Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukken foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukken foto's

    Zoek hier wat hulp bij afdrukken van foto's vanuit PSE 10 of LR 4:
    Probleem is dat bij de afdrukken het magenta steeds te hoog is. Ik kan blijkbaar de juiste instellingen niet vinden !
    Printer is een HP 6510.

    Iemand een idee ??? Alle hulp welkom.
    Photography is an art of observation.

  • #2
    Re: Afdrukken foto's

    Ik ken uw printer niet maar ik denk aan dit:
    - Zijn uw cartridges allemaal OK?
    - In uw kleurenopties (printerdriver): staan Cyan, Magenta, Yellow en Black allemaal in het midden (op nul)?
    - Kleurenbeheer overlaten aan de software (PSE, LR) of aan de printer. Niet aan beide. Bij voorkeur aan de software.
    - Indien je kleurenbeheer overlaat aan de software: juist kleurenprofiel kiezen in uw software (juiste printer en juiste papier).
    - Als je vergelijkt met uw scherm, is dit laatste gecalibreert?

    Comment


    • #3
      Re: Afdrukken foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
      Ik ken uw printer niet maar ik denk aan dit:
      - Zijn uw cartridges allemaal OK?
      - In uw kleurenopties (printerdriver): staan Cyan, Magenta, Yellow en Black allemaal in het midden (op nul)?
      - Kleurenbeheer overlaten aan de software (PSE, LR) of aan de printer. Niet aan beide. Bij voorkeur aan de software.
      - Indien je kleurenbeheer overlaat aan de software: juist kleurenprofiel kiezen in uw software (juiste printer en juiste papier).
      - Als je vergelijkt met uw scherm, is dit laatste gecalibreert?
      In de volgorde:
      Originele cartridges van HP
      Instelling van de kleuren kan niet ( niet beschikbaar )
      Kleurbeheer laat ik over aan PSE ( printerdriver = uit )
      Het juiste profiel, ja dat kan een probleem zijn> Wat zet ik hiervoor, sRGB, RGB,.......????
      Gebruik fotopapier van HP, zal dus wel OK zijn.
      Een schermcalibrator heb ik niet, staat op het verlanglijstje( al lang )
      Photography is an art of observation.

      Comment


      • #4
        Zeer belangrijk is het juiste papier in te stellen in printvoorkeur. Op canonprinter verkeerd papier selecteren = blauwzweem. Uiteraard ook alle tips hierboven ;-)
        ----------------
        Mijn portfolio

        Comment


        • #5
          Re: Afdrukken foto's

          Zo lang je scherm en printer niet gekalibreerd zijn haalt het niet veel uit. 1) je bent op een scherm foto's aan het verbeteren maar de software laat ze anders "zien". 2) de computer geeft dan ook nog eens andere data door dan dat jij "ziet" op het scherm aan de printer die ze nog eens anders ziet ...
          Geloof me, ik heb hier ook lang mee geprutst. Het zal dus nooit lukken zonder een degelijke kalibratie en zuivere workflow. Een beetje te vergelijken met schieten met een geweer waar je een verkeerd gekleurde zonnebril op hebt en waar het vizier slecht is afgesteld. Ga eens kijken op website van marc-en-ciel.

          Comment


          • #6
            Re: Afdrukken foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Pixxel Bekijk bericht
            Kleurbeheer laat ik over aan PSE ( printerdriver = uit )
            Het juiste profiel, ja dat kan een probleem zijn> Wat zet ik hiervoor, sRGB, RGB,.......????
            Gebruik fotopapier van HP, zal dus wel OK zijn.
            In de software moet je bij het printen het juiste printerprofiel kiezen. Je kiest het profiel op basis van de printer en het papier. Meestal levert de fabrikant van de printer die mee voor de combinaties van de printer en diverse van de eigen papiersoorten.

            Comment


            • #7
              Re: Afdrukken foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
              Zo lang je scherm en printer niet gekalibreerd zijn haalt het niet veel uit. 1) je bent op een scherm foto's aan het verbeteren maar de software laat ze anders "zien". 2) de computer geeft dan ook nog eens andere data door dan dat jij "ziet" op het scherm aan de printer die ze nog eens anders ziet ...
              Geloof me, ik heb hier ook lang mee geprutst. Het zal dus nooit lukken zonder een degelijke kalibratie en zuivere workflow. Een beetje te vergelijken met schieten met een geweer waar je een verkeerd gekleurde zonnebril op hebt en waar het vizier slecht is afgesteld. Ga eens kijken op website van marc-en-ciel.
              +1 Helemaal mee eens, zonder schermkalibratie heeft kleurbeheer geen enkele zin.
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: Afdrukken foto's

                TS heeft het probleem dat al zijn foto's te veel magenta hebben.
                Schermkalibratie zal dat niet oplossen tenzij hij al zijn foto's bewerkt op zijn computer en er magenta aan toevoegt om het op een slecht scherm OK te hebben maar dat zou hij wel doorhebben.

