Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Achtergrond' om foto in ps verwijderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'Achtergrond' om foto in ps verwijderen

    Hallo,

    Bij het maken van een panorama in ps (vanuit lightroom) ontstaat er onvermijdelijk een doorzichtige rand om de afbeelding (het 'tekenblad' is groter dan de afbeelding zelf). Normaal kom ik hiervan af door de afbeelding te kopiëren en te plakken in een nieuw ps document, dat automatisch de goede afmetingen aanneemt.




    Alleen vind ik het nou net zo makkelijk dat bij het opslaan van de bewerkte afbeelding deze direct in lightroom terecht komt op de juiste plek. Als ik de afbeelding kopieer naar een nieuw ps-document en dan opsla gebeurt dat niet meer en moet ik hem handmatig in lightroom importeren.

    Dus, is er een manier om de 'doorzichtige rand' om de afbeelding te verwijderen? Oftewel het formaat van het 'tekenblad' aan te passen aan de afmetingen van de afbeelding.

    Bedankt!
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

  • #2
    Re: 'Achtergrond' om foto in ps verwijderen

    Oorspronkelijk geplaatst door Pepijn Bekijk bericht
    Hallo,

    Bij het maken van een panorama in ps (vanuit lightroom) ontstaat er onvermijdelijk een doorzichtige rand om de afbeelding (het 'tekenblad' is groter dan de afbeelding zelf). Normaal kom ik hiervan af door de afbeelding te kopiëren en te plakken in een nieuw ps document, dat automatisch de goede afmetingen aanneemt.




    Alleen vind ik het nou net zo makkelijk dat bij het opslaan van de bewerkte afbeelding deze direct in lightroom terecht komt op de juiste plek. Als ik de afbeelding kopieer naar een nieuw ps-document en dan opsla gebeurt dat niet meer en moet ik hem handmatig in lightroom importeren.

    Dus, is er een manier om de 'doorzichtige rand' om de afbeelding te verwijderen? Oftewel het formaat van het 'tekenblad' aan te passen aan de afmetingen van de afbeelding.

    Bedankt!
    Opslaan als jpg?
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: 'Achtergrond' om foto in ps verwijderen

      Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
      Opslaan als jpg?
      Ik heb het net geprobeerd, maar van de achtergrond wordt gewoon een witte rand gemaakt. Toch bedankt!
      Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

      Comment


      • #4
        Re: 'Achtergrond' om foto in ps verwijderen

        Je panorama croppen zodat je die randen niet meer hebt?
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: 'Achtergrond' om foto in ps verwijderen

          Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
          Je panorama croppen zodat je die randen niet meer hebt?
          Ik wist dat het ontzettend makkelijk moest zijn! Bedankt!
          Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

          Comment


          • #6
            Re: 'Achtergrond' om foto in ps verwijderen

            En croppen kun je zowel met de crop tool als met de "Marquee" tool. Of nog makkelijker: klik met cmd (Mac) of ctrl (PC) toets ingedrukt op klein icoontje in lagenpallet: dat selecteert de pixels, de rest (transparante achtergrond) NIET, en kies dan Image>Crop. Zo gebeurd, maar vele wegen leiden naar Rome.

            Last edited by LesC; 8 augustus 2013, 17:41.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: 'Achtergrond' om foto in ps verwijderen

              Stukje bij beetje wordt het leven steeds makkelijker, bedankt!
              Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

              Comment


              • #8
                Re: 'Achtergrond' om foto in ps verwijderen

                Oorspronkelijk geplaatst door Pepijn Bekijk bericht
                Stukje bij beetje wordt het leven steeds makkelijker, bedankt!
                als je dan toch houdt van eenvoud: Image, Trim...

                'based on transparant pixels' zal waarschijnlijk standaard aangevinkt staan, dus moet je enkel nog op OK klikken.

                Comment

                Working...
                X