Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters: ja of neen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filters: ja of neen?

    Gisteren heb ik een en ander gelezen over het gebruik en de toepassing van filters.
    Zelf heb ik een setje (vanaf 1988) van Cokin.
    Niet veel gebruikt echter omdat de set niet past op mijn huidige camera's.
    OF omdat het me niet duidelijk is hoe ik ze kan gebruiken op mijn huidige camera's.
    De site van bijv. Cokin maakt me niet veel wijzer.
    (het ligt aan mij: ik begrijp het niet )

    Op de 550D zit wel permanent een B&W (77mm) F-PRO 010 1x.
    De bedoeling was als bescherming van de lens.
    Eigenlijk niet de juiste keuze geweest destijds.
    Ik had beter een "clear" type genomen. Dus zuiver of "klaar" glas.

    Hans Braakhuis heeft er een aantal pagina's over geschreven, over filters ed.
    Hij is eerder tegen het gebruik ervan.
    Een filter om de lens te beschermen vind hij ook niet echt goed.
    Stel dat de lens valt op harde ondergrond, dan zou die filter versplinteren en de lens zelf kunnen beschadigen.
    Tja, ik denk dan, als die lens valt dan zal alles wel naar knoppen zijn

    Een andere reden is interessanter.
    En die heeft rechtstreeks te maken met de kwaliteit van de foto's.
    Hans gebruikt het voorbeeld van een stok die je in het water steekt.
    Het licht wordt gebroken en je ziet dus een virtuele breuk van die stok.

    Hetzelfde effect heb je met filters.
    Ook hier wordt het licht gebroken door die filter.
    Het resultaat is een foto die niet perfect scherp zou zijn.
    Klinkt logisch en aanvaardbaar.

    Een goedkope filter op een dure kwaliteit lens is ook niet zo bijster slim
    Je "bederft" gewoon de kwaliteit of de mogelijkheid van jouw lens.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

  • #2
    Re: Filters: ja of neen?

    Hier toch altijd ND filters van Nikon. Dit is een discussie die al heel lang meegaat. Wie ziet het verschil tussen een foto van een lens met en één van een lens zonder filter. Hier zijn vele jaren terug al enkele voorbeelden van gegeven. Misschien de moeite om dit eens door te lichten met de huidige super mega pixel camera's.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Filters: ja of neen?

      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Hier toch altijd ND filters van Nikon. Dit is een discussie die al heel lang meegaat. Wie ziet het verschil tussen een foto van een lens met en één van een lens zonder filter. Hier zijn vele jaren terug al enkele voorbeelden van gegeven. Misschien de moeite om dit eens door te lichten met de huidige super mega pixel camera's.
      Ja, juist
      Is een thema waar veel over te lezen is.
      En het is juist dat verschil, met of zonder filter, dat ik niet echt kan zien

      En ik heb gisteren nog aan jou gedacht, eerlijk waar.
      In verband met die dure lenzen die blijkbaar niet volmaakt voldoen
      Maar dat lijkt (?) nu opgelost: filters zijn niet de oorzaak.

      B&H heeft interessante prijzen.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Filters: ja of neen?

        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Ja, juist
        Is een thema waar veel over te lezen is.
        En het is juist dat verschil, met of zonder filter, dat ik niet echt kan zien

        En ik heb gisteren nog aan jou gedacht, eerlijk waar.
        In verband met die dure lenzen die blijkbaar niet volmaakt voldoen
        Maar dat lijkt (?) nu opgelost: filters zijn niet de oorzaak.

