Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spottersdag + Sanicole 2013

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spottersdag + Sanicole 2013

    Hoi,

    binnenkort is er weer de jaarlijkse Sanicole airshow, ik weet niet wie er hier allemaal gaat maar ik ga sowieso naar de spottersdag op kleine brogel en
    de 2 sanicole airshow's. Nu dit is het tweede jaar dat ik daar foto's neem (omdat ik daarvoor enkel kort-bereik lenzen had ) maar verleden jaar waren er niet echt
    super veel foto's die ik zelf goed vond (ben nogal hard zelf bekritiserend ), daarom dat ik hier graag wat info vraag aan de mensen die
    deze snel-vliegers onder shot nemen

    ik heb hier een tijdje geleden foto's geüpload van sanicole 2012, en de raad die ze mij gaven was
    om meer beweging in de foto's te steken, nu hoe doe ik dit ? ( ben nogal een newbie in fotografie )

    - met welke diafragma openingen kan je het best foto's nemen?
    - welke witbalans-voorkeur instellen ?
    - Tv, A of M voorkeur ?
    - gebruiken jullie GND of ND filters ?
    - wat met de ISO, zo laag mogelijk ?
    - misschien nog tips ?

    ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt en hopelijk tot op Sanicole !

    groeten,
    David D.
    __________________________________________________ ____

    Amateurs worry about equipment, professionals worry about time, masters worry about light.

  • #2
    Re: Spottersdag + Sanicole 2013

    Voor vliegtuigen met propellers gebruik ik de sluitertijdvoorkeuze om beweging in de propellers te krijgen.
    Hoe langer de sluitertijd, hoe meer beweging er in de propellers zit, maar als de sluitertijd langer wordt, dan neemt ook het percentage scherpe foto's af.
    Het is dus altijd een compromis.
    Bij stilstaande vliegtuigen kan je met wat geluk een complete cirkel van de propeller op de foto krijgen.
    Maar dan moet je wel foto's maken terwijl ze de motor testen, net voor het opstijgen doen ze een test om te zien of alles perfect werkt (de ontsteking is dubbel uitgevoerd, tijdens die test schakelen ze tussen beide systemen om te controleren of ze allebei perfect werken, dan draait de motor eventjes op een redelijk hoog toerental).
    Als je dan foto's maakt met een vrij lange sluitertijd (1/60 sec of langer), dan krijg je een volledige cirkel op de foto, maar dan heb je wel een lens met beeldstabilisatie of een statief nodig.

    Terwijl de vliegtuigen voorbij vliegen zal je geen scherpe foto's kunnen maken op 1/60 sec, dan kan je best op 1/200 - 1/320sec werken (afhankelijk van de snelheid, het ene vliegtuig is sneller dan het andere, bij de echt oude vliegtuigjes mag de sluitertijd eventueel nog wat langer zijn).
    Als het vliegtuig opstijgt dan draait de motor veel sneller dan tijdens het landen (dat is logisch), daarom kan je best de opstijgende vliegtuigen proberen te fotograferen als je veel beweging in de propellers wil.

    Je zet de camera dus op de sluitertijdvoorkeuze, de iso pas je aan zodat de diafragma-opening ergens tussen f5,6 en f16 zit (dat is dus afhankelijk van de hoeveelheid licht en de gekozen sluitertijd, hou f16 als uiterste limiet omdat de foto's anders zichtbaar minder scherp worden door diffractie).
    Als de lucht bewolkt is (grijs), dan zullen de vliegtuigen beter belicht worden als je de belichtingscompensatie op -1/3 of - 2/3 zet (de lucht wordt dan wel bijna wit).
    ND filters (of een polarisatiefilter) kunnen van pas komen als er erg veel licht is, en als je dan foto's wil maken met een lange sluitertijd (een 2-stop ND filter zal wel meer dan genoeg zijn).
    Of je die nodig hebt is dus afhankelijk van het licht en de sluitertijd (ik heb zelf nog nooit ND filters gebruikt tijdens het fotograferen van vliegtuigen).

    Voor de scherpstelling gebruik je de servo-AF, en je kiest best 1 scherpstelpunt, dan werkt de AF bij de meeste camera's sneller dan wanneer je meerdere punten kiest (als je een 1DX gebruikt, dan maakt dat niet uit, die blijft altijd supersnel).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Spottersdag + Sanicole 2013

      Black B@ndit ... I'm speechless
      Bedankt voor dit alles ! helpt me zeker vooruit.

      Wat me wel verbaast is dat je beeldstabilisatie zou gebruiken, ik hoor regelmatig die uit te laten staan als je met langere sluitertijden werk, klopt dit ?
      Wat ik dus niet wist is dat ze dus eerst alles 2x testen , kan maar handig zijn ^.^
      dat van het scherpstelpunt is ook iets nieuws voor mij, gebruik je bij voorkeur het center-punt ? ( en hoe zit dat met de lichtmeeting ? doe je dit via spotmeting, matrix-of center-weight meting ? )
      Misschien nog een klein vraagje (of twee), waar ga je het beste staan aan een landingsstrook, in het begin, einde of ergens tussenin ?
      en voor de Sanicole sunset airshow, trekken jullie de ISO dan omhoog of hoe zit dat?

      bedankt voor al de info je hebt me al serieus wat leerstof gegeven, ik ga het alvast ergens noteren zodat ik er klaar voor ben !

      met vriendelijke groet,
      David
      __________________________________________________ ____

      Amateurs worry about equipment, professionals worry about time, masters worry about light.

