Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste beeldkwaliteit: cropsensor of "crop" fullframe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste beeldkwaliteit: cropsensor of "crop" fullframe

    Hallo,

    Misschien een rare vraag, maar wat geeft de beste beeldkwaliteit (ervan uitgaande dat je goed glas gebruikt): een crop vertrekkende van een fullframe (canon 5D MKIII of 6D) of een "niet gecropt beeld" van een APC-S-sensor (canon 60D of70D) ?

    Alvast bedankt voor jullie reacties?

    Dirk

  • #2
    Re: Beste beeldkwaliteit: cropsensor of "crop" fullframe

    De meest vergelijkbare toestellen waar ik ervaring mee heb zijn a900 en a700. Beide camera's zijn technologisch van dezelfde generatie.
    Een a900 levert alvast betere gecropte beelden op dan vergelijkbare beelden van de a700.
    Vergelijkbare scherpte van beelden, maar a900 levert wel een groter dynamisch bereik en wat mij betreft ook betere kleurweergave.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Beste beeldkwaliteit: cropsensor of "crop" fullframe

      Als je enkel naar de pixels kijkt, ben je beter af met de crop sensor van de 60D of de 70D : als je het beeld van een 5DIII of 6D met een factor 1.6 cropt kom je qua pixels lager uit.
      Maar ... "beeldkwaliteit" is meer dan pixels alleen. Je moet ook ruis, dynamisch bereik, e.d. mee evalueren. En dan wordt het lastiger om te vergelijken. Ik denk dat de balans dan eerder zal doorslaan in de richting van de FF sensor, ook na de 1.6 crop van het beeld, zeker bij minder goede lichtomstandigheden.
      Als je echter een "vogelaar" bent (bij wijze van voorbeeld) die steeds in goede lichtomstandigheden kan werken, dan zou het wel eens kunnen zijn dat de extra mogelijkheden qua hogere ISO en dynamisch bereik niet opwegen tegen de extra pixels en de cropfactor van de 60D of 70D.
      Je moet dus de verschillende elementen van wat "beeldkwaliteit" betekent (en zal bepalen) bekijken i.f.v. jouw gebruik van de camera.
      Master the craft, and the art will follow.
      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

      Comment

      Working...
      X