Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hot pxels in d4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hot pxels in d4

    hallo,
    Ik ben aan het fotograferen met lange sluitertijden van 3 tot 4 minuten.
    Ik zie veel meer rode, groene en witte hotspots dan verwacht van de nikon d4.
    In post processing of met incamera Long Exposure Noise Reduction kan ik daar wel wat aan doen.
    Nu echter zie ik al flink wat hot pixels bij exposures van minder dan een minuut.
    Een aantal weken geleden zag ik bij dergelijke sluitertijden van ca een minuut helmaal geen hot pixels. Toen was ik juist aangenaam verrast door weinig ruis.

    Is de sensor kapot (aan het gaan)?

    rob

  • #2
    Re: hot pxels in d4

    Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat ook de temperatuur daar veel mee te maken heeft,
    in welke omstandigheden en temperaturen heb je de foto's gemaakt ?
    Anders een foto met volledige exif naar Procirep sturen.

    Comment


    • #3
      Re: hot pxels in d4

      Temperatuur is inderdaad een boosdoener voor hot pixels.
      Heb je onlangs een concert gefotografeerd met lazers? Dit is nog duizend maal erger (zo'n groene lazer maakt je sensor kapot in een milliseconde).
      Er zijn zelfs al mensen geweest met een RED van enkele tienduizenden euro's die hun sensor hebben zien veranderen in een zwarte plaat in enkele seconden. (het begon ook met veel zichtbare pixels)

      Comment


      • #4
        Re: hot pxels in d4

        Owee de festival fotografen.
        Ik werk beroepshalve al twintig jaar met lasers. Ons werd toen verteld dat een van de grote gevaren van een laserbeam de ogen waren. Laser bestaat uiteraard in verschillende frequenties en soorten. Laser wordt zelfs gebruikt in de ooggeneeskunde vandaar dat het type van laser allesbepalend is voor de schade die het kan aanrichten aan bepaalde weefsels. Dit terzijde, maar ik kan erin komen dat bepaald laserlicht kan schadelijk zijn voor de sensor. Maar als het zo is, schande voor diegenen die die lasers gebruiken in de publieke ruimte. Zij zouden dan toch moeten weten met wat ze bezig zijn als dit inderdaad sensore van camera's kan vernietigen. In de geneeskunde wordt daarvoor wel degelijk en verplicht verwittigd aan onbevoegden.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: hot pxels in d4

          nee, ik fotografeer de nachtelijke hemel. niets te doen met laser.
          is het normaal dat je al hot pixels krijgt na een minuut (met een d4)? nee toch?

          Comment


          • #6
            Re: hot pxels in d4

            Oorspronkelijk geplaatst door butterfly Bekijk bericht
            nee, ik fotografeer de nachtelijke hemel. niets te doen met laser.
            is het normaal dat je al hot pixels krijgt na een minuut (met een d4)? nee toch?
            Ik zou durven zweren dat de nachtelijke hemel niks met laser te maken heeft..
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment

            Working...
            X