Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 6d consensus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 6d consensus

    Ben ondertussen in twee winkels geweest voor prijs en info over de 6d.
    Tijdens het gesprek werd gevraagd naar mijn huidige toestel. Zelf heb ik een 5d mkII en een 5d classic.

    In beide winkels wilde niemand mij een 6d verkopen maar gaven me extra info over het gebruik van mijn huidige toestellen.

    Meer bepaald over het gebruik van jpeg ipv raw (wat ik steeds gebruik). Beide winkels raden mij aan jpeg toch te gebruiken op de 5d II terwijl deze daar toch niet zo goed in is volgens reviews.

    Waarom wil ik de 6d? Raw en jpeg kwaliteit en natuurlijk zijn iso mogelijkheden. In de winter zit ik veel in sportzalen om danswedstrijden te fotograferen.

    Dus zijn jullie het eens met deze verkopers of zou ik toch kopen? De classic zou dan in de verkoop gaan.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Canon 5D mkII | Canon 6D | Canon 5Dc | 24-70mm L f2.8 | 70-200mm L f4 IS | 100-400mm L | Canon 85mm f1.8 | Canon 430 EX II | Metz 48 AF-1

  • #2
    Re: Canon 6d consensus

    een winkel die niets wou verkopen, das straf.

    een 6d is geslecht toestel, iso is goe en clean
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Canon 6d consensus

      Op hoge iso geven de 5D MKIII en de 6D een heel wat betere beeldkwaliteit dan de 5D MKII als je in jpeg wil werken (veel meer fijne details).
      De 6D heeft in het midden van het beeld een heel gevoelig AF-punt, dat naar het schijnt heel goed werkt bij weinig licht, maar alle andere AF-punten zijn nog net dezelfde als die van de 5D MKII.
      Als de autofocus van de 5D MKII voor jou voldoet onder die omstandigheden, dan is de 6D voor jou een prima keuze.
      Bij de 5D MKIII het het middenste AF-punt niet zo gevoelig als dat van de 6D, maar de andere AF-punten zijn wel een stuk beter, en die blijven ook nog goed werken in de meeste omstandigheden (voor het middenste AF-punt van de 6D mag het nog wat donkerder zijn vooraleer die weigert om scherp te stellen).
      Bij een 5D MKIII en een 1DX gebruik je best ook alleen maar de cross-type AF punten als er weinig licht is (de werking van de AF-punten is daar ook afhankelijk van de gebruikte lens, niet alle AF punten werken met elke lens).

      Ik werk altijd in jpeg, en daarom was het verschil tussen de 5D MKII en de 5D MKIII wel vrij groot (de 1DX is op hoge iso nog iets beter dan de 5D MKIII, maar de 1DX past niet voor iedereen in het beschikbare budget).
      Canon is heel goed in jpegs, als je die bij de tests gaat vergelijken met andere merken, dan behoudt Canon op hoge iso veel meer detail dan de naaste concurrenten (bij dpreview kan je er andere merken/modellen bijzetten in de vergelijking).
      Als je de RAW bestanden gaat vergelijken, dan zijn de verschillen gewoonlijk vrij klein.

      Op iso 6400 krijg je met een 6D / 5D MKIII / 1DX nog een goede beeldkwaliteit, iso 12800 ziet er eigenlijk ook niet echt slecht uit (ik zou zo'n bestand eens moeten laten afdrukken op een redelijk formaat om te zien hoe het er dan uitziet).
      Last edited by Black B@ndit; 10 augustus 2013, 08:20.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon 6d consensus

        Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
        een winkel die niets wou verkopen, das straf.
        das toch leuk..!
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Canon 6d consensus

          Een half jaar geleden heb ik ook de 6D gekocht en nog geen moment spijt van gehad. Ik ben een enthousiaste amateur en was vooral op zoek naar een full-frame met goede beeldkwaliteit, één die goede hoge ISO-presaties afleverd en een goede Dynamic Range heeft. Het feit dat de 6D maar 4,5 fps aankan ipv de 6 fps van de 5Diii of dat hij (maar) een resolutie van 20 ipv 22MP haalt of dat hij (maar) 2 ipv 3 programeerbare C's heeft waren voor mij geen argumenten om meer te betalen voor de 5Diii. Het enige verschil is dat hij maar één echte cross-type AF heeft tov meerdere bij de 5Diii. Iok kom alleen tot de vaststelling dat ik in de praktijk eigenlijk maar 1 cross-type AF-point hanteer en dan "herkadreer". Ik ben dus zoals hierboven geschreven vooral op zoek naar beeldkwalitieit, ISO en DR en daar scoort de 6D minstens even goed op als de 5Diii (hier en daar wordt beweerd dat hij zelfs beter is op de DR) en dan was mijn keuze snel gemaakt! Zeker met jouw lenzen geen moment over twijfelen.
          Last edited by Zilverberg; 11 augustus 2013, 10:11.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 6d consensus

            inderdaad de zeer goede iso, het zeer goede center focus punt en de beeldkwaliteit spreken mij heel hard aan (andere punten gebruik ik niet, ik herkadreer).
            Zo'n ramp zijn de buitenste focus punten van de 5d mk II nu ook weer niet, dus bij een 6d zullen ze zeker even goed zijn.

