Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sync probleem op 1/320

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sync probleem op 1/320

    Ik heb namelijk het volgende voor, met sluiter tijd 1/320 krijg ik een zwarte gradient boven en in midere mate onderaan de foto. Als ik mijn sluitertijd op 1/400 zet is deze weg. Aangezien ik pocket wizards gebuik en hss actief is, zou dit volgens mij niet mogen voorvallen. En indien slecht ingesteld zou het ook zeker op 1/400 moeten verslechten denk ik dan... bijgevoegd 2 voorbeelden op 1/320 en 1/400. Het verschil in belichting is dan ook ineens een groot verschil, 1/400 is veel donker terwijl het maar 1/3 stop is van 1/320. ( op voorbeelden niet te zien omdat ik deze bewerkt heb om het duidelijker te zien )
    Op beide triggers is de camera gespecifieerd, wat wordt aanbevolen door PW. Op zich geen ramp, ik kan gewoon de 320 vermijden maar het wringt toch dat het niet

    Mis ik ergens een parameter in de PW software ? heeft iemand een idee wat hier de oorzaak kan zijn ?

    Camera: 5D M3 firmware 1.2.1 ( meest recente )
    triggers: op camera TT1, op flash TT5 ( beide recentste firmware )
    Flash 580EXII

    Alvast bedankt !

    JP

    320

    400
    http://www.jeanpaulmontuori.com

  • #2
    Re: Sync probleem op 1/320

    Ik weet niet echt wat het probleem is maar ik heb ook een 5DII met TT1/TT5's en 580exII. (zelfde setup eigenlijk)
    Ik vind het raar dat je niet echt kunt zien of de TT's in full TTL mode zitten en dat HSS werkt.
    Los daarvan werkt het perfect op de 50mm, ik kan tot 1/8000ste werken met flash. Zodra ik de 100mm L opzet kan ik maar tot 1/200ste!!!?
    Plots werkt HSS niet meer. Dus er zullen nog wel wat bugs zijn.
    Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

    Comment


    • #3
      Re: Sync probleem op 1/320

      Dit topic interesseert me, ik heb namelijk ook die TT's (in combinatie met Nikon). Voorlopig nog geen problemen gehad, maar ik wil me wel verdiepen in die hypersync kwesties.

      In deze studie lees ik:

      The Canon 5D, and the Canon 5D mark II, both have the same quirk at maximum flash sync speed.
      "Quirk" vertaalt mijn Van Dale als: gril (nuk, tik, kuur). Die "Max sync speed", ingesteld op de camera, blijkt bij sommige toestellen een kritisch punt te zijn.


      Voorlopig laat ik alle aanvinkvakjes blanco, onder de tab 'Hypersync/HSS' in de Pocketwizard Utility.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Sync probleem op 1/320

        Oorspronkelijk geplaatst door multipasser Bekijk bericht
        ... Ik vind het raar dat je niet echt kunt zien of de TT's in full TTL mode zitten en dat HSS werkt. ...
        Vind jij dat raar?
        Je weet toch gewoon dat de TT's altijd communiceren met je toestel, inclusief DDL meting en bij elke sluitersnelheid.
        Als je de standaard instellingen wijzigt via de software, weet je ook dat ze anders zullen reageren.
        Simpel toch?
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Sync probleem op 1/320

          Ik dacht in de manual van PW ergens gelezen te hebben dat als je met PW werkt je uw toestel standaard vanaf 1/250s op hypersync moet laten werken, zal waarschijnlijk iets met vertraging in de communicatie te maken hebben
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #6
            Re: Sync probleem op 1/320

            Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
            Dit topic interesseert me, ik heb namelijk ook die TT's (in combinatie met Nikon). Voorlopig nog geen problemen gehad, maar ik wil me wel verdiepen in die hypersync kwesties.

            In deze studie lees ik:



            "Quirk" vertaalt mijn Van Dale als: gril (nuk, tik, kuur). Die "Max sync speed", ingesteld op de camera, blijkt bij sommige toestellen een kritisch punt te zijn.


