Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K-5/K-R

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K-5/K-R

    Hallo,

    Ik ben nieuw hier op het forum en heb natuurlijk gelijk een vraag.

    Vandaag heb ik mijn vaders oude Pentax camera tevoorschijn getoverd (Pentax Super A, als ik het goed heb). Met een aantal leuke lenzen! Nou zouden mijn vader en ik het leuk vinden als we de oude lenzen een nieuw leven in kunnen blazen. Hierover heb ik vanmiddag al wat informatie gevraagd bij een winkel in de buurt. Hij gaf me het advies het in elk geval erg goed af te wegen, vooral omdat ik er 2 hele goede lenzen bij zitten die nieuw behoorlijk wat kosten.

    Ook ben ik mij bewust van de nadelen, de oude lenzen hebben zijn trager en zwaarder. Maar het zou nog jammerder zijn als ze hier voor eeuwig liggen te "verstoffen".

    Nu adviseerde die beste man mij om te kijken naar een Pentax K-R of een Pentax K-5, afhankelijk van mijn budget. Nou gaat mijn voorkeur qua specificaties uit naar de K-5. Maar nu is eigenlijk mijn vraag, heeft er hier iemand ervaring met een van deze twee toestellen? En heeft er iemand ervaring met laten "herleven" van oude (Pentax)lenzen? Graag zou ik jullie ervaringen willen weten.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Pentax K-5/K-R

    Pentax lens review database with reviews of Pentax lenses including K-mount, M42 screwmount, 645, 6x7, and DA digital lenses. Exhaustive Pentax lens listings with reviews and technical specifications of Pentax lenses.


    Heel wat reviews hier

    Grtz,


    Jan
    PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K-5/K-R

      When the K10D was launched in September 2006 it was Pentax's first foray into the 'enthusiast' DSLR market, competing at the time with rivals such as the Canon EOS 30D and the Nikon D200. Four years later in 2010 the enthusiast sector of the market is as competitive as ever and the K-5, Pentax' latest offering to the 'serious amateur photographer', will have to fight for consumers' attention with the likes of the Canon 7D, Nikon D7000 and D300S, and the Olympus E-5. At a launch RRP of $1600 (body only) the K-5 is currently at a similar price point as its main competitors but we would expect the street price to go down sooner rather than later.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K-5/K-R

        Bedankt voor de reacties, ik ga zeker nog even goed rondneuzen op de door jullie gegeven websites. Via kieskeurig.nl las ik net ook al verschillende zeer positieve reviews over de K-5. Ik las bij de Dpreview.com al dat de K-R op batterijen werkt en dat vind ik persoonlijk een minpunt.

        Ik ben benieuwd naar nog meer reacties.

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K-5/K-R

          Hallo,

          De K5 behoort tot de betere camera's. Hou er wel rekening mee dat deze camera (en ook de K5II) geen voorkeuze instellingen hebben zoals; landschap, portret, e.d. Je dient dus zelf wel te spelen met de instellingen.
          Laat je dit echter niet afschrikken.
          Door het grotere aantal pixels van de huidige generatie camera's kan het wel gebeuren dat de goede lenzen van toen misschien toch niet meer voldoen qua beeldkwaliteit.
          Op dit forum is er wel degelijk iemand die je tot in de puntjes kan uitleggen hoe het zit met de oude lenzen en hun hergebruik mogelijkheden. Zoek maar eens op de naam Ishpuini.
          Hij zal ook wel willen weten om wat voor type lenzen het gaat.

          mvg
          Marc
          Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
          M.v.g. Marc

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K-5/K-R

            Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
            Hallo,

            De K5 behoort tot de betere camera's. Hou er wel rekening mee dat deze camera (en ook de K5II) geen voorkeuze instellingen hebben zoals; landschap, portret, e.d. Je dient dus zelf wel te spelen met de instellingen.
            Laat je dit echter niet afschrikken.
            Door het grotere aantal pixels van de huidige generatie camera's kan het wel gebeuren dat de goede lenzen van toen misschien toch niet meer voldoen qua beeldkwaliteit.
            Op dit forum is er wel degelijk iemand die je tot in de puntjes kan uitleggen hoe het zit met de oude lenzen en hun hergebruik mogelijkheden. Zoek maar eens op de naam Ishpuini.
            Hij zal ook wel willen weten om wat voor type lenzen het gaat.

            mvg
            Marc
            Klopt Marc
            Heb ooit nog een Pentax Asahi gehad (film).