                Comment


                • #9
                  Re: Afdrukken foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                  TS heeft het probleem dat al zijn foto's te veel magenta hebben.
                  Schermkalibratie zal dat niet oplossen tenzij hij al zijn foto's bewerkt op zijn computer en er magenta aan toevoegt om het op een slecht scherm OK te hebben maar dat zou hij wel doorhebben.
                  Schermkalibratie is al een begin van de oplossing. Als je scherm gekalibreerd is, dan spreek je al tenminste over dezelfde kleuren. Als je daarna het juiste printerprofiel instelt, dan kan je de kleuren op je scherm zetten zoals jij ze wil, wat de printer kan afdrukken en dan zal hij idd hoogstwaarschijnlijk uit al zijn foto's een deel magenta moeten uithalen.
                  Het is hetzelfde principe als in je living de plaats voor een kast te meten de breedte van je hand. Als je zegt ik wil een kast met 10 handen en de schrijnwerker heeft handen die breder zijn als die van jou, zal je kast niet in de living passen.
                  Als je scherm niet gekalibreerd is, weet je niet over welke kleuren je praat: het zou kunnen juist zijn, maar het kan evengoed totaal de mist in gaan. Al je toestellen moeten in dezelfde kleurentaal spreken. Zo niet, speel je roulette.
                  De kans is wél groot dat wanneer de TS zijn foto's voor zijn scherm goed zet, hij er op de een of andere manier magenta aan toevoegt zonder dat echt bewust te beseffen.

                  En de website van Marc Cielen leert je er alles over.
                  Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afdrukken foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                    Schermkalibratie is al een begin van de oplossing. Als je scherm gekalibreerd is, dan spreek je al tenminste over dezelfde kleuren. Als je daarna het juiste printerprofiel instelt, dan kan je de kleuren op je scherm zetten zoals jij ze wil, wat de printer kan afdrukken en dan zal hij idd hoogstwaarschijnlijk uit al zijn foto's een deel magenta moeten uithalen.
                    Het is hetzelfde principe als in je living de plaats voor een kast te meten de breedte van je hand. Als je zegt ik wil een kast met 10 handen en de schrijnwerker heeft handen die breder zijn als die van jou, zal je kast niet in de living passen.
                    Als je scherm niet gekalibreerd is, weet je niet over welke kleuren je praat: het zou kunnen juist zijn, maar het kan evengoed totaal de mist in gaan. Al je toestellen moeten in dezelfde kleurentaal spreken. Zo niet, speel je roulette.
                    De kans is wél groot dat wanneer de TS zijn foto's voor zijn scherm goed zet, hij er op de een of andere manier magenta aan toevoegt zonder dat echt bewust te beseffen.

                    En de website van Marc Cielen leert je er alles over.
                    Je moet mij niet overtuigen van schermcalibratie want al onze schermen worden al altijd om de 2 maand gecalibreerd met Eizo materiaal.
                    Bij TS gaat het erover dat al zijn afgedrukte foto's een magenta kleurzweem hebben. Daarom zei ik dat tenzij hij bij al zijn foto's magenta toegevoegd heeft omdat hij met een "verkeerd" scherm bezig is er een andere oorzaak is. Hij zal wel weten als hij altijd magenta toegevoegd heeft want dat doe je niet zomaar. M.a.w. als hij zijn of iemand anders foto's onbewerkt afdrukt en er zit overal te veel magenta in dan mag hij zijn scherm nog zoveel calibreren als hij wil, die magenta zal er niet uit gaan. Vaak is dan de oorzaak dat het printerprofiel niet juist is (verkeerd papier bv).
                    Last edited by timefreezer; 24 augustus 2013, 11:22.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afdrukken foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                      Je moet mij niet overtuigen van schermcalibratie want al onze schermen worden al altijd om de 2 maand gecalibreerd met Eizo materiaal.
                      Bij TS gaat het erover dat al zijn afgedrukte foto's een magenta kleurzweem hebben. Daarom zei ik dat tenzij hij bij al zijn foto's magenta toegevoegd heeft omdat hij met een "verkeerd" scherm bezig is er een andere oorzaak is. Hij zal wel weten als hij altijd magenta toegevoegd heeft want dat doe je niet zomaar. M.a.w. als hij zijn of iemand anders foto's onbewerkt afdrukt en er zit overal te veel magenta in dan mag hij zijn scherm nog zoveel calibreren als hij wil, die magenta zal er niet uit gaan. Vaak is dan de oorzaak dat het printerprofiel niet juist is (verkeerd papier bv).
                      Inderdaad, bovendien is het zo dat een printerprofiel vaak alleen toepasbaar is bij een bepaalde papierinstelling (bijvoorbeeld: Epson Premium Glossy en bij 1440 dpi super photo). Ook al heb je netjes kleurbeheer door de printer uitgeschakeld en je kiest bij papierinstelling op een andere fotopapier (bijvoorbeeld: Epson Photo ipv Epson Premium Glossy), dan kunnen de kleuren afwijken. Zelfs de keuze van de resolutie kan verschillen opleveren in afdrukken met een profiel. Let hierbij op als je een profiel maakt of laat maken dat je tevens ook de juiste papierinstelling en gebruikte printresolutie noteert en opschrijft, omdat je anders voor verrassingen komt te staan.