            Voorlopig laat ik alle aanvinkvakjes blanco, onder de tab 'Hypersync/HSS' in de Pocketwizard Utility.
            Bedankt voor de link Jos, dit verklaard al waarom de belichting zo fel afneemt na max sync speed van de camera, hoewel het voor Canon 1/200 is, maar bon ik begrijp de reden.
            Maar dit verklaard nog niet waarom op 1/400 en daarboven het wel goed gaat zonder verdonkering boven en onder de foto. Ik ga testen, maar vermoed dat m'n markII hier geen last van heeft.
            Niemand die dezelfde config heeft en dit waarneemt ?
            http://www.jeanpaulmontuori.com

            Comment


            • #7
              Re: Sync probleem op 1/320

              Eerst en vooral, er is een verschil tussen High Speed Sync (HSS of Auto FP bij nikon) en Hypersync.

              Ik heb onlangs in een filmpje op youtube wat extra info gezien die mss handig kan zijn voor de PW adepten hier op het forum.
              Je kan via de utility de PW's aanpassen en instellen voor ofwel high speed sync & hypersync.
              Naar hetgeen ik basis gewijs eruit opmaak, wil dit vooral zeggen wanneer men de flits effectief gaat triggeren en dus laten afgaan.

              Bij hypersync is het 'zoeken' naar dit moment.
              Nu kan je dit bij de PW's zelf manueel gaan aanpassen.
              Zij hebben ook hun eigen 'wikipedia' op hun website waar je in combinatie van type camera & de gebruikte flits (reportage-flits / studioflits) de instelling kan terugvinden.
              Mss dat je hier ergens de oorzaak kan gaan vinden van die gradient zoals jij het vermeld.

              Filmpje waar je een uurtje voor mag uitrekken: http://www.youtube.com/watch?v=7c9rXiV_Ihw
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #8
                Re: Sync probleem op 1/320

                Ja, maar mij gaat het om het feit dat ik op de 50L tot 1/8000ste kan trekken zonder problemen en zodra de 100L opstaat ik niet boven 1/200ste kom!
                Ik wissel enkel de lens!
                Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                Comment


                • #9
                  Re: Sync probleem op 1/320

                  Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                  Eerst en vooral, er is een verschil tussen High Speed Sync (HSS of Auto FP bij nikon) en Hypersync.

                  Ik heb onlangs in een filmpje op youtube wat extra info gezien die mss handig kan zijn voor de PW adepten hier op het forum.
                  Je kan via de utility de PW's aanpassen en instellen voor ofwel high speed sync & hypersync.
                  Naar hetgeen ik basis gewijs eruit opmaak, wil dit vooral zeggen wanneer men de flits effectief gaat triggeren en dus laten afgaan.

                  Bij hypersync is het 'zoeken' naar dit moment.
                  Nu kan je dit bij de PW's zelf manueel gaan aanpassen.
                  Zij hebben ook hun eigen 'wikipedia' op hun website waar je in combinatie van type camera & de gebruikte flits (reportage-flits / studioflits) de instelling kan terugvinden.
                  Mss dat je hier ergens de oorzaak kan gaan vinden van die gradient zoals jij het vermeld.

                  Filmpje waar je een uurtje voor mag uitrekken: http://www.youtube.com/watch?v=7c9rXiV_Ihw
                  PFFF wat een gedoe, als ik dit vergelijk met de nieuwe ODS functie op de Phottix Odin, dan is de Odin een stuk makkelijker te bedienen. Maar goed, ik snap als je een dure PW set hebt dat je deze niet zo maar weg doet.
                  Wel duidelijk filmpje, maar vind al die filmpjes van Mark wel ok.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sync probleem op 1/320

                    Oorspronkelijk geplaatst door multipasser Bekijk bericht
                    Ja, maar mij gaat het om het feit dat ik op de 50L tot 1/8000ste kan trekken zonder problemen en zodra de 100L opstaat ik niet boven 1/200ste kom!
                    Ik wissel enkel de lens!
                    Dank je voor de AANVAL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (zo komt het hier toch over)

                    Als je mijn tekst eigenlijk degelijk zou gelezen hebben, zou het wel duidelijk moeten zijn dat ik op de vraag van de TOPIC STARTER in 1ste instantie antwoord om hem een mogelijkse verklaring aan te bieden voor de vraag die hij stelt met een probleem dat hij heeft. Want naar wat ik geschreven heb, spreek ik over een combinatie van CAMERA en FLITSER, niet de lens zoals waar jij een probleem mee hebt qua sync/sluitertijd als je tussen 2 lenzen wisselt.