            Daarna de Nikon F-501 met 2 lenzen:
            - 50mm f/1.8
            - 70-200 mm
            Beide werken nog perfect op de D70 en de D7100.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K-5/K-R

              Bedankt @mp61 voor je reactie, ik zal zo eens kijken of ik wat berichten van hem kan bekijken. Ben erg benieuwd. Ik heb gelijk even de lenzen erbij gepakt en zal hier gelijk even typen om welke lenzen het gaat.

              - 1:28 f=135mm
              - 1:2.8 f=28mm
              - 1:2.8 f=135mm
              - 1:2/55
              - 2.8/50

              Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, ik heb het maar even letterlijk overgetypt hoor! Voordat ik dingen omdraai (ben een leek hè) (Als merk etc. er nog bij moet, meld het maar dan typ ik dat gelijk over )

              Als het niet kan, dan houdt het op. Maar ben benieuwd!
              Last edited by Melxna; 14 augustus 2013, 18:29.

              Comment


              • #8
                Re: Pentax K-5/K-R

                Oorspronkelijk geplaatst door Melxna Bekijk bericht
                - 1:28 f=135mm
                - 1:2.8 f=28mm
                - 1:2.8 f=135mm
                - 1:2/55
                - 2.8/50
                Hoi Melxna,

                Ik kreeg je PM goed binnen, maar kon nog niet reageren omdat ik een weekje op verlof was met beperkte internettoegang...

                Als ik je lijstje glas bekijk is het zeker geen slecht spul, maar echt uitzonderlijk is het niet. De 28mm f/2.8 en 50mm f/2.0 zijn beide standaard objectieven die indertijd vaak bij een camera werden verkocht. Ik heb zelf nog zo'n 28mm liggen, maar gebruik die haast nooit, omdat ik recenter glas heb dat toch wat beter is. De 50mm f/2.0 (m'n vader heeft die) is de instapper van de 50mm objectieven van Pentax, en dus zeker geen klassebak zoals de lichtsterkere f/1.4's die Pentax ook maakte. Beide niet slecht, maar op het beetje extra licht dat je met f/2.8 of f/2.0 kan binnentrekken, zullen deze het technisch niet beter doen dan de kitzoom (DA18-55) die je zowiezo bij de camera krijgt.

                De 135mm f/2.8 is wat anders. Heb je er daar twee van? Deze waren erg mooie gematigde tele-objectieven, die het ook nu nog goed doen op digitaal. Er zit een beetje verschil op naargelang welke editie het juist betreft (de beste is de SMC 135mm f/2.5), maar deze met SMC vermelding zijn zeker erg goed. Als je een modern objectief wil dat even goed presteert, dan zit je bij Pentax naar de DA*50-135/2.8 te kijken, die toch al snel rond de 1000 EUR kost ('t is natuurlijk een AF en bovendien een erg goede zoom).

                De 50mm f/2.8 is vermoed ik een macro? In dat geval zeker een mooi stukje glas. Vooral van deze kan je me best wat extra info opsnorren om te achterhalen om welke generatie het gaat. Ik heb zelf nog een FA50/2.8 macro en vind dat een erg handige korte macro die vooral voor flora en product fotografie zeker z'n nut nog kan bewijzen.

                Vooral die laatste twee zijn wel objectieven die nog een toegevoegde waarde bovenop een standaardkit kunnen bieden. De 28mm f/2.8 en 50mm f/2 zijn dat naar mijn mening een stuk minder. Op technisch vlak dan.

                Een vast 28mm objectief zal op een K-5 (of vergelijkbare Pentax) een lichtjes brede standaard beeldhoek geven, waarmee het op zich wel leuk fotograferen is. Eens zonder zoom (zoals de DA18-55) werken kan je soms dwingen tot het zoeken van creatievere oplossingen om je onderwerpen in beeld te brengen, en het manuele aspect van deze objectieven zorgt er ook voor dat je minder snel kan werken en dus meer tijd heb om na te denken over je beelden (soms zal je ze opnieuw moeten maken nadat je op het LCD-scherm vaststelde dat de belichting of scherpstelling moet worden herzien). Dat zorgt ervoor dat dergelijk glas erg nuttig is om fotografie meer dan technisch alleen onder de knie te krijgen. 28mm vind ik daar persoonlijk ideaal voor.

                hth, Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax K-5/K-R

                  Oorspronkelijk geplaatst door Melxna Bekijk bericht
                  Ook ben ik mij bewust van de nadelen, de oude lenzen hebben zijn trager en zwaarder. Maar het zou nog jammerder zijn als ze hier voor eeuwig liggen te "verstoffen".

