Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop flits (Nikon D70)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop flits (Nikon D70)

    Laat ik nu eens een domme vraag stellen. Of eerder: ik weet niks van flitsfotografie af, dus: help!
    Voor de D70 is er weinig keus - de SB800 of SB600 SpeedLite. De éne heeft richtgetal 38, de andere 30 (35mm/ISO100). Wat moet ik me hier bij voorstellen? Hoeveel flitskracht verlies je bij een SB600 - in termen van verlichtbare ruimte? Andere vermeldenswaardige verschillen?
    Nog: aangezien ik eigenlijk een gruw heb van volledig uitgeblitste fotos dacht ik zo'n wit kapke te kopen ook (van Stofen of zo) - iemand hiermee ervaring?
    Steven Noels
    Nikon D700 en nog vanalles
    http://www.pictrix.be/

  • #2
    de SB-800 wordt geleverd met diffusion dome (zo'n wit kapke )
    maar je kan ook spelen met de flitskracht hé
    op de D70 kan je de flitscompensatie instellen
    gewoon op flitsknopke drukken en scrollen met 't wieltje
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #3
      Het richtgetal is niks anders dan diafragma x afstand tot onderwerp.

      Gemakkelijker:
      met de SB600 zal je bij f/2.8 tot net geen elf meter kunnen flitsen (30/2.8)
      met de SB800 is dat al bijna 13 m.

      Geen spectaculair verschil? Alleen jij kent de diepte van jouw portefeuille ( ), maar bedenk wel dat de duurdere flits meestal meer functie's heeft, waarmee je creatiever uit de hoek kunt komen...
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #4
        DirtyHarry, MarcFoto: thanks! 't Wordt me een stuk duidelijker nu. Iemand al praktijk-ervaring met de SB600? Ik zie me hem niet al te vaak gebruiken, en het prijsverschil ligt nog iets te hoog om zomaar op safe te spelen en de 800 te nemen.

        Ik heb zo eens op safe gespeeld en de Nikkor 50/1.4 ipv de 1.8 genomen, en op 1.4 is de DoF zo klein dat ik héél hard moet opletten om nog iets scherp te krijgen.
        Steven Noels
        Nikon D700 en nog vanalles
        http://www.pictrix.be/

        Comment


        • #5
          is de SB-600 eigenlijk al verkrijgbaar ?
          heb zelf de 800 gekocht omdat de 600 gewoonweg nog niet leverbaar was (eind maart/begin april)
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            http://www.topfoto-online.de/index.php?artnum=NIKSB600&TFS=654b958088f3f8e7e0c8 3be229f759e9

            sofort lieferbar (prijs is 284 euro, de SB-800 staat 399 euro)
            D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

            Comment


            • #7
              Ik ben ook op zoek naar de sb-600 zonder ver te moeten rijden. Eind vorige week heb ik eens rondgebeld naar de winkels in de wijde omgeving, maar niemand had ze al.
              Heeft er iemand de sb-600 al gekocht hier in België ?

              Sven

              Comment


              • #8
                Gisteren de SB-600 besteld bij Topvision in Luxemburg. Hadden er juist 2 binnengekregen. Ik ga hem morgen daar ter plaatste gaan ophalen (dus niet online besteld). Ik betaal hen 299€, de SB-800 kost er 449€ (niet online, in de winkel). Ik vond de meerprijs van 50% voor de SB-800 voor mij niet verantwoord.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by fikosss
                  Ik ben ook op zoek naar de sb-600 zonder ver te moeten rijden. Eind vorige week heb ik eens rondgebeld naar de winkels in de wijde omgeving, maar niemand had ze al.
                  Heeft er iemand de sb-600 al gekocht hier in België ?
                  Je kunt hem natuurlijk ook laten thuis leveren Is tenslotte ook een online-shop...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Je kan ook gewoon een Metz kopen.De Nikon heeft een hot shoe met een X contact dus er kunnen ook andere merken flitsers op aangesloten worden. De Metz 45 ( welke ik heb) heeft een richtgetal 45 en is op2.8 tot ca. 17 mtr scherp.Dan heb je echt genoeg licht voor ongeveer €300,--
                    Pentax K10D