      Comment


      • #4
        Re: Spottersdag + Sanicole 2013

        Beeldstabilisatie zet je bij sommige lenzen best uit als je die op een statief monteert, niet bij vrij lange sluitertijden uit de hand, want dan heb je die juist wel nodig.
        Het testen gebeurt 1 keer, ze laten de motor op een hoog toerental draaien, en testen dan de ontsteking door over te schakelen van de ene naar de andere set.
        Je ziet ze dus elke keer die test uitvoeren voor ze de runway opdraaien.

        De lichtmeting moet je wat uitproberen, naargelang de weersomstandigheden kan het soms beter zijn om een andere methode te kiezen, maar spotmeting zou ik niet aanraden omdat niet elk vliegtuig dezelfde kleur heeft (een donker vliegtuig ga je waarschijnlijk overbelichten, en een wit vliegtuig wordt dan onderbelicht).

        Waar je het best kan gaan staan, dat zal de plaats zijn waar je mag komen, en dan zo dicht mogelijk bij de runway.
        De afstand die er nodig is om "van de grond" te komen is voor ieder vliegtuig verschillend, daarom is het onmogelijk om vooraf te zeggen wat de beste plaats is om te gaan staan.
        Hoe trager het vliegtuig, hoe korter de strook die nodig is om op te stijgen en te landen (meestal toch), een SV4 heeft een veel minder lange baan nodig dan bijvoorbeeld een Mustang P51.

        Voor jets zorg je ervoor dat de sluitertijd veel korter is, anders zal je die nooit scherp op de foto kunnen krijgen (buiten de uitzonderingen die stil kunnen blijven hangen).
        Er is dus een verschil in techniek tussen straaljagers en propellervliegtuigen als je ze zo goed mogelijk op de foto wil krijgen, voor propellers gebruik je een relatief lange sluitertijd, voor jets een korte (omdat die veel sneller zijn, en er gewoonlijk toch geen meerwaarde is met een lange sluitertijd, tenzij je een panningfoto kan maken vanuit een standpunt waarbij er in de achtergrond nog "beweging" te krijgen is).
        Met het fotograferen van straaljagers heb ik zelf niet zoveel ervaring.
        Als het donkerder wordt, dan moet de iso omhoog.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Spottersdag + Sanicole 2013

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Beeldstabilisatie zet je bij sommige lenzen best uit als je die op een statief monteert, niet bij vrij lange sluitertijden uit de hand, want dan heb je die juist wel nodig.
          Het testen gebeurt 1 keer, ze laten de motor op een hoog toerental draaien, en testen dan de ontsteking door over te schakelen van de ene naar de andere set.
          Je ziet ze dus elke keer die test uitvoeren voor ze de runway opdraaien.

          De lichtmeting moet je wat uitproberen, naargelang de weersomstandigheden kan het soms beter zijn om een andere methode te kiezen, maar spotmeting zou ik niet aanraden omdat niet elk vliegtuig dezelfde kleur heeft (een donker vliegtuig ga je waarschijnlijk overbelichten, en een wit vliegtuig wordt dan onderbelicht).

          Waar je het best kan gaan staan, dat zal de plaats zijn waar je mag komen, en dan zo dicht mogelijk bij de runway.
          De afstand die er nodig is om "van de grond" te komen is voor ieder vliegtuig verschillend, daarom is het onmogelijk om vooraf te zeggen wat de beste plaats is om te gaan staan.
          Hoe trager het vliegtuig, hoe korter de strook die nodig is om op te stijgen en te landen (meestal toch), een SV4 heeft een veel minder lange baan nodig dan bijvoorbeeld een Mustang P51.

          Voor jets zorg je ervoor dat de sluitertijd veel korter is, anders zal je die nooit scherp op de foto kunnen krijgen (buiten de uitzonderingen die stil kunnen blijven hangen).
          Er is dus een verschil in techniek tussen straaljagers en propellervliegtuigen als je ze zo goed mogelijk op de foto wil krijgen, voor propellers gebruik je een relatief lange sluitertijd, voor jets een korte (omdat die veel sneller zijn, en er gewoonlijk toch geen meerwaarde is met een lange sluitertijd, tenzij je een panningfoto kan maken vanuit een standpunt waarbij er in de achtergrond nog "beweging" te krijgen is).
          Met het fotograferen van straaljagers heb ik zelf niet zoveel ervaring.
          Als het donkerder wordt, dan moet de iso omhoog.
          bedankt voor de antwoorden,het klinkt inderdaad logischer als je het zo allemaal bekijkt (iets waar een leek nog niet direct bij stilstaat allemaal )
          ik ga me er nog wat in verdiepen, en misschien tot op Sanicole
          __________________________________________________ ____

          Amateurs worry about equipment, professionals worry about time, masters worry about light.

          Comment

          Working...
          X