Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tis niet waar hé!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tis niet waar hé!

    Ik heb hier al eens gepost dat ik problemen had met m'n D70 en sigma 180mm macro lens: onscherpe foto's.

    Ik heb daarnet een mail gestuurd naar topfoto, dit was z'n antwoord:

    Hallo!

    Het blijkt, dat de lens met deze kamera niet echt goed zamenwerkt.

    Ik vrees, dat de lens en de kamera moet worden opgestuurd naar Sigma
    voor controle en reparatie.

    Mit freundlichen Grüßen / With kind regards / Met vriendelijke groeten

    top-foto.de
    Ingo Albert
    Dit zijn enkele voorbeelden vd foto's:




    Heeft iemand al ooit eens van dit probleem gehoord?

    Nu mag ik alles terugsturen, leuk is dat

    Mensen die deze combinatie willen kopen ... wees gewaarschuwd ...
    Mensen die deze combinatie hebben ... gelieve mij uw ervaringen mede te delen.
    Khoop echt dat het allemaal niet te lang gaat duren
    Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

  • #2
    Die lens moet inderdaad scherper kunnen...
    Hopelijk is het probleem dan van de baan.
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Hou er rekening mee dat je bij macro-opnames héél weinig scherptediepte hebt, maar ik neem aan dat je genoeg testfoto's gemaakt hebt ondertussen

      Comment


      • #4
        Ik heb nu al 2000 testfoto's.
        Ik heb alles gedaan, alle standen, alle afstanden, ..........
        Kga het toch eerst eens met een andere lens proberen, maar ik heb het gevoel dat het aan de D70 ligt, en niet ad Sigma.. ..
        Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

        Comment


        • #5
          Dit is wel heel jammer, ik ga binnenkort ook eens zien voor een D70 en deze lens staat ook op mijn verlanglijstje, maar zal nog maar even wachten hiermee, of anders uitzien naar een andere lens.
          Nikon D300 ♣ Nikkor 18-70mm f3.5-4.5 ED DX ♣ Nikkor 50mm f1.8 D ♣ Nikkor 70-200mm f2.8 VR ♣ Sigma 150mm f2.8 EX DG HSM APO Macro ♣ SB-600 ♣ Kenko AF ext. tubes 12,20,36mm
          www.bartvo.be

          Comment


          • #6
            De foto's die je hier laat zien kan je moeilijk testfoto's noemen.
            Om 100% uit te sluiten dat het aan de man (of vrouw) achter de camera ligt, maak je beter een testserie met de camera op statief en als onderwerp kies je beter iets solide met duidelijke vormen en contouren. Iets zoals een klein speelgoedautootje is erg geschikt.
            Zorg voor goede belichting (maak je voorlopig geen zorgen over zware schaduwen) zoals een bouwlamp of volle zonlicht buiten.
            Om te starten, manueel scherpstellen op een duidelijk herkenbaar punt van het voorwerp.
            Maak zo enkele foto's met verschillende diafragma's en sluitertijden.

            Zoals hierboven reeds aangehaald, macrofotografie is een "vak" apart en zeker met een 180mm ga je bijzonder weinig scherptediepte hebben en snel bewegingsonscherpte.

            Het ware ook nuttig om de voornaamste EXIF gegevens van de foto's mee te geven in deze topic.

            Succes!
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Zoals Hombre zegt, zet hem eerst even op een statief en doe dan de test opnieuw. Zeker als je de lens manueel focust op 1:1 dan zal de minste (maar dan ook minste) beweging voor of achterwaarts van jij of van het onderwerp er voor zorgen dat je scherpte niet goed ligt.
              En ook de scherptediepte in de 1:1 stand is niet echt vet.

              In mijn laatst geposte foto (http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=49137) heb ik ook in de 1:1 stand gefotografeerd met een diafragma van 16, en veel scherptediepte is er ook niet.

              Om je een uitsluitsel te geven van of het nu de lens is, of je camera zou je best iemand zoeken die eventueel een D100 heeft (eventueel ook met een 180) .