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by leoverhagen
                      De Metz 45 ( welke ik heb) heeft een richtgetal 45 en is op2.8 tot ca. 17 mtr scherp.Dan heb je echt genoeg licht voor ongeveer €300,--
                      En wat mis ik dan? i-TTL, vermoed ik, maar doen flitsen eigenlijk niet zelf een lichtevaluatie? Of werkt dat in de praktijk niet zo goed? Aangezien ik een complete flits-newbie ben, kan ik wat automatisatie gebruiken...

                      Bedankt voor de vele tips!
                      Steven Noels
                      Nikon D700 en nog vanalles
                      http://www.pictrix.be/

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by stevenn
                        Originally posted by leoverhagen
                        De Metz 45 ( welke ik heb) heeft een richtgetal 45 en is op2.8 tot ca. 17 mtr scherp.Dan heb je echt genoeg licht voor ongeveer €300,--
                        En wat mis ik dan? i-TTL, vermoed ik, maar doen flitsen eigenlijk niet zelf een lichtevaluatie? Of werkt dat in de praktijk niet zo goed? Aangezien ik een complete flits-newbie ben, kan ik wat automatisatie gebruiken...


                        U kunt ook de nieuwe Sigma Elektronische Flitser EF-500 Super DSLR voor Nikon DSLR kopen. die heeft iTTL. Scheelt een pak geld.

                        Bedankt voor de vele tips!
                        Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

                        Comment


                        • #13
                          Ik vermoed dat momenteel enkel de SB-600 en SB-800 flitsen van Nikon de CLS van Nikon (Creative Lighting System) en i-TTL supporteren.
                          Bij Topfoto staat de SB-600 inderdaad 284€ maar als ik de shippingkosten erbij reken kom ik niet duurder uit dan 299€ bij Topvision. En daar ik morgen toch voor mijn werk naar Luxemburg moet ...
                          En of ik nu 11m of 13m ver kan schieten is voor mij geen 50% meer uitgave waard. Ik heb nu al 4 flitsen in de kast liggen die ik nu maar nog manueel kan gebruiken. Waren toen ook de strafsten. Funtionaliteit vind ik momenteel belangrijkste. En ik ben sowieso al tegen een flits. Maar voor bepaalde familiekiekjes merk ik dat ik het echt nie kan missen (zeker trouwfeesten).

                          Comment


                          • #14
                            Eindelijk!!! vanmiddag bij Foto van der Waal (in Schiedam) geweest en die had net vijf SB600's binnengekregen. Heeft er nu dus nog maar vier want ik heb er meteen een meegenomen voor 299,00 Euro. Met een Nederlandse handleiding en garantie via de Nederlandse importeur. Een prachtige flitser met een groot scala aan mogelijkheden. Ik ben de eerste dagen weer aan 't worstelen in de 91 pagina's tellende handleiding.
                            Al met al de moeite van het wachten waard.
                            NIKON D90 | Sigma 17-50 f2.8 OS | Nikkor 50 f1.8 | Sigma AF 70-300 APO Super Macro II | Nikon MB-D80 |Nikon SB600| Sony DSC-HX60V | MeFoto A1350 | http://www.parijsmijnstad.nl

                            Comment


                            • #15
                              SB-600 : Bij Grobet (Antwerpen) eveneens 299€, wel eventjes wachten (gisteren was hun bestelling van 50 SB-600’s nog niet binnen), de vraag is blijkbaar vrij groot. Zelf heb ik mijn sb-600 @ 279 € bij Foto Koch besteld, aangezien ik nog wat lekkers nodig had viel de transportkost van 15 € nog mee.

                              Greetz

                              Sam Jae

                              Comment

                              Working...
                              X