Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dslr voor handmatig gebruik?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dslr voor handmatig gebruik?

    Welk merk/reeks DSLR's is het handigste voor volledig manueel gebruik? Of welke combinatie van toestellen en (prime) lenzen?

    Ben namelijk gewoon van alles manueel te doen, scherpstellen, snelheid kiezen, diafragma, lichtmeting met aparte meter etc. Met mijn Mamiya 645 ligt dat allemaal goed in de hand en met de grote zoeker en split-prism is dat geen probleem. Voor mij is dat "werken" met de camera een groot deel van het plezier van foto's nemen.

    Nu heb ik wel een 300D maar met dat piepklein zoekertje zonder split-prism is handmatig scherpstellen geen optie. Zonder diafragma ring werken valt ook tegen. Gevolg is dat die de laatste jaren niet gebruikt is. Had een Nex-3 gekocht maar met dat schermpje is dat helemaal niet mijn ding. Liefst blijf ik bij een reflex, video hoeft helemaal niet.

    Ben al een tijd aan het rondkijken en zie niet direct een (goede) oplossing. Moest ik een camera vinden die een goed matglas met split-prism heeft dan zou ik oude manuele lenzen kunnen gebruiken. Pentax lijkt me dan een optie met een goed gamma glas beschikbaar.

    Zijn er bij Canon mid-range camera's waar je een deftig matglas voor manueel scherstellen in kan steken? Iemand met ervaring hiermee? Zo ja, welke lenzen zijn dan een goede optie voor manueel gebruik? Voor zover ik weet is er geen enkele EF(-S) lens met een diafragma ring. Hoeven echt geen zooms te zijn.

  • #2
    Re: dslr voor handmatig gebruik?

    Ik werk vaak manueel(lichtmeting alleen), en de evf van mijn A77 is daar ideaal voor, je ziet onmiddellijk in de zoeker wat je verandert.

    En voor het scherpstellen heeft sony een peaking optie, maakt het heel gemakkelijk wil je manueel werken.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: dslr voor handmatig gebruik?

      Er zijn volop toestellen waar zo mee te werken is, heb je een bepaald budget in gedachten?
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: dslr voor handmatig gebruik?

        Er zijn volop toestellen waar zo mee te werken is, heb je een bepaald budget in gedachten?
        Ja? De meeste systemen die ik bekeken heb daar hebben de lenzen geen diafragma ring. Fuji wel, maar rangefinders en evf is niet mijn ding, ik wil een klassieke dslr. De meeste hebben ook geen matglas dat gemakkelijk handmatig scherpstellen toelaat. Nu ja, info daarover is redelijk zeldzaam dusik kan wel wat gemist hebben.

        Budget is een moeilijke zaak. Liefst onder de 1000 euro voor de body, als het kan met een lens bij om te beginnen (een 50mm of 35mm). Maar als de ideale oplossing wat afwijkt gaan we daar niet moeilijk over doen. Het dubbel is echter geen optie.

        Comment


        • #5
          dslr voor handmatig gebruik?

          Misschien pentax eens overwegen? Daar bestaat een hele reeks van oude objectieven die te gebruiken zijn zonder adapter op hun nieuwe toestellen en daar worden ook matglazen voor verkocht voor het beter scherpstellen met oude lenzen en als je eens intikt op marktplaats en dergelijke vind je meer dan oude lenzen met diafragma ring

          Comment


          • #6
            Re: dslr voor handmatig gebruik?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Ja? De meeste systemen die ik bekeken heb daar hebben de lenzen geen diafragma ring.
            Moderne objectieven hebben inderdaad meestal geen diafragmaring meer. Gevorderde toestellen laten wel nog toe in M-mode met een toegewijd instelwieltje het diafragma te wijzigen. Dat geldt denk ik voor alle merken die digitale reflexen maken.

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Fuji wel, maar rangefinders en evf is niet mijn ding, ik wil een klassieke dslr. De meeste hebben ook geen matglas dat gemakkelijk handmatig scherpstellen toelaat. Nu ja, info daarover is redelijk zeldzaam dus ik kan wel wat gemist hebben.
            Voor matglazen moet je eens op Katzeye googlen. Niet goedkoop, maar ze maken wel erg goed spul, en je kan er matglazen vinden voor de meeste camera's waarin het matglas vervangbaar is. Bovendien een enorme keuze aan patronen die je op het matglas kan laten aanbrengen, en eventueel kan je zelfs vragen een eigen ontworpen patroon te graveren. Ik heb al sinds jaren een matglas van hun makelij in m'n reflexen en ben daar erg tevreden over (weliswaar steeds zonder de split screen, voor mij was het om richtlijnen voor vierkante uitsnede te doen).

