Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

olympus Pen P1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • olympus Pen P1

    Er zijn hier waarschijnlijk liefhebbers van de olympus Pen , ik vraag me af of er verschil is in de Pen E P1 en de Pen E PM1 op zicht zijn het de zelfde camera's

  • #2
    Re: olympus Pen P1

    Misschien kan ik je gier een plezier mee doen:
    http://snapsort.com/compare/Olympus-...mpus_PEN_E-PL1
    http://users.telenet.be/patric/

    Comment


    • #3
      Re: olympus Pen P1

      Epm1 is de recentste generatie van de twee en ook de betere. Ik heb hem zelf even gehad. Beeldkwaliteit is vergelijkbaar met een EPL3 en dat is de voorganger van de nu recentste EPL5.

      De EP1 is de grootste van de twee en ook de zwaarste.. en heeft een vaste PASM knop.
      De EPM1 is superklein.. één van de kleinste body's voor verwisselbare lenzen die op de markt is (Pentax Q even niet meegerekend)
      Bediening is via het schermmenu (snelmenu voorzien)

      Er is nu ook de EPM2 die de sensor heeft van de OMD/EPL5 ... en deze camera-body is eveneens superklein (met betere grip).. in combinatie met een Panasonic 14 2.5 past deze bijna in je achterzak.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #4
        Re: olympus Pen P1

        Die snapsort zegt nu werkelijk niks...

        De belangrijkste verschillen tussen de 2 zitten hem in de bediening. Sensor van de 2 is identiek, met dat verschil dat de EPM1 veel recentere processing erachter heeft. In RAW zou je in theorie zo goed als dezelfde beeldkwaliteit moeten halen. In JPEG is de EPM1 duidelijk beter.

        Scherpstelling is echter een wereld van verschil. De eerste PEN is een echte slak op focusgebied. De EPM1 met de juiste lenzen en voldoende licht focust sneller dan de gemiddelde instap-dslr. Ook de face detection is erg handig, maar heeft even tijd nodig. Goed bij geposeerde portretten met bvb de 45mm op f/1.8.

        De EPM1 moet volledig bediend worden via menu's, maar heeft een Super Control Panel waarmee alle instellingen snel gewijzigd kunnen worden. Spijtig genoeg zit de activatie van dit SCP enorm diep verborgen in het settings menu en heb je default een mega onhandige instellingenbalk.

        Als je toch een PEN zou willen kopen zou ik toch de EPM2 aanraden. De EPM1 is achterhaald kwa beeldkwaliteit. In geen geval zou ik een EP1 kopen tenzij het echt voor geen geld was.

        Comment


        • #5
          Re: olympus Pen P1

          dus de EPM1 is en betere keuze, ik heb nu de keuze tussen de E P1 en de E PM1 en wat lenzen betreft had ik gedacht aan de 12mm f2 schijn heel goede lens te zijn,
          Last edited by koen1950; 22 augustus 2013, 15:07.

          Comment


          • #6
            Re: olympus Pen P1

            Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
            dus de EPM1 is en betere keuze, ik heb nu de keuze tussen de E P1 en de E PM1 en wat lenzen betreft had ik gedacht aan de 12mm f2 schijn heel goede lens te zijn,
            De EPM1 is aan het einde van verkoop. Niet zo lang geleden te vinden aan 129... nu in diezelfde winkel 149 met kleine opzet flitser. Misschien vind je hem elders goedkoper maar dat moet je even zelf uitzoeken.
            De bouwkwaliteit is volledig in metaal.

            Wat de 12mm betreft.. dit is idd een zeer goede.. zeg maar excellent objectief maar ik weet niet of deze in jouw budget valt.
            Ik gebruik deze lens op mijn OMD en EPL3 en op deze laatste bevalt deze ook heel goed. (EPL3 sensor zelfde als EPM1)

            Indien je een beetje naar de centen kijkt dan is de Panasonic 14 2.5 een goede optie... voor 189 euro vind je niets vergelijkbaar.
            De 12 mm is natuurlijk 2.0, uiteraard 24 mm in FF termen, volledig metaal en heeft een manuele focusring die je kan switchen naar auto. Prijs om en bij de 600 euro.. dus toch wel serieus verschil.

