Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D-SLR of Compact like superzoom camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D-SLR of Compact like superzoom camera?

    Een goeieavond, nacht,

    Ik ben me reeds een tijd aan het verdiepen in fotografie. Ik moet toegeven, héél interessante wereld.
    Helaas heb ik zelf heel weinig tijd om me hier grondig op toe te leggen.
    Nu ben ik op het punt gekomen dat ik een camera wil kopen, die net wel iets meer kan dan point and shoot.

    Er zijn 2 dingen die ik denk ik zeker zou willen beoefenen/proberen: Nachtfoto's (In parijs, al doet de locatie er niet echt toe) en natuur foto (tis te zeggen, ingezoomd, of macro als je dat zo mag noemen.

    Op zich geen probleem zou je zeggen: Je koopt een degelijke D-SLR en een macro lens.
    Maar dat is véél geld voor de tijd die ik er aan kan besteden, dat maar een paar dagen per jaar is.

    Ik was daarom in het segment van de superzoom camera's aan het kijken, gezien die toch een mooie range aanbieden van groothoek tot télé.
    De nikon p520 zelfs 42x zoom.

    Echter, de langste sluitertijd die je daarbij kan halen is 4 seconden.

    Als ik nachtfoto's wil maken, vooral van gebouwen, pleinen, architectuur, dan vraag ik me af of deze sluitertijd niet te kort is.
    Omdat ik vaak lees dat er tot wel 30 seconden gebruikt wordt. En je kan de ISO wel verhogen, maar ik wil ook geen sterk storende ruis.
    Een tripod zou ik wel gaan gebruiken.


    Ik hoop dat jullie me een beetje advies kunnen geven over welke toestellen er geschikt zijn, of jullie het anders zien...
    Als ik moet kiezen tussen macro of nachtfoto, dan kies ik voor nacht.

    Stel dat ik toch voor een SLR zou gaan, waar vaan standaard een 18-55 lens bijzit. Volstaat deze voor mijn nachtelijke escapades, of heb ik nog sterker materiaal nodig?
    Of kan ik op een simpele manier van mijn 18-55 lens een macro maken? Ik heb ergens gelezen dat dat zou moeten kunnen.

    Alvast bedankt voor jullie advies.

  • #2
    Re: D-SLR of Compact like superzoom camera?

    Met een DSLR + 18-55 kitlens kan je nachtfoto's maken, want daarvoor heb je geen lichtsterke lens nodig.
    Maar je hebt wel een statief nodig.

    Voor macrofoto's is een kitlens niet geschikt, je kan er wel voorzetlensjes opschroeven, maar dan moet je veel te dicht bij het onderwerp komen.
    Voor macrofoto's van insecten is een lange macrolens (150mm) veel beter geschikt.
    Als je grotere insecten wil fotograferen (met een 1,5 of 1,6x crop camera), dan lukt dat ook wel met een telezoom, bijvoorbeeld een 55-250, die is nog betaalbaar.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: D-SLR of Compact like superzoom camera?

      Kijk eens naar de Panasonic Lumix FZ150 of Panasonic Lumix FZ200

      Als je in het forum Macro en close-up gaat kijken (en in de HOF) ga je veel foto's vinden genomen met deze camera

      Specs vind je hier en hier.

      De FZ150 kan tot 30 sec, de FZ200 zelfs tot 60 sec belichten.
      Last edited by zunoel; 18 augustus 2013, 09:01.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment

      Working...
      X