                    Maar ja, dat is de nieuwe trend hier deels precies, anderen hun topics overnemen door gewoon een vraag ertussen te gaan stellen. En dan gaan aanvallen.

                    Er was hier reeds een lid semi op de hoogte dat ik het hier zelfs in de technische gedeeltes ook mogelijks voor bekeken ging houden en guess what, I'm done.

                    Voor diegenen die wel nog iets van respect hebben, see you all in the afterlife.
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sync probleem op 1/320

                      Het verschil is waarschijnlijk te weten aan de configuratie van de overgangspunt tussen Hyper-Sync en High Speed Sync. Pocket Wizards proberen Hyper Sync toe te passen in de sluiter tijden tussen je normale x-sync en deze geconfigureerde parameter:
                      tem x-sync speed (1/200-1/250) -> normale flits
                      tussen x-sync en deze parameter -> Hyper Sync
                      vanaf de geconfigureerde snelheid -> High Speed Sync (HSS ook FP genoemd)

                      In je geval is HyperSync waarschijnlijk niet goed ge-tuned en daarom zie je die gordijn. Oplossing: Je kan de cut-point in de configuratie verlagen tot je effectieve x-sync of je kan hypersync tunen met de hyper-sync offset in datzelfde scherm.

                      In je Pocket Wizard config, vink "advanced" aan om toegang te krijgen tot deze scherm:


                      Pocket Wizard Hyper-Sync/HSS cutpoint by Gerard Maas, on Flickr

                      -groetjes, Gerard.
                      "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                      Blog: www.gerardmaas.net
                      Port: www.gerardmaas.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sync probleem op 1/320

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                        Dit topic interesseert me, ik heb namelijk ook die TT's (in combinatie met Nikon). Voorlopig nog geen problemen gehad, maar ik wil me wel verdiepen in die hypersync kwesties.

                        In deze studie lees ik:

                        The Canon 5D, and the Canon 5D mark II, both have the same quirk at maximum flash sync speed.

                        "Quirk" vertaalt mijn Van Dale als: gril (nuk, tik, kuur). Die "Max sync speed", ingesteld op de camera, blijkt bij sommige toestellen een kritisch punt te zijn.


                        Voorlopig laat ik alle aanvinkvakjes blanco, onder de tab 'Hypersync/HSS' in de Pocketwizard Utility.
                        Die 'quirk' is eigenlijk een bug waardoor de EOS 5D naar HSS mode schakelt als de sluitertijd gelijk is aan de x-sync (1/200). Ik heb dat probleem aan Canon vermeld maar ze hebben (naar mijn weten) nooit iets aan gedaan. Hiet vind je een uitgebreed blog post over dat probleem (uit 2008):

                        Eos 5d speedlite high speed sync bug

                        Dat probleem heeft niet veel te maken met de bovenvermelde situatie.

                        -groetjes, Gerard.
                        "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                        Blog: www.gerardmaas.net
                        Port: www.gerardmaas.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sync probleem op 1/320

                          SVIS aanval? Respectloos?
                          Jij bent wel snel om een oordeel te vellen terwijl er geen enkel woord/toon fout zit aan m'n zin.
                          Misschien nog eens lezen.

                          Uw uitleg snap ik maar daar zit het probleem niet.
                          Wss ligt het aan de 5d.
                          Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sync probleem op 1/320

                            [OT] Een vraag per topic zou inderdaad veel misverstanden kunnen vermijden [/OT]
                            "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                            Blog: www.gerardmaas.net
                            Port: www.gerardmaas.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sync probleem op 1/320

                              Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                              ... Filmpje waar je een uurtje voor mag uitrekken: http://www.youtube.com/watch?v=7c9rXiV_Ihw
                              Bedankt voor de link.
                              Er is weer een en ander duidelijker geworden.
                              Vriendelijke groet,

                              Jos

                              Comment

                              Working...
                              X