            Aan jou de keuze
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: olympus Pen P1

              Die twee camera's waar ik het over heb zijn wel tweede hands ik moet voor de pen E PM 1 + 14-42-RII zilver + flitser 180 euro betalen ,schijnbaar kost de zilverkleurige lens 20 euro meer, hij staat nieuw 249 zonder de flitser, de p1 is niet meer te krijgen enkel tweedehands en die moest 200 euro kosten met lens 14-42 f3.5/5.6 zwart , wat ik wel een voordeel vind aan de P1 is dat hij een PASM knop heeft de PM1 heeft dat niet.ik begrijp nog niet hoe je dat geregeld krijgt bij de PM1, om je camera in te stellen , ik heb hem nog niet , ik denk van later de 12mm 2.0 bij te kopen om landschappen mee te fotograferen
              Last edited by koen1950; 22 augustus 2013, 19:14.

              Comment


              • #8
                Re: olympus Pen P1

                In principe zit bij de e-pm1 altijd een bijgeleverd flitsertje.
                Wil je de pen gebruiken om met tussenring allerlei oudere MF lenzen op te zetten dan is de eerste PEN ook best interessant, houdt gewoon fijn vast.
                Neem je een epm1 zoek dan een losse body rond de 100 euro en neem er een Panasonic 14mm bij, supercompacte combinatie!
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: olympus Pen P1

                  Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                  Die twee camera's waar ik het over heb zijn wel tweede hands ik moet voor de pen E PM 1 + 14-42-RII zilver + flitser 180 euro betalen , hij staat nieuw 249 zonder de flitser, de p1 is niet meer te krijgen enkel tweedehands en die moest 200 euro kosten met lens 14-42 f3.5/5.6 zwart , wat ik wel een voordeel vind aan de P1 is dat hij een PASM knop heeft de PM1 heeft dat niet
                  De EPM1 kost 149 met flitser..uiteraard zonder 14-42.
                  Dus 180 euro voor die tweedehands vind ik vrij veel gezien de nieuwprijzen. (ook met 14-42)
                  De EPL3 is misschien meer iets voor jou.. die heeft die PASM knop, plus nog andere sneltoetsen en ook nog eens een handig tiltscreen ... prijs 199 voor de nieuwe body en flitser samen. (299 met 14-42 objectief)

                  Niet zo lang geleden was de EPM1 met flits en 14-42 nog te koop voor 199 maar daar heb je uiteraard nu niets meer aan (KameraExspress)
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: olympus Pen P1

                    199 voor pm1 met flits zonder lens is meer dan dat ik betaal he, ik heb dat allemaal voor 180euro,+ lens, die PL3 met lens kost ook 299
                    Last edited by koen1950; 24 augustus 2013, 07:26.

                    Comment


                    • #11
                      Re: olympus Pen P1

                      Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                      199 voor pm1 met flits en lens is meer dan dat ik betaal he, ik heb dat allemaal voor 180euro, en die pm3 is 120 euro duurder
                      Als u liever 180 euro geeft voor tweedehands in plaats van 199 nieuw met volle 2 jaar garantie is dat voor mij ok hoor.
                      Het was maar informatief bedoeld.
                      U heeft trouwens al de goede raad gekregen van Spanjaart om beter de Body alleen te kopen.
                      Ik snap ook niet waarom je zo'n drukte maakte voor 19 euro terwijl je langs de andere kant een objectief van 600 euro aanhaald.
                      U bekijkt het maar.
                      Last edited by Funcky; 22 augustus 2013, 23:14.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: olympus Pen P1

                        dank u wel die 199 is niet meer realistisch want dat was vroeger ,vandaag is de prijs 249, een body voor 100 euro vinden kan lang duren , 149 euro voor de body nieuw en voor de panasonic 14mm 189= 338 euro
                        (Als u liever 180 euro geeft voor tweedehands in plaats van 199 nieuw met volle 2 jaar garantie is dat voor mij ok hoor.)ik weet niet waar jij die camera zal halen voor 199 met flits en objectief
                        Last edited by koen1950; 24 augustus 2013, 07:11.