              Jammer dat ik je niet kan helpen, anders was je altijd welkom.

              http://www.vannecke.be
              Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
              Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

              Comment


              • #8


                Nu mag ik alles terugsturen, leuk is dat


                Dat heb je nu éénmaal met Sigma materiaal. De klant is de tester!

                succes !
                Hans
                http://www.sportfotos.be

                Comment


                • #9
                  Bezint eer ge begint.
                  Waarom ook eens niet luisteren naar de verkopers zelf.
                  Indien je aan Ingo vraag te kiezen tussen Sigma en Tamron 180MM, dan kiest hij resoluut voor de Tamron. Ok, hij is veel duurder, maar, ik bezit die lens voor macro, en je kan ervan opaan dat die effectief scherp stelt. DIt is momenteel mijn enige aangekocht lens naast de 18-70mm kit-lens, en ik wil ze niet meer missen.
                  Belangrijk is evenwel, dat het oogoculair ook goed is ingesteld.
                  Hoeveel mensen, vanaf 24 jaar, gaan jaarlijks op controle voor het scherpzicht met de ogen ? Gegarandeerd niet veel, ook dit is belangrijk. De dioptrie bij het kijkertje (zoekertje) is geen nutteloos iets. Wat je daar scherp ziet is scherp voor die lenscombinatie (objectielens en oculairlens en JE OOGLENS), dit houdt evenwel niet in dat de foto scherp is !!!
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Veusy


                    Nu mag ik alles terugsturen, leuk is dat


                    Dat heb je nu éénmaal met Sigma materiaal. De klant is de tester!

                    succes !
                    Hans
                    Mensen, dit is nu eens de grootste BS die je kan antwoorden op zulke dingen. Ok, er kunnen problemen zijn met Nikon/Canon toestellen icm een Sigma lens, maar dit kan ook gebeuren met merkeigen lenzen. Mijn 70-200 f4 L moest ook terug voor een nieuw exemplaar.

                    Daarbovenop heb ik zelf altijd al Sigma gehad tussen mijn lenzen, en daar was er nog geen enkele "slechte" bij. Er was mss al eens een mindere, maar dat was te wijten aan de lens zelf (ttz, de optische kwaliteit/eigenschappen ervan) en niet aan de combinatie van Sigma + cam.

                    Ik zou zeggen, probeer deze "probleemlens" eens op een andere cam en kijk of je daar hetzelfde resultaat hebt. Dan pas zou ik ze beinnengeven voor herstelling/vervanging.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tom
                      Mensen, dit is nu eens de grootste BS die je kan antwoorden op zulke dingen. Ok, er kunnen problemen zijn met Nikon/Canon toestellen icm een Sigma lens, maar dit kan ook gebeuren met merkeigen lenzen.


                      Ik heb 3 sigmas en geen enkel probleem ermee. Heb zelfs die 180macro, en in het begin was het ook vloeken om er scherpe plaatjes uit te krijgen. Maar eens je de techniek doorhebt ... Dan is het een leuke lens om mee te werken.
                      http://www.vannecke.be
                      Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                      Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                      Comment


                      • #12
                        Kzeg het, het zal wel aan mezelf liggen ... .
                        Ik ben helemaal niet gewoon van met een 180mm te fotograferen, kwist dus niet dat dat zo moeilijk was.
                        Ik fotografeer meestel op F10-16, sluitertijd v 1/125-1/160 of 1/400.
                        Iso 200, spot metering, en nu sharpening dan maar aangezet.

                        Kheb de settings van Phille:


                        Misschien is er iets verkeerd aan die settings? toch niet goed voor macro?
                        Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

                        Comment


                        • #13
                          dan maak ik met mijn G5 toch wel mooie macro's

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb toevallig ook naar dezelfde lens geinformeerd via mijn fotozaak. Deze belde met Sigma en daar vertelde men dat de lens goed werkte met de D70 na een kleine aanpassing van de lens. Sigma voert deze uit voordat de lens wordt uitgeleverd zo werd me verteld.

                            Ik heb nog maar even gewacht en zoek nog wat verder naar ervaringen met deze en andere macrolenzen en hoop het eens een keer bij iemand te mogen bekijken/proberen.

                            Groeten,

                            Pedro

                            ============
                            Nikon D70
                            ============

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by TDS

                              Ik fotografeer meestel op F10-16, sluitertijd v 1/125-1/160 of 1/400.
                              Iso 200, spot metering, en nu sharpening dan maar aangezet.

                              als ik dit lees, en de foto's bekijk, dan denk ik dat het aan de fotograaf ligt (da's dus goed nieuws, je eigen techniek kan je altijd verbeteren)

                              1/400 voor een macro-opname met een effectieve 270mm macrolens, bijna niet stil te houden!

                              probeer eens te flitsen (camera op M, diafragma f16, sluitertijd 2 stops onderbelichten tov omgevingslicht, en flits 2/3 stop onderbelichten)

                              Comment

                              Working...
                              X