        B&H heeft interessante prijzen.
        http://www.bhphotovideo.com/c/browse...1/N/4026728367
        Ja Theo, ik heb praktisch al mijn objectieven geupdated voor de D800E. Eén en ander verkocht en opnieuw geďnvesteerd. De enige van de oudere reeks die nog rest is de Nikon 85mm 1.4D, maar het upgraden naar de G-versie zou hier geldverspilling zijn aangezien beiden "zo goed als" identiek presteren. De G-versie heeft ook nog een snellere en geluidlozere focus. Dus beter besteden aan iets anders zo ik zeggen.
        Maar ik ga het toch eens wagen, de test met en zonder UV-filters, op mijn D800E. Ik ben benieuwd of ikzelf (uiteraard bevooroordeeld) en anderen het verschil gaan merken.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Filters: ja of neen?

          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          Ja Theo, ik heb praktisch al mijn objectieven geupdated voor de D800E. Eén en ander verkocht en opnieuw geďnvesteerd. De enige van de oudere reeks die nog rest is de Nikon 85mm 1.4D, maar het upgraden naar de G-versie zou hier geldverspilling zijn aangezien beiden "zo goed als" identiek presteren. De G-versie heeft ook nog een snellere en geluidlozere focus. Dus beter besteden aan iets anders zo ik zeggen.
          Maar ik ga het toch eens wagen, de test met en zonder UV-filters, op mijn D800E. Ik ben benieuwd of ikzelf (uiteraard bevooroordeeld) en anderen het verschil gaan merken.
          Het kan misschien helpen als je dezelfde foto maakt met verschillende F-waarden.
          EN ik weet nu ook dat de originele filters van NIKON de beste zijn.
          Verder weet ik ook niet of UV nog een invloed heeft op de kwaliteit van de foto's omdat de lenzen beter zijn tegenwoordig.

          Gisteren ook nog die video gezien op Youtube.
          Snap dus ook niet waarom die 1 stop onderbelicht
          Hij onderbelicht dus, plus de filter zelf kost je aan belichting & stops.
          Ik kan niet anders dan de ISO opkrikken....in dit geval.
          Buiten wil graag min. F8 of meer hebben.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Filters: ja of neen?

            Ik heb enkele maanden voor mezelf de test eens gedaan. D800 + 24 1.4G met en zonder Nikon Clear filter. Tegenlicht, dwars op het licht, enz... Als ik goed keek en vergeleek (continu wisselen tussen de foto's met en zonder filter) dan zag ik soms een verschil maar het straffe was dat ik, laat het ons eenvoudig houden, in 50% van de gevallen waar ik een verschilletje dacht te zien de foto met de filter als de betere eruit haalde. Mijn conclussie is dat voor mij een goeie clear (protect) filter het beeld niet verslecht en dat ik hem zonder problemen gebruik op momenten dat ik mij er beter mee voel. En die er zelfs dikwijls gewoon laat opzitten.

            Of een filter uw lens daadwerkelijk beschermt?
            Hard stof, gevaarlijke vloeistoffen, ...: ja. Uw filter zal misschien in het slechtste en zeer uitzonderlijke geval om zeep zijn maar dat is het. Een filter die te vuil geworden is of vol regendruppels zit reinig ik dikwijls terwijl ik bezig ben met een doekje. Een lens zonder filter laat ik eerst drogen, dan stof e.d. afblazen met een blaaspeertje en pas dan met een doekje kuisen met een goed "produktje".
            Vallen van de lens: je kan scenario's pro en contra bedenken. Dan zal de wet van Murphy spelen. Zat hij erop dan breekt hij en beschadigen de scherven de lens. Zat die er niet op dat is er een deuk in uw lens zodat je er geen filters meer kan opschroeven... En als het een dure lens was dan is die met of zonder kapot...

            Comment


            • #7
              Re: Filters: ja of neen?

              De "regel" is dat je op kwaliteitsglas ook kwaliteitsfilters dient te gebruiken.

              Hier ook, liefst meteen een UV filter, vooraleer het objectief gebruikt wordt.

              Comment


              • #8
                Re: Filters: ja of neen?