                        Comment


                        • #13
                          Re: olympus Pen P1

                          Ik heb ze alle twee gekocht , ben wel verzamelaar meest annaloge spiegelreflex 1970/80 , maar ben nu ook al met digitaal begonnen natuurlijk is dat geen verzamelobject maar meer intresante camera's , ik heb al de Pen E PM1 en ben echt verwonderd hoe goed die foto's zijn en dan nog met de minste lens, moet echt niet onderdoen voor mijn nikon D300, die cameraatjes zijn echte juweeltjes denk dat de P1 iets groter is
                          Last edited by koen1950; 24 augustus 2013, 07:18.

                          Comment


                          • #14
                            Re: olympus Pen P1

                            Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                            dank u wel die 199 is niet meer realistisch want dat was vroeger ,vandaag is de prijs 249, een body voor 100 euro vinden kan lang duren , 149 euro voor de body nieuw en voor de panasonic 14mm 189= 338 euro
                            (Als u liever 180 euro geeft voor tweedehands in plaats van 199 nieuw met volle 2 jaar garantie is dat voor mij ok hoor.)ik weet niet waar jij die camera zal halen voor 199 met flits en objectief
                            Ik heb zelf een tijdje geleden de epl3 voor 199 gekocht en toen was er de aanbieding van de EPM1 met met 14-42 lens en flitser voor 199, maar heb toch voor de EPL gekozen vanwege het tiltscreen en de extra sneltoetsen.
                            De 14-42 had ik niet nodig omdat ik gewoon een back-up toestel wou naast mijn Olympus OMD EM5. (daarnaast werk ik ook nog met FF Canon)

                            Nu staat de EPM1 149 in plaats van 129 en de EPL3 nog altijd 199. U stelt de vraag waar ?... maar dat had ik had al in post 9 vermeld

                            Per slot van rekening.. de body's van Olympus worden altijd geleverd met flitser erbij.

                            De 14mm van Panasonic is met 189 euro nu een koopje bij KE .. die op veel plaatsen boven de 300 kost.
                            Samen met een EPL3-EPM1 is dat een onklopbare combinatie voor die prijs.
                            Last edited by Funcky; 24 augustus 2013, 15:10. Reden: Post 5 moest post 9 zijn
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: olympus Pen P1

                              Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                              Ik heb ze alle twee gekocht , ben wel verzamelaar meest annaloge spiegelreflex 1970/80 , maar ben nu ook al met digitaal begonnen natuurlijk is dat geen verzamelobject maar meer intresante camera's , ik heb al de Pen E PM1 en ben echt verwonderd hoe goed die foto's zijn en dan nog met de minste lens, moet echt niet onderdoen voor mijn nikon D300, die cameraatjes zijn echte juweeltjes denk dat de P1 iets groter is
                              De EP1 is zeker groter.
                              IDD, die cameraatjes zijn juweeltjes.
                              Mooi afgewerkt en een meer dan behoorlijke beeldkwaliteit.
                              Als u zelf zegt dat de beeldkwaliteit niet moet onderdoen voor de jouw D300.. kan u zich dan voorstellen hoe goed een OMD-EPM2-EPL5-EP5 is ?
                              En wees gerust.. er is zeker nog duidelijk een verschil in DR, resolutie en HIGH iso tussen vorige en de laatste generatie.
                              Maar hoe dan ook.. de Epm1 blijft een fijn ding voor de prijs dat ze nu over de toonbank gaan
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X