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Budget is een moeilijke zaak. Liefst onder de 1000 euro voor de body, als het kan met een lens bij om te beginnen (een 50mm of 35mm). Maar als de ideale oplossing wat afwijkt gaan we daar niet moeilijk over doen. Het dubbel is echter geen optie.
            Voor rond de 1000 EUR zit je m.i. in het segment van de gevorderde reflexen met APS-C sensor. Vermits je zelf van Pentax spreekt, lijkt me het meest passende toestel een K-5 (de nieuwere, maar voor manueel werk niet verschillende K-5II of K-5IIs zijn ietsje duurder). De K-5 laat nog een beetje ruimte voor een bijkomend objectief. Tweedehands als je echt een diafragmaring wil, of met een nieuwe DA35/2.4 of DA50/1.8. Mooiere nieuwe standaard is de DA35/2.8 macro limited. Het enige glas met diafragmaring dat Pentax nog nieuw verkoopt zijn de FA limiteds, waaronder de echte top standaard, de FA31/1.8 limited. Die zal echter boven je budget liggen.

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: dslr voor handmatig gebruik?

              je zegt zelf EVF geen optie, maar ik heb een OM-D en met behulp van deze EVF is het uitstekend werken met manuele lenzen, hij vergroot het beeld tot max 10x waardoor je erg precies en snel scherp te stellen, welliswaar geen spiegelreflex, maar wel eentje die erg leuk met manuele lenzen om gaat en qua kwaliteit erg dicht tegen deze Spiegels aanzit.
              Andere optie zou zijn een Canon 5D serie, mark 1 of 2, matglazen zijn simpel te verwisselen, koop er bv een samyang lens bij welke voorzien is van een diafragmaring en volledig handmatig is (is maar een voorbeeldje natuurlijk)
              Mijn beste Foto moek nog trekke.

              Comment


              • #8
                Re: dslr voor handmatig gebruik?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Welk merk/reeks DSLR's is het handigste voor volledig manueel gebruik? Of welke combinatie van toestellen en (prime) lenzen?

                Ben namelijk gewoon van alles manueel te doen, scherpstellen, snelheid kiezen, diafragma, lichtmeting met aparte meter etc. Met mijn Mamiya 645 ligt dat allemaal goed in de hand en met de grote zoeker en split-prism is dat geen probleem. Voor mij is dat "werken" met de camera een groot deel van het plezier van foto's nemen.

                Nu heb ik wel een 300D maar met dat piepklein zoekertje zonder split-prism is handmatig scherpstellen geen optie. Zonder diafragma ring werken valt ook tegen. Gevolg is dat die de laatste jaren niet gebruikt is. Had een Nex-3 gekocht maar met dat schermpje is dat helemaal niet mijn ding. Liefst blijf ik bij een reflex, video hoeft helemaal niet.

                Ben al een tijd aan het rondkijken en zie niet direct een (goede) oplossing. Moest ik een camera vinden die een goed matglas met split-prism heeft dan zou ik oude manuele lenzen kunnen gebruiken. Pentax lijkt me dan een optie met een goed gamma glas beschikbaar.

                Zijn er bij Canon mid-range camera's waar je een deftig matglas voor manueel scherstellen in kan steken? Iemand met ervaring hiermee? Zo ja, welke lenzen zijn dan een goede optie voor manueel gebruik? Voor zover ik weet is er geen enkele EF(-S) lens met een diafragma ring. Hoeven echt geen zooms te zijn.
                Waarom geen Sony SLT camera ? idd EVF (zeer goede).. maar wel de oplossing voor al je vereisten.
                Over je lenzenkeuze hoef je u dan ook al geen zorgen te maken om manueel scherp te stellen.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: dslr voor handmatig gebruik?

                  Tweedehandse Nikon D700 misschien, idd een FF omdat je dan toch een grote zoeker hebt en omdat er onnoembaar veel Nikkor lensje zijn die wel een diafragmaring hebben.
                  Er zijn er zelfs nog veel nieuw te krijgen.
                  D800 en een goed glasservies

                  Comment


                  • #10
                    Re: dslr voor handmatig gebruik?

                    Bedankt voor de ideëen, ik ga er daar enkele eens van dichterbij bekijken.

                    Comment

                    Working...
                    X