                Ja, waarom valt een gesmeerde boterham meestal met de gesmeerde zijde op de grond??
                Ik gebruik geen filters.
                Ik maak er een gewoonte van om steeds een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen:
                1) Altijd band om de nek; dus nooit enkel uit de losse hand fotograferen.
                2) Op statief: nooit statief verlaten met toestel erop. ( een degelijk statief gebruiken )
                3) Steeds met zonnekap fotograferen
                4) Foto genomen, dop op de lens.
                5) 2 wees gegroetjes en 1 onze vader voor het fotograferen ( maar dat vergeet ik meestal bewust... )
                Last edited by dyafani; 15 augustus 2013, 09:23.
                Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                Comment


                • #9
                  Re: Filters: ja of neen?

                  Mijn laatste filter stond op een Minolta SRT101 (1967) en die heeft veel meegemaakt, ik ben toen nooit in hooggebergte geweest om het teveel aan UV te filteren, en gebruik hem nu om mijn koffie op te zetten.
                  https://ggpics.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filters: ja of neen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                    Mijn laatste filter stond op een Minolta SRT101 (1967) en die heeft veel meegemaakt, ik ben toen nooit in hooggebergte geweest om het teveel aan UV te filteren, en gebruik hem nu om mijn koffie op te zetten.
                    Veel hangt af van de golflengte. Wij gebruiken bvb UV lasers van 365 nm, eigenlijk is het nog niet in mij opgekomen om hier een test mee te doen hoeveel invloed dit daadwerkelijk op een digitale sensor heeft. Het is mss een leuk idee dat ik dit wel eens doe en monitor op een oscilloscope. Ik heb altijd gelezen dat de digitale camerasensoren hier minder of niet gevoelig aan zijn. Maar wij zien UV dus wel degelijk in onze signalen. Ik kom hier zeker op terug met testresultaten, zal wel vrij technisch zijn Filters hebben wel degelijk hun nut als ze de juiste golflengte afbuigen. Je hebt uiteraard de juiste aparatuur nodig om dit allemaal te testen.
                    Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Filters: ja of neen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
                      Veel hangt af van de golflengte. Wij gebruiken bvb UV lasers van 365 nm, eigenlijk is het nog niet in mij opgekomen om hier een test mee te doen hoeveel invloed dit daadwerkelijk op een digitale sensor heeft. Het is mss een leuk idee dat ik dit wel eens doe en monitor op een oscilloscope. Ik heb altijd gelezen dat de digitale camerasensoren hier minder of niet gevoelig aan zijn. Maar wij zien UV dus wel degelijk in onze signalen. Ik kom hier zeker op terug met testresultaten, zal wel vrij technisch zijn Filters hebben wel degelijk hun nut als ze de juiste golflengte afbuigen. Je hebt uiteraard de juiste aparatuur nodig om dit allemaal te testen.
                      Laat maar komen die testen
                      Wat je zegt over de camerasensoren klopt; tenminste dat is wat ik lees hier en daar.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Filters: ja of neen?

                        Ziehier een probeersel met en zonder UV filter. Filter is een Nikon NC (neutral color) protect filter.
                        Op de D800E met Nikon 50mm 1.4G. De focus ligt op de nieren van de mandoline. Aangezien binnenopname het ik TTL laten flitsen.
                        aan jullie de keuze. Welke foto's zijn met, welke zonder UV-filter?

                        f/1.4


                        f/2.8


                        f/5.6
                        Last edited by enero; 16 augustus 2013, 15:00. Reden: NC ipv ND filter
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Filters: ja of neen?

                          De laatste?
                          Minder paars-blauw...

                          Wreed moeilijk
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Filters: ja of neen?

                            In ieder geval verschil in kleur en softnes in de bovenste 4 maar of daar de filter stond? In ieder geval bij hoogstand invallend licht heb je dik kans op extra flair.
                            https://ggpics.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Filters: ja of neen?

                              Nog even benadrukken dat het onbewerkte NEF-files zijn, in PS geresized naar 1024 pix langste zijde, 100% ingezoomd en 'saved for web'.
                              Nog eentje op f/8.

                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X