                  Nu adviseerde die beste man mij om te kijken naar een Pentax K-R of een Pentax K-5, afhankelijk van mijn budget. Nou gaat mijn voorkeur qua specificaties uit naar de K-5. Maar nu is eigenlijk mijn vraag, heeft er hier iemand ervaring met een van deze twee toestellen? En heeft er iemand ervaring met laten "herleven" van oude (Pentax)lenzen? Graag zou ik jullie ervaringen willen weten.
                  Nog even in antwoord op je eerste post. Er zijn twee belangrijke zake die je moet weten:
                  - Scherpstellen: vanzelfsprekend heb je met dergelijke oude objectieven geen AF. Je kan echter wel de AF module van de camera gebruiken opdat de camera je met een lichtje (of een geluidsignaal) laat weten of het onderwerp volgens hem scherp is. Ik ondervond zelf dat de zgn "contrast AF" die in Live View mode wordt gebruikt (via de Lv-knop) het meest nauwkeurig werkt voor manueel scherpstellen met ouder glas. Nadeel is wel dat je de camera dan van je oog moet weghalen. Maar da's eigenlijk enkel nodig als je met volopen diafragma wil fotograferen.
                  - Diafragma: afhankelijke van het objectief kan je automatische belichtingsprogramma's blijven gebruiken of niet. Indien je objectieven een A-stand hebben op de diafragmaring, dan die je deze in die stand te zetten en werkt alles wat betreft belichting normaal als met moderne objectieven. Indien deze A-stand niet voorhanden is, dien je in het menu van de camera eenmalig een instelling aan te passen die het het gebruik van de diafragmaring toestaat (anders zal de camera weigeren een foto te maken). Je moet de camera dan in M-mode gebruiken en met de groene knop de lichtmeting activeren.

                  Indien je het ziet zitten met dat oude glas te werken, kan het erg leuk fotograferen zijn (een beetje back-to-basics gevoel). Met Pentax heb je een merk dat reeds van de allereerste digitale reflexen (instappers zowel als meer gevorderde toestellen) voorzien was om met al hun oude K-vatting objectieven te kunnen blijven werken, en dat op een erg flexibele en makkelijke manier (vind ik toch).

                  Veel plezier met je keuze!

                  mvg, Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax K-5/K-R

                    Hallo Wim,

                    Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier ben ik erg blij mee én kan ik ook echt wat mee.
                    Ik heb van de lenzen foto's gemaakt, dan kun je misschien net wat meer te weten komen over de lenzen.

                    Lenzen met A- en M-mode:
                    http://i1254.photobucket.com/albums/...pse7ab3e2a.jpg (onderste, rest is van een tele lensset)


                    Geen A- en M-mode.





                    Grappig, nu pak ik die lenzen erbij zie ik dat er ik ééntje vergeten ben! Lekker scherp weer.
                    Maar ook zonder de A- en M-mode..


                    Hopelijk kan je me nog wat meer vertellen haha.

                    Mvg, Melina

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax K-5/K-R

                      Hoi,

                      Helaas heb ik enkel ervaring met merkeigen oud glas, glas van Pentax dus. De objectieven die jij toont ben ik nog niet tegengekomen... Moeilijk te zeggen of het wat is dus... Visueel doorheen een objectief kijken is niet echt een maatstaf om scherpte te bepalen (een mindere 28/2.8 die ik heb lijkt erg scherp als ik er gewoon doorheen kijk) en zelfs resultaten op film zeggen niet alles (m'n vader had altijd scherpe resultaten met z'n 50mm f/2.0, maar op mijn digitale reflexen stelde die teleur).

                      Te testen dus, mss in de winkel op een nieuwe camera voor je 'm koopt? Natuurlijk heb je in een winkel slecht en weinig kunstlicht, moet het doen met een camera die je niet kent (en geen tijd om de handleiding even na te kijken) en staan ze je daar op de vingers te kijken... Niet ideaal voor een juiste test en vergelijking dus. Indien je wat verkleuring hebt (die oude objectieven hebben dat soms), kan je je op het LCD-scherm ook geen beeld vormen van de mate waarin dat een probleem zou zijn. Daarvoor moet je in RAW fotograferen en die bestanden in je computer binnenhalen om ze te verwerken...

