Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe monitor : argb of srgb?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe monitor : argb of srgb?

    Hallo allemaal,

    Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor en wil daar zowat 500 EUR aan besteden. Na wat zoekwerk blijven er voor mij twee modellen over:

    - De DELL Ultrasharp 2413, een 24" met een goede prijs/kwaliteitverhouding en globaal positieve commentaren, met wide gamut coverage (99% adobeRGB)

    - De EIZO CS230, iets kleiner (23") en iets duurder en een kleurruimte 97% sRGB, maar een toestel uit de reeks Color Edge.

    Globaal zou je mijn dilemma kunnen omschrijven als volgt:

    Blijf ik in sRGB werken en kies ik voor de kwaliteit van EIZO, of hou ik de mogelijkheid open om in mijn workflow over te stappen naar adobeRGB en kies ik (omwille van mijn budget) voor Dell?

    Bedankt voor het meedenken :-)

    Groetjes
    K@rel
    Last edited by k@rel; 14 augustus 2013, 14:58.
    Is this the real life? Is this just fantasy?
    Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

  • #2
    Re: Nieuwe monitor : argb of srgb?

    Oorspronkelijk geplaatst door k@rel Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor en wil daar zowat 500 EUR aan besteden. Na wat zoekwerk blijven er voor mij twee modellen over:

    - De DELL Ultrasharp 2413, een 24" met een goede prijs/kwaliteitverhouding en globaal positieve commentaren, met wide gamut coverage (99% adobeRGB)

    - De EIZO CS230W, iets kleiner (23") en iets duurder en een kleurruimte 97% sRGB, maar een toestel uit de reeks Color Edge.

    Globaal zou je mijn dilemma kunnen omschrijven als volgt:

    Blijf ik in sRGB werken en kies ik voor de kwaliteit van EIZO, of hou ik de mogelijkheid open om in mijn workflow over te stappen naar adobeRGB en kies ik (omwille van mijn budget) voor Dell?

    Bedankt voor het meedenken :-)

    Groetjes
    K@rel
    Ik heb de Dell 2413 en ben er zeer tevreden over.(ingebouwde usb 3.0 hub en kaartlezer zijn ook leuke meerwaarde voor mij)
    Ik werk trouwens zelf ook in sRGB met deze monitor... Ik zie persoonlijk als hobbyist de meerwaarde van adobeRGB niet....

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe monitor : argb of srgb?

      Bedankt, Dpix
      Ik ben ook niet dadelijk van plan om over te stappen naar aRGB, maar ik weet niet of het loont om de mogelijkheid voor de toekomst te voorzien.
      Ik heb trouwens geen idee hoeveel fotografen hun foto's afwerken binnen de kleurruimte aRGB. Zijn dat echt alleen de pro's?

      Groetjes
      K@rel
      Is this the real life? Is this just fantasy?
      Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe monitor : argb of srgb?

        Oorspronkelijk geplaatst door k@rel Bekijk bericht
        Bedankt, Dpix
        Ik ben ook niet dadelijk van plan om over te stappen naar aRGB, maar ik weet niet of het loont om de mogelijkheid voor de toekomst te voorzien.
        Ik heb trouwens geen idee hoeveel fotografen hun foto's afwerken binnen de kleurruimte aRGB. Zijn dat echt alleen de pro's?

        Groetjes
        K@rel
        Je moet daar helemaal geen pro voor zijn. Lightroom werkt standaard in Prophoto RGB, dus nog een stapje verder dan Adobe RGB. Veel geld uitgeven aan lenzen en toestellen om dan vervolgens een deel van de kleuren zomaar weg te kieperen???

        Eric

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe monitor : argb of srgb?

          Volgens mij heeft een monitor niets te maken of je nu in sRGB of adobeRGB werkt. De monitor is wat dat betreft een passief element. SRGB of aRGB is een kleurruimte waarin je werkt en uw foto's verwerkt, de monitor geeft weer wat de videokaart hem aanbiedt. En één ding is hier van het grootste belang, en dat is dat je de monitor moet calibreren (hoe goed en hoe duur hij ook mogen weze) , anders is je investering tot niets.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe monitor : argb of srgb?

            Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
            de monitor geeft weer wat de videokaart hem aanbiedt
            Een monitor die alleen sRGB kan weergeven zal dat ook alleen maar doen, ook al geeft de videokaart een beeld met kleuren uit de AdobeRGB kleurenruimte. Een sRGB monitor zal de kleuren die hij van de videokaart krijgt en die hij niet kan weergeven (bv AdobeRGB kleuren die niet in de sRGB ruimte zitten) aanpassen naar kleuren die de originele zo goed mogelijk benaderen en die wel kunnen getoond worden. Als uw workflow volledig AdobeRGB is (dus bv ook printen op een wide gamut printer) dan is het interessant om een monitor te hebben die zo veel mogelijk kleuren uit de AdobeRGB ruimte aan kan. Als je een sRGB monitor hebt dan kan uw AdobeRGB print soms erg verschillen van wat je op uw scherm zag. En inderdaad, alles moet gecalibreerd zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe monitor : argb of srgb?

              Oorspronkelijk geplaatst door archi Bekijk bericht
              Je moet daar helemaal geen pro voor zijn. Lightroom werkt standaard in Prophoto RGB, dus nog een stapje verder dan Adobe RGB. Veel geld uitgeven aan lenzen en toestellen om dan vervolgens een deel van de kleuren zomaar weg te kieperen???

              Eric
              Dat klopt, archi. In Lightroom stelt dit probleem zich niet, maar in PS is de meerwaarde van werken met adobeRGB enkel zichtbaar bij het gebruik van een monitor of een printer(-centrale) die adobeRGB 'aankan'. Verbeter me als ik mis ben, maar meestal brengt het gebruik van de kleurruimte adobeRGB enkel extra werk mee, omdat de foto toch nog geconverteerd moet worden naar de kleurruimte sRGB vooraleer je ze gebruikt voor afdruk of webtoepassingen.

              Groetjes
              K@rel
              Is this the real life? Is this just fantasy?
              Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe monitor : argb of srgb?

                Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                Volgens mij heeft een monitor niets te maken of je nu in sRGB of adobeRGB werkt. De monitor is wat dat betreft een passief element. SRGB of aRGB is een kleurruimte waarin je werkt en uw foto's verwerkt, de monitor geeft weer wat de videokaart hem aanbiedt. En één ding is hier van het grootste belang, en dat is dat je de monitor moet calibreren (hoe goed en hoe duur hij ook mogen weze) , anders is je investering tot niets.
                Je kan idd je foto's bewerken in de kleurruimte adobeRGB met een monitor die enkel sRGB "aankan", maar sommige kleuren of kleurnuances zal je niet of niet correct waarnemen. Mijn vraag is of het werken in adobeRGB wel zin heeft als je geen gebruikt maakt van een monitor of een printer(centrale) die adobeRGB ondersteunen.

                En het zou idd onverstandig zijn om te investeren in een degelijke monitor voor fotobewerking zonder notie van kleurbeheer of schermkalibratie

                Groetjes
                K@rel
                Last edited by k@rel; 13 augustus 2013, 11:33.
                Is this the real life? Is this just fantasy?
                Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe monitor : argb of srgb?

                  Het is uiteindelijk de CS230 van Eizo geworden. Ik moet het scherm nog kalibreren, maar de eerste indrukken zijn alvast zeer goed.

                  groetjes
                  Karel
                  Is this the real life? Is this just fantasy?
                  Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe monitor : argb of srgb?

                    Oorspronkelijk geplaatst door k@rel Bekijk bericht
                    Het is uiteindelijk de CS230 van Eizo geworden. Ik moet het scherm nog kalibreren, maar de eerste indrukken zijn alvast zeer goed.

                    groetjes
                    Karel
                    Goede keuze. Zeker zijn geld waard. Zelf fotografeer ik in argb en werk ik in prophotorgb in PS. Vergeet je printer ook niet te kalibibreren met aangepaste icc-profielen. Kost 10€ per profiel.

                    Comment

                    Working...
                    X