisch ook die xmp en past de bewerkingen toe op je beeld, waardoor jij dus een bewerkte foto te zien krijgt.
        Als je nu LR afsluit, en je gaat via een andere viewer naar je foto kijken, opent deze die xmp dus niet en zie je gewoon je origineel beeld.
        Wil je je afgewerkte foto zien, moet je opnieuw je foto's exporteren. Ik doe dit naar een afzonderlijke map met een nieuwe naam. Dan zou je normaal gezien je bewerkte beelden moeten kunnen zien buiten LR.
        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

        Comment


        • #5
          Re: exporteren in Lightroom (4)

          LR bewerkt of past nooit de originele foto aan. Je hoeft er dus ook geen copie van te maken alvorens je deze bewerkt. Uw originele foto blijft ongemoeid door LR.
          De aanpassingen die je in LR maakt houdt LR bij in een eigen database (de cataloog) die los staat van de originele foto's.
          Wil je een foto met de bewerkingen toegepast dan moet je die exporteren.

          Comment


          • #6
            Re: exporteren in Lightroom (4)

            In stapjes :
            Je neemt een originele foto ( je moet deze niet dupliceren ) en bewerkt die in LR.
            De originele foto blijft steeds onaangeroerd in " Mijn Afbeeldingen "
            Eens de foto naar wens is bewerkt, exporteer je die naar bv. "Bureaublad", nu staat deze afgewerkte foto daar, zichtbaar door om het even welke vieuwer.
            ( Tenzij je in RAW - DNG werkt, dan moet je een bestandje downloaden )
            Als je je foto op het bureaublad hebt gekregen kan je dat dus evengoed - voor hetzelfde geld - naar om het even elke andere map slepen of rechtstreeks exporteren vanuit LR.
            Succes !
            Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

            Comment


            • #7
              Re: exporteren in Lightroom (4)

              Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
              In stapjes :
              Je neemt een originele foto ( je moet deze niet dupliceren ) en bewerkt die in LR.
              De originele foto blijft steeds onaangeroerd in " Mijn Afbeeldingen "
              Eens de foto naar wens is bewerkt, exporteer je die naar bv. "Bureaublad", nu staat deze afgewerkte foto daar, zichtbaar door om het even welke vieuwer.
              ( Tenzij je in RAW - DNG werkt, dan moet je een bestandje downloaden )
              Als je je foto op het bureaublad hebt gekregen kan je dat dus evengoed - voor hetzelfde geld - naar om het even elke andere map slepen of rechtstreeks exporteren vanuit LR.
              Succes !
              Thnx voor de reply.
              Het proces van exporteren is me inderdaad niet duidelijk.
              ik heb volgende mogelijkheden: exporteren naar DNG (bv. naar bureaublad doch dan kan ik niks aanvangen met x.DNG ...), branden naar een CD (wat niet de bedoeling is ) of emailen ( wat ook niet de bedoeling is).
              Hoe moet ik dan een bewerkte foto exporteren (bv. als jpeg, TIFF ) om bv. via "we transfer" naar een foto labo te verzenden?
              dank,
              Philippe

              Comment


              • #8
                Re: exporteren in Lightroom (4)

                Als rechtsklikt op de bewerkte foto Krijg je idd een venster maar daar staat ook gewoon exporteren bij(niet de exporteren naar DNg, maar de gewone) Klik daar op, dan krijg je een nieuw venster Waar je kan ingeven waar naar toe envetueel met de exif's en met watermerk, als dat gedaan is klik gewoon op exprteren. en dat was het. dan kan je gaan kijken in de map waar naar toe je hebt geexporteerd en daar staat je bewerkte foto. nog simpel gezegd id exporteren hetzelfde als save as(opslaan als).

                In de Standard boekenhandel hebben ze een heel goed boek van lightroom 4 geschreven door Scott Kelby. Kost op het ogenblik 19,95 euro ipv 39,95 euro. Heb hem net zelf gekocht en moet zeggen een pracht van een boek met stap voor stap een fantastische en zeer duidelijke uitleg met goeie foto's.
                Een echte aanrader voor een beginner van LR.

                Grt,

                Jean-pierre
                Last edited by Guest22; 26 augustus 2013, 21:37. Reden: Nog een hint

                Comment


                • #9
                  Re: exporteren in Lightroom (4)

                  Kelby is uitstekend, maar daarnaast (of ipv Kelby) is het boek van Piet Van den Eynde, hier op BD gekend als MoreThanWords, zeker zijn geld waard.
                  Kijk 'ns op de site van Piet:
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: exporteren in Lightroom (4)

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Kelby is uitstekend, maar daarnaast (of ipv Kelby) is het boek van Piet Van den Eynde, hier op BD gekend als MoreThanWords, zeker zijn geld waard.
                    Kijk 'ns op de site van Piet:
                    http://morethanwords.be/blog/
                    Bedankt voor de info. Heb 2 weken geleden de boek van lr4 van Kelby gekocht om toch inzicht te krijgen in lr(had nml lr5 aangeschaft) Maar vond nergens iets over ne boek voor lr5, dus iets te vroeg geweest. Maar heb de Link opgeslagen onder mijn favorieten, kan er toch nog van komen om die boek toch te bestellen.

                    Grt,

                    Jean-Pierre

                    Comment

                    Working...
                    X