Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verscherpen ja of nee!!.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verscherpen ja of nee!!.

    Hallo,
    Ik wou wel's weten wat jullie doen na het maken van foto's of jullie die dan ook nog gaan verscherpen!omdat je altijd wat verlies hebt mischien van de bestanden.
    Ik heb nu een Canon 650D en gebruik soms een 24-70mm 2.8 L lens of de 50mm 1.4 usm ultrasonic en gebruik als monitor Iiyama Prolite E2473Hds.
    Zelf vindt ik de foto's soms wat wazig! en doe ik iets onscharpmask in Adobe fotoshop dan zie je dat ze behoorlijk scherper worden,maar kijk ik ze op mijn ful hd tv(led philips)zonder te versherpen dan lijken ze scherpen op de tv dan op de monitor.
    Ik zie ook niet echt het verschil tussen een hele dure lens en een goedkopere zoals de 50mm 1.4 met de 70mm L.
    Of ik heb een bril nodig maar toch!?
    Verscherpen altijd of niet wat doen jullie?.
    William.

  • #2
    Re: Verscherpen ja of nee!!.

    Kijk eens in de menu's van de tv, meestal is de verscherping daar standaard ingeschakeld, en dan kunnen de beelden er soms oververscherpt uitzien.
    Een computermonitor past geen verscherping toe, dat beeld moet je als referentie gebruiken om foto's te bewerken.

    Verkleinde beelden moet je meestal iets verscherpen, maar je mag zeker niet overdrijven.
    Voor de best mogelijke weergave zorg je ervoor dat de foto's die je op de tv wil bekijken passen zonder dat ze door de tv verkleind of vergroot moeten worden (dus passend op 1920 x 1080 pixels, als je de foto's niet bijsnijdt op de 16:9 beeldverhouding dan hou je best rekening met de hoogte van 1080 pixels).

    De 50mm f1,4 zou op f2,8 wel scherper moeten zijn dan de 24-70 f2,8 L (versie 1) op 50mm, op f5,6 zal er al niet veel verschil meer zijn.
    Last edited by Black B@ndit; 11 augustus 2013, 22:06.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Verscherpen ja of nee!!.

      Als je in raw werkt dan is beetje opscherpen een standaard bewerking mijn inziens.
      Werk je in jpg dan zal jou camera de fotos zowiezo opscherpen.
      Maar zoals met elk schuivertje in fotobewerking komt het er op neer van niet te overdrijven. Dat is de kunst.

      Comment


      • #4
        Re: Verscherpen ja of nee!!.

        Scherpte kan je enkel beoordelen op 1/1 pixel schermresolutie (ware grootte), bekijk je de foto op volle resolutie op uw scherm dan hangt het er van af hoe de viewer van uw computer met de "scaling" omgaat.
        Heb je bv een 26M pixel foto en je bekijkt hem op een 1920x1080 scherm (=2Mpix) dan zal de viewer per 13 pixels moeten samenvoegen tot 1 pixel om de volledige foto te op het scherm te kunnen zien, wat uiteraard niet bevorderlijk is voor de scherpte van de foto. Fotografeer je in RAW dan moet je hoe dan ook verscherpen, door het laagdoorlaat filter is de scherpte wat afgezwakt, die moet je opnieuw herstellen, in jpg gebeurt het automatisch.
        Als je verscherpt dan kijk je dus beter op ware grootte , anders riskeer je om te hard te verscherpen zonder dat je het merkt op het scherm.
        Laat je een foto afdrukken op bv 15x10cm , verklein dan zelf de foto tot 1771x1181 (2,09M pixels-300ppi) sla altijd op, op maximum kwaliteit. Het verkleinen doe je in 2-3 stappen. (telkens de helft van de pixels) tot het je het benodigde aantal pixels bereikt hebt, bij iedere stap verscherp je iets (slim verscherpen in Photoshop) met telkens iets kleinere straal.
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: Verscherpen ja of nee!!.

          Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
          ... Fotografeer je in RAW dan moet je hoe dan ook verscherpen, door het laagdoorlaat filter is de scherpte wat afgezwakt, die moet je opnieuw herstellen, (in jpg gebeurt het automatisch.)
          ...
          Da's IMHO bijzonder ongelukkig uitgedrukt omdat er in raw helemaal geen sprake is van toegepaste scherpte, er is niets anders dan de ruwe resolutie van de sensor, tevens afgezwakt door het AA filter, dus in raw zal je ALTIJD moeten verscherpen ....
          Of men moet "pixelpeepen" om correct te verscherpen blijft zeer de vraag ... persoonlijk betwijfel ik dat omdat men IMHO de perceptiedrempel verschuift ..
          Meestal drukt men toch niet af op natieve grootte en dus gaat eea sowieso verloren
          Drukt men wel af op natieve grootte dan is de kijkafstand meestal zo groot dat men normaal de problemen niet meer ziet
          Waarbij ik mij nog de vraag stel op een computerscherm sowieso goed genoeg is om die subtiliteiten te visualiseren ... JMHO

          Comment


          • #6
            Re: Verscherpen ja of nee!!.

            Ik heb deze lens er ook nog bij de Canon efs 18-135mm image stabilizer voor de prijs van de lens maakt die goeie foto's,maar alle foto's van drie vershillende lensen zijn iets wazig niet dat het echt onscherp is hoor!.
            Maar kan ook nog aan de monitor liggen.Die is niet gekalibreert ofzo soms laat ik hem wel's wat aanpassen in Windows 7 calibratie programma (standaard in Windows7) maar die gegevens houd die niet vast ofzo.
            Mischien moet ik eens (wel eerder gedaan)foto's laten afdrukken (A4ofgroter) op fotopapier een zonder te verscherpen en een met verscherping kijken hoe dat lijkt?.
            William.

            Comment


            • #7
              Re: Verscherpen ja of nee!!.

              Waarbij ik mij nog de vraag stel op een computerscherm sowieso goed genoeg is om die subtiliteiten te visualiseren ... JMHO
              dat is nu net waar je voor moet uitkijken, als je onvoldoende uitvergroot zie je het effect van het verscherpen te weinig op een monitor, druk je de foto nadien af dan sta je voor verrassingen, bij verscherpen kontroleer ik altijd op volle resolutie
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Re: Verscherpen ja of nee!!.

                Volgens mij staat mijn computerscherm niet een op de hoogste resolutie 1600X1200 hij kan wel hoger?.
                William.

                Comment


                • #9
                  Re: Verscherpen ja of nee!!.

                  Als je in Lightroom foto's importeert als DNG staat de minimum verscherping reeds automatisch aangeduid.
                  Het zal dus wel nodig zijn, niet ????
                  Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verscherpen ja of nee!!.

                    Ik zit even te kijken naar een driver voor mijn scherm iiyama Prolite E2473HDS ik heb een Nvidia videokaart en die kan veel hoger dan 1600X1200 maar dat werkt op de een of ander manier niet mischien moet ik een driver hebben voor Windows 7 Contol Center de monitor als ombekent aanziet.
                    Mijn monitor kan 1080X1920 aan maar daar krijg ik hem niet op dat wil niet alleen op 1600X1200.
                    William.
                    Last edited by Liama; 13 augustus 2013, 18:41.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verscherpen ja of nee!!.

                      Als de monitor niet op de "native resolutie" werkt, dan wordt het beeld nooit scherp.
                      Normaalgezien wordt de resolutie van een monitor automatisch herkend door de grafische kaart (en dan zou die juist moeten zijn als de grafische kaart die resolutie aankan).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verscherpen ja of nee!!.

                        't zal misschien aan mij liggen maar wanneer ik met mijn 60D en de 50mm f1.4 portretten schiet op, laat ons zeggen op f5.0 dan ga ik eerder in photoshop her en der de foto wat vervagen omdat de scherpte voor de huid gewoon te hoog zit en ieder bubbeltje en haartje in detail zichtbaar is.....
                        Indien je systematisch, of al je foto's moet opscherpen vanuit het RAW bestand dan moet je je materiaal eens checken (op statief was foto's maken) of je zelf in vraag stellen (doe je alles wel correct)

                        Belangrijk is ook je RAW convertor, je RAW "beeld" bevat slechts 1/3 van de data, de overige 2/3 wordt via een interpolatie algoritme berekend. De kwaliteit van dit algoritme bepaalt in grote mate de scherpte van je zichtbaar beeld. Gebruik je de CANON soft of Lightroom dan zal dit wel goed zitten.
                        Rudy,

                        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verscherpen ja of nee!!.

                          Ik denk gewoon dat mijn monitor in de verkeerde resolutie staat moet veel hoger kunnen,ik ga even een nieuwe driver opzoeken voor de videokaart?.
                          William.

                          Comment

                          Working...
                          X