                      Een bekend voorbeeld is dat bij de Canon Pro 9000, die ook een rode (eigenlijk: oranje) en groene inktpatroon hebben om het kleurbereik te vergroten. Deze inkten worden echter enkel gebruikt als je de papierinstelling op Canon Photo Paper Pro zet. Kies je voor Ander fotopapier, dan wordt teruggevallen op de klassieke 6-kleurenafdruksysteem (CcMmYK) ZONDER de oranje en groene inkt. Daar zit je dan als je target met papierinstelling Canon Photo Paper Pro hebt afgedrukt en bij het afdrukken bij papierinstelling kiest voor Ander fotopapier...
                      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afdrukken foto's

                        Allemaal erg technisch en het zal wel kloppen, enig probleem, ik heb geen toestel om het scherm te calibreren !
                        Er is nochthans geen magenta extra toegevoegd.
                        Ben nu bezig met de "electronische proef' in LR. Vraag is in hoeverre men zich hier kan op baseren ???
                        Ingesteld profiel is adobe RGB ( 1998 ) D65 WP 2.2 Gamma. Ook voor de beeldschermen !
                        Heb daarin het rood en oranje met de helft naar beneden gehaald, het afdrukvoorbeeld ziet er nu wat flets uit.
                        Hoe beoordeel ik in de electronische proef het histogram? Kan dit aanwijzingen geven ?
                        Photography is an art of observation.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afdrukken foto's

                          Welk HP papier gebruik je en welk printerprofiel gebruik je in LR / PSE bij het afdrukken?
                          Voor de volledigheid, het gaat hier niet over het profiel van uw foto.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afdrukken foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                            Welk HP papier gebruik je en welk printerprofiel gebruik je in LR / PSE bij het afdrukken?
                            Voor de volledigheid, het gaat hier niet over het profiel van uw foto.
                            Papier: HP premium
                            Profiel: Adobe RGB ( 1998 ) D65 WP 2.2 Gamma zowel in LR als in PSE. Is eveneens ingesteld op de monitoren.
                            Photography is an art of observation.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afdrukken foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pixxel Bekijk bericht
                              Papier: HP premium
                              Profiel: Adobe RGB ( 1998 ) D65 WP 2.2 Gamma zowel in LR als in PSE. Is eveneens ingesteld op de monitoren.
                              Tja, dat is dus vragen om moeilijkheden. AdobeRGB en sRGB zijn weergaveprofielen voor je scherm en niet voor printers. Geen enkele printer kan zo'n groot kleurruimte weergeven. Er moet een vertaalslag worden gedaan van je schermprofiel naar een printerprofiel en dat is ALTIJD een compromis. Bij relatief colorimetrisch intent worden de kleuren die niet 1-1 vertaald kunnen worden gematcht met de kleuren die je printer wel kunnen printen. Heb je kleuren op je scherm, die sterk afwijken van wat je printer aankan, dan krijg je problemen en slaan die afwijkende kleuren dicht. Meestal kies ik voor perceptueel intent: De meest afwijkende kleuren van je schermprofiel wordt dan teruggebracht naar het buitenste rand van je printerprofiel (wat je printer aankan) en dan worden de andere kleuren die wel afgedrukt kunnen worden zodanig voor het menselijk oog aangepast dat het geheel er goed uitziet. Kortom: beide intents hebben voor- en nadelen. Met softproofing kan je voor het afdrukken al redelijk zien wat het resultaat zal zijn op papier (softproofing: simulatie van het uiteindelijk resultaat op papier met het desbetreffende printerprofiel).
                              Last edited by stefaand; 25 augustus 2013, 11:27.
                              Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                              Comment

                              Working...
                              X