                      Nu is de K-5 of K-5II(s) zeker geen slechte camera. In tegendeel, hij staat nog steeds z'n mannetje in zijn markt (gevorderde APS-C reflexen). Enkel de 16MP lijken mogelijk wat naar de lage kant, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zelfs met 14MP (m'n vorige camera) al geen behoefte voor meer had... Ik zou zelfs liever hebben dat ze bij 16MP blijven zodat de bestanden niet steeds groter blijven worden (kaartjes, harde schijven, computer rekenkracht moeten nl ook steeds mee). Dus zelfs al vallen je oude objectieven wat tegen, je zal zeker een goede camera hebben waarvoor je goed modern glas kan kopen dat voor het grootste deel vergelijkbaar is met andere merken. Afhankelijk van welke brandpunten je zoekt te zullen gebruiken?

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax K-5/K-R

                        Hallo,

                        Hier in de buurt zit een Konijnenberg winkel, daar wil ik zeker zeer binnenkort even langs gaan om te testen en te ervaren of het wat is. Ik hoor veel positieve berichten over Konijnenberg en wil daar rustig we eventjes in de rij staan.. (Eventjes.....?)

                        Ik hoop dan een goed beeld van de camera én de lenzen te krijgen. Ik hoop dat het me bevalt en dat het "plan" door kan gaan, maar ik ga me niet gek laten maken door verkopers en wil me 100% zeker voelen bij de keuze die ik ga maken. Want een spiegelreflexcamera is nogal een behoorlijke aankoop..

                        Het aantal MP's maakt mij niet heel veel uit, al wil ik liever niet veel lager dan 16. (Tussen-de-oren-iets). Als de camera maar kan voldoen aan wat ik wil.

                        Mvg, Melina

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax K-5/K-R

                          Net bij de MediaMarkt hier in de buurt geweest, omdat ik graag een van de lenzen op een Pentax K-5 wou passen. Helaas paste dit niet ... Nou ben ik dus in twijfel wat ik zou moeten doen..

                          Edit: ik ga morgen met mijn vriend naar Foto Konijnenberg toe, ik neem aan aantal lenzen mee (of allemaal..) en ga gewoon informeren met een paar vragen op papier. Bijvoorbeeld over de waarde van de lenzen en wat voor mij persoonlijk de beste optie zou zijn. Ik hoop dat ik morgen wat wijzer kan worden...
                          Last edited by Melxna; 20 augustus 2013, 14:01.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax K-5/K-R

                            Oorspronkelijk geplaatst door Melxna Bekijk bericht
                            Net bij de MediaMarkt hier in de buurt geweest, omdat ik graag een van de lenzen op een Pentax K-5 wou passen. Helaas paste dit niet ... Nou ben ik dus in twijfel wat ik zou moeten doen..
                            Vreemd dat deze dan wel op de Super A paste? Normaal moet alles wat op een Super A past ook op de recente digitale reflexen van Pentax passen. Tenzij je bedoelt dat het objectief wel op de camera kon worden gezet, maar dat je er geen foto mee kon maken. In dat geval dien je er op te letten in het menu het gebruik van de diafragmaring toe te laten (zoals eerder vermeld). Of mss had je vader nog ergens een adapter liggen die hij indertijd gebruikte om dat glas op z'n Super A te plaatsen? Dan dien je ook bij de moderne camera's die adapter te gebruiken...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Melxna Bekijk bericht
                            Edit: ik ga morgen met mijn vriend naar Foto Konijnenberg toe, ik neem aan aantal lenzen mee (of allemaal..) en ga gewoon informeren met een paar vragen op papier. Bijvoorbeeld over de waarde van de lenzen en wat voor mij persoonlijk de beste optie zou zijn. Ik hoop dat ik morgen wat wijzer kan worden...
                            Succes ermee.

                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pentax K-5/K-R

                              Ik ga de lens waarmee gepast is toch maar op de body SuperA zetten.. want ik vond het namelijk best apart, om het maar zo te zeggen... Wel had de K-5 veel contactpunten binnenin, die de gepaste lens niet had... Zal dat uitmaken?

                              Edit: even snel gepast, maar hij past wel op de SuperA....

                              Comment

                              Working...
                              X