Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

    Zoals de titel aangeeft wil ik graag mijn 2 Nikon D90 body's vervangen door Full Frame, vooral vanwege de betere fotokwaliteit (minder ruis), snellere autofocus en fps/sec.

    Ik heb al een Nikon 70-200 2.8 vr 2 en een Nikon 17-55 2.8, deze laatste zou ik dan willen vervangen voor een lichtsterke fullframe lens (mag ook F4 zijn).
    2x D800 is voor mij te duur en dus blijven de volgende opties over:

    - 2x Nikon D600 (nieuw / tweedehands)
    - 2x Nikon D700 (tweedehands)
    - 2x Nikon D3 (tweedehands)

    Ik fotografeer vooral evenementen en sport en snelheid is dus van groot belang. Zowel autofocus als beelden per seconde. Daar schiet mijn D90 nu regelmatig te kort, zeker bij donkere lichtomstandigheden zoals wielerrondes 's avonds etc.

    Graag jullie advies. Voor nieuwe body's gaan (D600) of toch meer het robuustere werk (D700/D3)?
    Mijn budget is 4000,-. Daarvoor wil ik dan 2 fullframe body's en een fullframe zoom lens.

    Alvast bedankt voor jullie meedenken !
    Last edited by nikon.; 10 augustus 2013, 16:54. Reden: Verduidelijkt
    2x Nikon D3 en wat glas :)

  • #2
    Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

    Ik snap niet waarom je twee bodies wil. Vriend van mij is al 25 jaar sportfotograaf en gebruikt maar één toestel (de gelukzak krijgt alles van Carla Galle en bij vervanging mag hij alles houden).
    Hij heeft nog één jaar te gaan voor zijn pensioen en heeft voor dat ene jaar geen D4 durven vragen, hij is meer dan tevreden met zijn D800.
    Probleem met de D3 is dat het een werkpaard is en door vele beroepsmensen als dusdanig wordt gebruikt (je zou eens de D3 van de kerel van hierboven moeten zien ). Ze zijn tweedehands te krijgen in zeer goede staat maar ze vinden is iets anders. Ik heb de hele reeks van D1 tot D3 en ik kan je wel vertellen dat je gaat afzien als je met twee van die kereltjes en een 70-200 en een 24-70 (de FF tegenhanger van de 17-55) op stap moet.
    Maar wat er ook over wordt gezegd, een D700 voelt robuust aan maar een D3 staat nog altijd een trapje hoger. Ik heb zelf al meerdere keren gevloekt op dat gewicht maar ook dat heeft zijn voordelen...

    Ik denk dat je voor een moeilijke keuze staat. Waarom je ervan uit gaat dat een FF een snellere autofocus en een snellere motor zou hebben begrijp ik niet, je wil een lichtsterke lens maar het mag ook een F4 zijn zeg je
    Wat ik ook niet snap is dat je per sé twee dezelfde bodies wil hebben, er zijn toch nog combinaties mogelijk om beneden de 4000,- te blijven, voor die 17-55 moet je ook nog een eerlijke prijs kunnen krijgen, dat scheelt weeral..
    Van de drie modellen ken ik dus alleen de D3 zeer goed dus mag ik niks zeggen over de andere.
    Ieder jaar neem ik de foto's op de karatebeker van Oostkamp en ik kan je garanderen (flitsen mag dus niet) dat er met de motor en de AF van een D3 niks mis is. Kennis van mij doet dat met een D700 en ik hoor hem ook niet klagen, en ik kan je garanderen dat in een sporthal focusseren op snelbewegende, bijna helemaal witte figuren niet vanzelfsprekend is. Een D600 heb ik nog nooit vastgehad.

    Succes !!

    Comment


    • #3
      Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

      Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie Paul !

      Ik wil 2 body's omdat ik soms als nieuwsfotograaf snel moet switchen tussen m'n tele en zoom/groothoek. Dit doe ik nu met m'n 2 D90's en dat gaat prima en die wegen samen met de lenzen en grips en soms flitser ook al redelijk wat. Het scheelt wel dat m'n 70-200 + body aan een strap hangen, zodat ik dat gewicht amper voel.

      Zou jij de combi D700 en een D3 aanraden?
      Ik heb in het verleden de D80 en D90 naast elkaar gehad, maar vond dat niet lekker werken (andere accu's / net wat andere instellingen).

      Met lichtsterk bedoel ik dat het ook een lens mag zijn die op 2.8 begint en op 4 eindigt. Maar het liefst natuurlijk gewoon 2.8 het hele bereik. Misschien de 24-70 2.8 tweedehands?

      Tsja... moeilijke keuze vind ik het maar... Hopelijk zijn er nog anderen die ervaring hebben met het overstappen naar (2x) full frame?
      En zijn er D3's te vinden op internet met minder dan 80k clicks?
      2x Nikon D3 en wat glas :)

      Comment


      • #4
        Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

        Ik zou stuk per stuk vervangen.
        Stap nu met één toestel over, en binnen een tijdje het tweede.
        En waarom geen mix van FF en DX? Dan heb je het beste van 2 werelden.

        Comment


        • #5
          Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

          Waarom als lens geen tweedehandse 28-70? scheelt een pak in prijs en is kwalitatief nog altijd bij de top, zeker qua bouw tov de 24-70.