            Goed om te horen dat de jpegs inderdaad veel beter zijn, want laat ons eerlijk zijn RAW is super goed maar zo tijdrovend.

            Heeft er al iemand al ervaring met de WiFi gimmick ?
            Canon 5D mkII | Canon 6D | Canon 5Dc | 24-70mm L f2.8 | 70-200mm L f4 IS | 100-400mm L | Canon 85mm f1.8 | Canon 430 EX II | Metz 48 AF-1

            Comment


            • #7
              Re: Canon 6d consensus

              De Wifi gebruik ik met de ipad app EOS remote om foto's op de ipad de downloaden. Je kan dan ook via je ipad je dslr bedienen.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 6d consensus

                Oorspronkelijk geplaatst door Bronco Bekijk bericht
                inderdaad de zeer goede iso, het zeer goede center focus punt en de beeldkwaliteit spreken mij heel hard aan (andere punten gebruik ik niet, ik herkadreer).
                Zo'n ramp zijn de buitenste focus punten van de 5d mk II nu ook weer niet, dus bij een 6d zullen ze zeker even goed zijn.
                Herkadreren tijdens een danswedstrijd?
                Bij actiefotografie gebruik je normaalgezien de servo-AF, waardoor er constant op het onderwerp scherpgesteld wordt, als je dan de camera verdraait om te herkadreren, dan staat het onderwerp (dansers) niet meer scherp op de foto.
                Daarom vind ik het belangrijk dat de andere AF-punten ook goed blijven werken als er niet erg veel licht is, en dat zal net het probleem zijn van de 6D (het enige probleem, voor de rest zal het wel een heel goede camera zijn).

                Bij concertfotografie staat mijn camera ook altijd op de servo-AF, en dan is het heel belangrijk dat ik het juiste scherpstelpunt kan kiezen, en dat dat dan ook nog heel goed wil werken in die omstandigheden.
                Dat lukt prima met de 5D MKIII en de 1DX, met een 6D zou dat wel eens kunnen tegenvallen.
                Maar dat is dan ook zeker het geval met de 5D MKII die je nu al gebruikt, want die heeft buiten het extra gevoelige centrale AF punt van de 6D ongeveer hetzelfde AF-systeem (als het nu lukt met je 5D MKII, dan is er dus ook geen probleem met de 6D).

                De jpegs van Canon zijn inderdaad heel goed, alle foto's op mijn website zijn in jpeg gemaakt, en bij het fotograferen van optredens maak ik er geen probleem van om zelfs op iso 12800 te werken als dat nodig is.
                Last edited by Black B@ndit; 11 augustus 2013, 10:44.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 6d consensus

                  Bij de danswedstrijden kies ik soms AI Servo, soms ook niet.
                  Het zijn meestal 5-6 wedstrijden per seizoen met telkens dezelfde muziek en choreo. Bij de 2e wedstrijd begin ik de muziek en choreo van de dansertjes te kennen en weet ik bij welk moves ik moet afdrukken. Herkadreren doe ik dan uiteraard niet, dat wordt nadien een beetje bijgesneden.
                  Canon 5D mkII | Canon 6D | Canon 5Dc | 24-70mm L f2.8 | 70-200mm L f4 IS | 100-400mm L | Canon 85mm f1.8 | Canon 430 EX II | Metz 48 AF-1

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 6d consensus

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Herkadreren tijdens een danswedstrijd?
                    Bij actiefotografie gebruik je normaalgezien de servo-AF, waardoor er constant op het onderwerp scherpgesteld wordt, als je dan de camera verdraait om te herkadreren, dan staat het onderwerp (dansers) niet meer scherp op de foto.
                    Tenzij je de AF-ON knop gebruikt om scherp te stellen en niet de ontspanknop.
                    Fotografie is leren kijken.
                    http://johanluyckx.weebly.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 6d consensus

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                      Tenzij je de AF-ON knop gebruikt om scherp te stellen en niet de ontspanknop.
                      Bij actie-fotografie?
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 6d consensus

                        Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                        Bij actie-fotografie?
                        Voor het gebruik van AF-ON

                        Explore the Canon Digital Learning Center to find everything ranging from buying guides to training courses.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 6d consensus

                          6D is veel beter dan 5DII in alle opzichten. Natuurlijk is de 5DIII beter als de 6D, maar of het 1000 euro meer waard is, moet je zelf uitmaken. Voor dat geld heb je al n goeie lens.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment

                          Working...
                          X