Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een moeilijke kleur om te belichten wie kan me helpen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een moeilijke kleur om te belichten wie kan me helpen?


    Ben weer tegen iets nieuws aangestoten :-) Nolan (mijn eigen ros hondenmodel)

    Zijn kleur wordt nogal gemakkelijk oranje. Waar andere honden met andere kleur goed belicht zijn is het met Nolan zijn kleur een ramp.
    De donkerdere delen aan zijn snoet vragen om wat meer belicht te worden en de lichte rosse delen op zijn snuit worden gewoon oranje.
    Het nieuwe er aan is dat Nolan tegenwoordig kan zwemmen. Op blauw water gaat het eigenlijk vrij goed van het moment dat er veel groen en fel zonlicht aan te pas komt gaat het minder.

    Verkeerde witbalans? volledig verkeerde belichting?

    Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

    (Nolan aan de Averegten, met fel zonlicht omgeving volledig groen) (rond 12u genomen)



    Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D7000)
    Lens Focal Length: 150.00 mm (55-300 mm F4.5-F5.6)
    Shutter Speed: 1/1250 sec
    F-Number: F4.8
    ISO: 250
    Compensation: EV 0/6
    Witbalans manueel op K 5000

    Nolan ook op de Averegten, zelfde groene omgeving, geen zonlicht en naar mijn oordeel ook slecht belicht. (rond 12u genomen)



    Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D7000)
    Lens Focal Length: 280.00 mm (55-300 mm F4.5-F5.6)
    Shutter Speed: 1/800 sec
    F-Number: F5.6
    ISO: 640
    Compensation: EV 0/6
    Witbalans deze keer op het zonnetje (heb al gemerkt dat witbalans op automatisch sowieso veel te blauwe foto's geeft)

    Deze is van op de Linkeroever, blauwe lucht, blauw water en open terrein... rond 17u genomen. En vind ik persoonlijk in orde.



    Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D7000)
    Lens Focal Length: 100.00 mm (55-300 mm F4.5-F5.6)
    Shutter Speed: 1/2000 sec
    F-Number: F5.0
    ISO: 250
    Compensation: EV 0/6
    Witbalans op zonnetje

    Bedankt voor de tips!!!!!!!!!!!!


    Vandeweekend nog eens gaan oefenen, met dit resultaat.




    Lens Focal Length: 240.00 mm (55-300 mm F4.5-F5.6)
    Shutter Speed: 1/1250 sec
    F-Number: F6.3
    ISO: 500
    Last edited by PixelScout; 5 september 2013, 14:05. Reden: Update na oefening!

  • #2
    Re: Een moeilijke kleur om te belichten wie kan me helpen?

    Ik denk dat je het zelf al aangeeft : de witbalans is de oorzaak. Als je in RAW werkt, kan je achteraf altijd nog met de kleurtemperatuur of verzadiging spelen.
    Overigens vind ik je mooie hond zelfs in foto 1 niet te oranje.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Een moeilijke kleur om te belichten wie kan me helpen?

      Bedankt Johan,

      En ai t'is voor te vloeken maar in RAW werken en verwerken is spijtig genoeg nog niet aan de orde. (September start ik eindelijk met Photoshop en zal ook 1 van mijn eerste vragen zijn)

      Ok witbalans is de oorzaak, manueel op K blijven zoeken? of heb je een tip?
      Ik vertrek sebiet naar averegten met de klepper dus zal me nog eens bezighouden...

      Comment


      • #4
        Re: Een moeilijke kleur om te belichten wie kan me helpen?

        Als je je camera op 'bewolkt' of 'schaduw' zet, krijg je steeds wel warmere kleuren. Bij zonlicht juist niet.

        Mooie hond ! Wat zit er in ? Stafford, rottweiler, mechelaar ?
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: Een moeilijke kleur om te belichten wie kan me helpen?

          Oorspronkelijk geplaatst door PixelScout Bekijk bericht
          ....

          En ai t'is voor te vloeken maar in RAW werken en verwerken is spijtig genoeg nog niet aan de orde....
          waarom niet...?
          is veel makkelijker dan jpg.
          WB op auto.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Een moeilijke kleur om te belichten wie kan me helpen?

            Wb manueel instellen ter plaatse.
            Kijk in je handleiding hoe dit moet.
            Als je dit 1x bij een bepaalde situatie ingesteld hebt en de lichtomstandigheden veranderen niet blijft dit constant goede beelden geven.

            Mvg, Thijs

            Comment


            • #7
              Re: Een moeilijke kleur om te belichten wie kan me helpen?

              Bedankt voor de tips iedereen!!!! Ik zal alles eens uitproberen!!!!!

              Johan, we denken kruising mechelaar, stafford. (kleuren van een mechel, bek van een staff en als ik het karakter van de staff lees dan zijn er heel veel gelijkenissen) Maar om zeker te zijn laat ik binnenkort eens een Dna testje doen. (gewoon voor de fun, wat er dan echt in zit zal voor mij niks veranderen)

              Bouk, nog geen RAW omdat we dit op school nog niet hebben gezien, ben zo iemand die moet kunnen zien hoe iets werkt, uit boeken leren is een ramp :-( Gelukkig is het in september eindelijk zo ver, ksta al veel te lang naar mijn zin ter plaatste te trappelen.

              THX!!!

              Comment


              • #8
                Re: Een moeilijke kleur om te belichten wie kan me helpen?

                Installeer gewoon Nikon NX2 , het is gratis , je kan er beperkt uw RAW foto's bijwerken: Witbalans, scherpte, belichting, contrast , rechtzetten,.....kortom de meeste dingen die je aan een foto zou willen corrigeren kan je er mee, daarnaast is het een fantastische viewer om uw foto's te bekijken en te ordenen.
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                Comment


                • #9
                  Re: Een moeilijke kleur om te belichten wie kan me helpen?

                  Bedankt voor de tip! Staat op mijn pc maar nog nooit in Raw foto's er op gezet en dan zijn die belangrijke instellingen van WB enz... niet bruikbaar. (ze staan geblokkeerd) m'n lief zacht model is ziek dus uittesten zal voor volgende week zijn

                  Comment

                  Working...
                  X