          Comment


          • #6
            Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

            Mix van DX en FX zou ook nog kunnen, maar dan zou ik m'n 17-55 2.8 moeten houden en er een 28-70 of 24-70 bij moeten kopen..?
            Ik heb een D700 + MBD10 met 24.000 clicks gevonden voor 1300,-. Is dat een fatsoenlijke prijs of toch een Nikon D3 met 70.000 clicks voor 1675,- ?
            2x Nikon D3 en wat glas :)

            Comment


            • #7
              Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

              Oorspronkelijk geplaatst door nikon. Bekijk bericht
              Mix van DX en FX zou ook nog kunnen, maar dan zou ik m'n 17-55 2.8 moeten houden en er een 28-70 of 24-70 bij moeten kopen..?
              Ik heb een D700 + MBD10 met 24.000 clicks gevonden voor 1300,-. Is dat een fatsoenlijke prijs of toch een Nikon D3 met 70.000 clicks voor 1675,- ?
              Je kan de 24-70 of 28-70 toch ook perfect op DX gebruiken? Natuurlijk mis je dan een stuk groothoek maar valt dit niet te overbruggen totdat je een extra FX body koopt?

              Ik heb enkele maanden geleden een 2dehands D3 body gekocht met 4,5k clicks. Nieuw dus. Heb er wel een redelijke prijs voor betaald maar ik ben tenminste zeker (of toch 99%) dat ik er nog jarenlang geniet van ga hebben.

              Comment


              • #8
                Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

                Dat kan inderdaad, en het liefst koop ik 2 FX body's tegelijk, of de 2e kort na de 1e.
                Last edited by nikon.; 12 augustus 2013, 11:01.
                2x Nikon D3 en wat glas :)

                Comment


                • #9
                  Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

                  ik zou een D300S kopen met daarop de 17-55 2.8 lens met batterij grip en EL4 batterij
                  daarbij dan een D3S of mss zelfs een D4 tweedehands met daarop die 70-200
                  de batterijen van een D3 kan je in de batterij grip gebruiken bij een D300(S) en een D700 waardoor die ook een hogere fotos/sec aankunnen.
                  je hebt een zeer goede 17-55 2.8 lens , dan zou ik toch bij een DX toestel blijven, anders ga je te veel moeten bij opleggen om dit te compenseren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

                    Zojuist een goed uitziend model van de D3 besteld, inclusief 1 jaar garantie. Heb naar de winkel gebeld en was een demo model welke er nog perfect uit ziet. Morgen binnen waarschijnlijk, ben benieuwd .
                    Binnenkort eens uitkijken voor nog een D3 (als de eerste goed bevalt) en een zoomlens.

                    Iedereen bedankt voor de tips etc..

                    Foto's van het model.. graag jullie mening...


                    Last edited by nikon.; 12 augustus 2013, 14:08.
                    2x Nikon D3 en wat glas :)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

                      Tsja, wat moet ik daarop zeggen ???
                      Eénmaal je dat in handen hebt gekregen laat je dat nooit meer los

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

                        We gaan het zien morgen Paul Ben erg benieuwd!
                        2x Nikon D3 en wat glas :)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

                          Oorspronkelijk geplaatst door nikon. Bekijk bericht
                          We gaan het zien morgen Paul Ben erg benieuwd!
                          Ik spreek uit ervaring, de stap van een D2X naar een D3 was veel spectaculairder dan de overstap van een D1 naar een D2X, toch in mijn ogen.
                          Hou me op de hoogte en, als je geen last hebt van ruimtevrees : draai een DK17M op dat oculair, kost niet veel en vergroot het beeld in de zoeker nog eens een keer.
                          Nadeel (?) : zelf kan ik mijn zoekerbeeld niet meer totaal overzien zonder mijn oogbol iets te draaien.
                          Als ik nu door de zoeker van een DX kijk dan krijg ik onmiddellijk last van claustrofobie
                          Last edited by Guest2; 13 augustus 2013, 13:04.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Ik spreek uit ervaring, de stap van een D2X naar een D3 was veel spectaculairder dan de overstap van een D1 naar een D2X, toch in mijn ogen.
                            Hou me op de hoogte en, als je geen last hebt van ruimtevrees : draai een DK17M op dat oculair, kost niet veel en vergroot het beeld in de zoeker nog eens een keer.
                            Nadeel (?) : zelf kan ik mijn zoekerbeeld niet meer totaal overzien zonder mijn oogbol iets te draaien.
                            Als ik nu door de zoeker van een DX kijk dan krijg ik onmiddellijk last van claustrofobie
                            op een D200/300/70 kan je ook een vergrotend oculairloupe zetten bv de DG2 of de DK21M

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van 2x Nikon D90 naar 2x Nikon D600/700 of D3?

                              Wat een genot! Net binnen en direct getest. Geweldig wat een bouwkwaliteit en snelheid ! Wil niet meer terug haha. Ik ben brildragend, als ik dan zo'n vergrotende loupe eropzet, zie ik dan nog het hele zoekerbeeld?

                              Trouwens: heb nu een 45 MB/sec CF-kaart, is de buffer sneller leeg met een 90 MB/s CF-kaart, of is 45 MB/s het maximale wat de D3 uit zijn buffer weg kan schrijven?
                              Last edited by nikon.; 13 augustus 2013, 18:36.
                              2x Nikon D3 en wat glas :)

                              Comment

                              Working...
                              X