Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera kiezen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke camera kiezen?

    Hallo,

    Ik ben een volkomen leek op het vlak van fotografie, maar mijn vriendin wil zich er graag en verdiepen en daarom heb ik besloten een camera te kopen voor haar verjaardag. Het probleem is echter dat ik niet heel goed weet waar ik vooral op moet letten bij de aankoop van een camera...

    Ik had al even gekeken op internet en twee camera's die, volgens mij, interessant kunnen zijn voor een beginner zijn de volgende: Nikon D3100 en Canon Eos 600D.

    Ik zie dat de Canon onder andere beter scoort op het vlak van pixels, ISO-waarde en schermresolutie, terwijl de Nikon beschikt over beeldsensorreiniging bijvoorbeeld en geleverd wordt met een 18-105 lens tegenover de 18-55 van de Canon.

    Er zijn zo nog wel wat gegevens die verschillen, maar zoals ik al zei weet ik niet in welke mate die belangrijk zijn.

    Wat raden jullie mij aan?

    Alternatieven binnen dezelfde prijsklasse (ongeveer max. 500 euro dus) zijn altijd welkom

    Thanks

  • #2
    Re: welke camera kiezen?

    Ik zie dat de Canon onder andere beter scoort op het vlak van pixels, ISO-waarde en schermresolutie, terwijl de Nikon beschikt over beeldsensorreiniging bijvoorbeeld en geleverd wordt met een 18-105 lens tegenover de 18-55 van de Canon.
    Daar moet je je niet blind op staren!

    Mijn optiek: wat wilt ge / zij gaan vastleggen, welke objectieven passen daarbij en dan pas komt de body.

    Comment


    • #3
      Re: welke camera kiezen?

      Ik denk dat dat in de eerste plaats gewoon de bedoeling zal zijn om mooie(re) vakantiefoto's te kunnen trekken bijvoorbeeld. Voornamelijk landschappen, portretfoto, ... veronderstel ik. Een beetje de voor de hand liggende foto's als ik het zo mag zeggen. Natuurlijk zou het ook wel leuk zijn als er goede sportfoto's kunnen genomen worden aangezien ik aan wielrennen doe .

      Comment


      • #4
        Re: welke camera kiezen?

        Koop de (reflex) camera waar je de beste deal op krijgt. Alle modellen in die prijsklasse kunnen / doen hetzelfde, marketing heeft alleen andere termen erop geplakt.

        Als je vriendin zich er echt in wil verdiepen maakt de camerabody niet veel uit, dan zal ze toch vooral geld uitgeven aan de objectieven en flash, denk ik.

        Comment


        • #5
          Re: welke camera kiezen?

          ga met je vriendin naar een fotozaak en laat haar verschillende toestellen in de hand neem.
          al koop jij nog zo,n goed/duur toestel voor je vriendin, als de camera niet lekker in de hand ligt wordt het zeuren.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: welke camera kiezen?

            En wat is jullie mening over de lens die wordt meegeleverd? 18-55 en 18-105...
            Ik begrijp dat de specificaties van de camerabody zelf niet doorslaggevend zullen zijn, dus als ik het dan goed begrijp verkies je betere de (relatief bekeken) mindere eigenschappen van de Nikon met de betere lens dan de iets betere eigenschappen van de Canon met de mindere lens (even bekeken in het geval beide camera's nu even goed in de hand zouden liggen)? Ik zou gewoon graag weten in welke mate alles tegenover elkaar opweegt, want als pure leek denk je natuurlijk enkel aan concrete eigenschappen als pixels terwijl ik nu ook wel al weet dat dat niet allesbepalend is

            Comment


            • #7
              Re: welke camera kiezen?

              Oorspronkelijk geplaatst door gregorysuy Bekijk bericht
              En wat is jullie mening over de lens die wordt meegeleverd? 18-55 en 18-105...
              Ik begrijp dat de specificaties van de camerabody zelf niet doorslaggevend zullen zijn, dus als ik het dan goed begrijp verkies je betere de (relatief bekeken) mindere eigenschappen van de Nikon met de betere lens dan de iets betere eigenschappen van de Canon met de mindere lens (even bekeken in het geval beide camera's nu even goed in de hand zouden liggen)? Ik zou gewoon graag weten in welke mate alles tegenover elkaar opweegt, want als pure leek denk je natuurlijk enkel aan concrete eigenschappen als pixels terwijl ik nu ook wel al weet dat dat niet allesbepalend is
              Niks van Greg
              De lenzen zijn doorslaggevend.
              Mijn lens op de Canon 550D kost een pak meer dan de body...
              Die 550D is een zalige camera MAAR iets te klein voor mijn handen.
              Lees wat bouk zegt en doe dat maar
              imho heeft hij gelijk.

              Ander voorbeeldje.
              Een goede vriend maakt vandaag de dag nog schitterende foto's met zijn eerste digitale camera, de Nikon D1.
              En die camera heeft geen miljoenen pixels.
              Belangrijk bij elke digitale camera is de grootte van de sensor EN de kwaliteit van de lenzen.
              Dit bepaalt ook de prijs van het pakket, snap je
              Om de kostprijs te drukken maakt men dus kleinere sensors > bekomt men goedkopere toestellen > kopen meer klanten.
              Ik zeg niet dat die camera's slechtere foto's maken he.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: welke camera kiezen?

                Hoe zit het eigenlijk met camera's met een vaste lens, zoals bijvoorbeeld de Panasonix Lumix FZ200?

                Lijkt mij wel veel voordelen te hebben, maar er zal toch wel ergens een reden zijn waarom de iets ferventere fotograaf (denk ik) eerder met verwisselbare lenzen werkt... Of ben ik daarin fout?

                Comment


                • #9
                  Re: welke camera kiezen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door gregorysuy Bekijk bericht
                  Hoe zit het eigenlijk met camera's met een vaste lens, zoals bijvoorbeeld de Panasonix Lumix FZ200?

                  Lijkt mij wel veel voordelen te hebben, maar er zal toch wel ergens een reden zijn waarom de iets ferventere fotograaf (denk ik) eerder met verwisselbare lenzen werkt... Of ben ik daarin fout?
                  Neen, niet fout
                  Een probleem is de ruis vanaf ISO400 bij dergelijke camera's.
                  Als je dan toch zo'n keuze maakt, lees dan zo mogelijk alles over die camera.

                  Zelfs de prijs kan een rol spelen.
                  Tegenwoordig heb je een goede reflex voor betaalbare bedragen.
                  Mijn CoolPix 995 kostte (in Tenerife) ong. 700 euro.
                  Mijn Kodak DC4200 bijna 1000 euro destijds.
                  Kijk eens wat je nu voor dat geld krijgt bij Canon of bij Nikon.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke camera kiezen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door gregorysuy Bekijk bericht
                    Hoe zit het eigenlijk met camera's met een vaste lens, zoals bijvoorbeeld de Panasonix Lumix FZ200?

                    Lijkt mij wel veel voordelen te hebben, maar er zal toch wel ergens een reden zijn waarom de iets ferventere fotograaf (denk ik) eerder met verwisselbare lenzen werkt... Of ben ik daarin fout?
                    Je kan ook een mirrorless overwegen, vooral Olympus en Panasonic hebben een uitgebreid lenzen-arsenaal.
                    Zelf gebruik ik M/43 naast mijn Reflex.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment

                    Working...
                    X