Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Outputsharpening

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Outputsharpening

    Ik ben wat aan het experimenteren met een "action" in photoshop CS6 voor resizing & outputsharpening in verschillende stappen.
    Ik vertrek van een JPG in origineel formaat ( 4912 / 7360 pixels )
    Deze JPG is een output na verwerking van het RAW bestand in DXO Optics Pro 8
    Deze action zou moeten dienen voor landschappen.
    Het eindresultaat moet een 683 / 1024 formaat hebben.
    Resolutie blijft origineel ( 300 ppi )

    Ik veronderstel dat dit hier al aan bod gekomen is.
    Iemand suggesties of doorverwijzingen?
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

  • #2
    Re: Outputsharpening

    Ik ga je eens even verwijzen naar wat ik "Mortierke's methode" noem; misschien kan dat je al op weg helpen? Verder heb je iemand nodig die goed Photoshop-acties kan bouwen, en zo zijn er hier toch ook enkelen...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Outputsharpening

      Een randopmerking: de resizing & sharpening in 2 (of meer) stappen dateert nog van vroeger. In CS6 (en ik vermoed ook in CS5) is de resizing en smart sharpening veel verbetert en zal je meestal betere resultaten krijgen (ik toch) als je in 1 keer resized (bicubic automatic) en dan smart sharpening toepast.
      Wanneer je toch in 2 stappen wil werken dan denk ik niet dat actions interessant zijn omdat je de hoeveelheid smart sharpening (percentage en radius) voor elke stap foto per foto moet beoordelen. Je zorgt er bv voor dat lijnen niet gekarteld worden. Als je de moeite doet om in 2 stappen te werken veronderstel ik dat je het onderste uit de kan wil.

      PS: ik spreek me niet uit over andere programma's, mijn ervaring betreft alleen Photoshop CS6.
      Last edited by timefreezer; 22 augustus 2013, 13:31. Reden: PS

      Comment


      • #4
        Re: Outputsharpening

        OK, bedankt voor jullie bijdrage.
        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

        Comment


        • #5
          Re: Outputsharpening

          Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          Een randopmerking: de resizing & sharpening in 2 (of meer) stappen dateert nog van vroeger. In CS6 (en ik vermoed ook in CS5) is de resizing en smart sharpening veel verbetert en zal je meestal betere resultaten krijgen (ik toch) als je in 1 keer resized (bicubic automatic) en dan smart sharpening toepast.
          Wanneer je toch in 2 stappen wil werken dan denk ik niet dat actions interessant zijn omdat je de hoeveelheid smart sharpening (percentage en radius) voor elke stap foto per foto moet beoordelen. Je zorgt er bv voor dat lijnen niet gekarteld worden. Als je de moeite doet om in 2 stappen te werken veronderstel ik dat je het onderste uit de kan wil.

          PS: ik spreek me niet uit over andere programma's, mijn ervaring betreft alleen Photoshop CS6.
          Idem voor Nikon NX2: op een workshop gegeven door Nikon zei de lesgever hetzelfde: verscherpen in 1 stap. Tenzij je verschillende technieken wil combineren (USM en High Pass bvb) of verschillende instellingen op verschillende delen.

          Eric

          Comment

          Working...
          X