Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Archivering bewerkte raw bestanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Archivering bewerkte raw bestanden

    Hallo,
    Iedere cameramerk heeft zijn eigen type raw bestanden;
    tevens bestaan er verschillende exportformaten.
    Met het oog op een jarenlange archivering van de bewerkte beelden
    is het belangrijk om een universeel formaat te gebruiken voor export
    dat na vele jaren nog leesbaar zal zijn door de software van dat ogenblik.
    Ik heb het dus wel over bewerkte beelden in origineel formaat.
    Welk type gebruiken jullie voor deze opslag
    ( bvb TIF, DNG, ...... )
    Dank op voorhand voor de reacties....
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

  • #2
    Re: Archivering bewerkte raw bestanden

    Ik zet al mijn raw files om naar .DNG terwijl ik de oroiginele raw-files nog eens apart opsla.
    DNG is een formaat dat adobe voert en wil implementeren als standaard. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital..._Specification
    Dit zorgt ervoor dat de meeste (niet alle maar toch...) software daar mee overweg kan en in de toekomst zal blijven kunnen gebruiken.

    Ik ben voornamelijk voorstander van DNG omdat je hierbij je bewerkingsdata in het bestand zelf kan opslaan en niet met sidecar files hoeft te werken.

    Voor het geval DNG toch ooit verdwijnt heb ik dan de originele raw-files nog die ik apart archiveer zodat ik daar altijd nog op kan terugvallen.

    Deze manier van werken kost wel wat schijfruimte, maar die is de dag van vandaag toch meer dan voldoende beschikbaar. Om een idee te geven: Een raw file is bij mij gemiddeld tussen de 70 en 80 mb terwijl een DNG 90 a 100mb is. Het verschil is niet zo groot dus best hanteerbaar en de raws gaan op een aparte schijf en nog eens op een off-site locatie met onbeperkte opslag (crashplan).
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: Archivering bewerkte raw bestanden

      Jij bent een "fanaticus" in de goede zin van het woord.
      Ik bewaar mijn RW bestanden niet en hoop ( ben zeker ) dat DNG de standaard wordt.
      Als dat ooit toch zou gebeuren dat DNG het niet haalt ( hetgeen ik betwijfel ) , kunnen we de foto's nog steeds omzetten in TIFF of JPEG.
      Adobe is nu ook niet de eerste de beste, niet ?
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

      Comment


      • #4
        Re: Archivering bewerkte raw bestanden

        Probleem is: Adobe is voortaan wel de eerste de beste. Sinds hun stap richting CC (gehuurde software vs gekochte software), zijn ze al een heleboel klanten kwijt. Dat kan alleen maar erger worden.
        Vroeger verdedigde ik het DNG-formaat, maar als dat ook van Adobe blijkt te zijn (en bv niet wordt aangenomen door andere spelers zoals DxO), dan stap ik daar zelf van af.
        Feit is dat ik ongeveer een jaar of twee geleden al het DNG-formaat achter mij gelaten heb. Hoe goed dat formaat ook was (ik gebruikte het voornamelijk om RAW-bestanden van verschillende cameramerken "op dezelfde noemer te brengen"), het lijkt NIET algemeen aanvaard, en ik heb er de laatste tijd meer last, dan plezier van. Betamax was ook zo'n fantastisch formaat, voor video's dan, en wat is daarvan geworden?
        Persoonlijk heb ik spijt dat ik de volgwijze van Jinkx (zowel origineel bijhouden als DNG) niet gevolgd heb. Hoewel ik die oude DNG's wel open krijg, had ik toch liever de originele Raw-bestanden (o.a. CR2) gehad, vooral omdat ik nu de concurrenten van Adobe aan het vergelijken ben.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Archivering bewerkte raw bestanden

          bwa ik denk niet dat adobe zo direct van de markt gaat verdwijnen. Het aantal klanten dat ze kwijt zijn zal ook nogal meevallen. Ik kan vanuit mijn beroepssituatie nogal wat bedrijven die met adobe werken en de consensus is toch positief hoor.
          Maar zoals je zegt, met formaten weet je nooit, dus best je voorzorgen nemen.
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

          Comment


          • #6
            Re: Archivering bewerkte raw bestanden

            Het begint interessant te worden.
            Ik dacht eigenlijk aan een soort bewerkt raw bestand ( bvb DNG )
            Want bij bewerking met adobe camera raw krijg je telkens een xmp bestand erbij;
            hetzelfde voor DXO waar je een dop bestand erbij krijgt.
            Dus telkens twee bestanden bewaren. Vervelend...
            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

            Comment


            • #7
              Re: Archivering bewerkte raw bestanden

              @dyafani:
              Agreed, dat is de reden dat ik dng ben beginnen gebruiken. Maar noem me paranoide, ik hou toch de originelen graag bij :-) Maar ik heb veel dan ook geleerd van een fotograaf uit de analoge wereld en die mannen bewaken hun negatieven met hun leven, dat van hun vrouw en kinderen, en hun hond.
              Beroepsmisvorming zeker :-)
              FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

              Comment


              • #8
                Re: Archivering bewerkte raw bestanden

                Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                Ik heb het dus wel over bewerkte beelden in origineel formaat. Welk type gebruiken jullie voor deze opslag
                Jpeg dus...

                Cheers,
                F.

                Comment

                Working...
                X