Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Knipperende ogen bij gebruik flash.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Knipperende ogen bij gebruik flash.

    Hallo !

    Het volgende probleem doet zich voor : Indien er met flash wordt getrokken, dan flitst de camera tweemaal. De eerste maal wordt er "gemeten" en de tweede maal wordt de effectieve foto getrokken. Tussen die twee flitsen zit zo een 200 - 300 ms denk ik.
    Indien je personen fotografeert, dan is bij de helft van de foto's de ogen half dicht. Ik had dit reeds gemerkt bij de eerste foto's die ik genomen had, en ben tot dit besluit gekomen : de persoon in kwestie "verschiet" van de eerste flits, knippert zijn ogen, en de camera trekt dan een foto van de met-de-ogen-knipperende persoon.

    Ik heb de handleiding van voren naar achteren en omgekeerd gelezen, zal er dus waarschijnlijk toch naast gelezen hebben, maar ik vind geen oplossing.

    Iemand een idee ?

    Nikon D70 - 18-70DX

    Alvast bedankt voor jullie reacties !

    Groeten,

    Sim.
    natwork.be

  • #2
    Ik heb vorige week voor het eerst met flits gefotografeerd met een D70, en ik heb vastgesteld dat er inderdaad heel veel tijd zit tussen de preflash en de eigenlijke opname. Bij Canon moet je al hard je best doen om te merken dat er voorgeflitst wordt. Ik heb me afgevraagd of je geen rare effecten krijgt als je mensen fotografeert met de TTL op de Nikon, en blijkbaar kan jij dat bevestigen. Geen idee of het op alle Nikonbodies op dezelfde manier gebeurt.

    Wel weet ik dat het knipperen van de ogen verschillend is van mens tot mens. Mensen die heel snel knipperen, blijken dan weer af en toe een probleem te geven bij Canon. En zo is het overal iets...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      stond op rode-ogen-reductie zeker ?
      heb de flash al gebruikt bij actiefotografie en geen probleem
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        Dit is een bekend probleem, de pre-flash doet de mensen reageren, een aantal zijn snel genoeg om om de eigenlijke foto met gesloten ogen te staan. Dit heeft niks te maken met rode ogen reduktie.
        Ik weet dat met de Canon 10d serie, het probleem minimaal is. Maar om het helemaal weg te krijgen, neem je best een manuele flitser, en laat deze zelf, via zijn eigen ingebouwde cel de lichtsterkte meten. Gaat veel beter, want nooit pre-flash!!
        Als je dit bij de nikon echt kunt onderscheiden, de pre en en eigenlijke flash, dan heb je voorzekers prijs en ga je toch een flink aantal beelden met gesloten ogen hebben staan.

        Comment


        • #5
          zie de flash toch maar 1 keer zenne
          bij rode-ogen-reductie is 't normaal dat ie 2 keer flasht

          ik spreek wel over de SB-800

          jullie over de interne flash ?

          er is ook nog de infraroodmeting om de afstand te bepalen bij weinig licht
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dirtyharry71
            zie de flash toch maar 1 keer zenne
            bij rode-ogen-reductie is 't normaal dat ie 2 keer flasht

            ik spreek wel over de SB-800

            jullie over de interne flash ?
            In mijn geval was het de interne flash van de D70. Geen idee of de red eye reduction aanstond. Ik was al blij dat ik de ISO en de shooting mode kon verzetten.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Rode ogen correctie staat af. Bij rode ogen correctie steekt de D70 zijn belichtingslamp aan, hij gebruikt niet zijn flash daarvoor.
              Enfin, als ik het zo hier bekijk is er niet direct een oplossing. Daarnet nogmaals geprobeerd een portret foto van mijn vrouw met flash - geen enkele gelukt, altijd de ogen half dicht. Zonder flash, no problem.
              Een externe flash ? Tja. Dat zal even moeten wachten. Ik heb nu een 18-70 lens (kit), de 18-125 van sigma is in bestelling, daarna wil ik een zoom, en dan zal er misschien, na wat wachten, weer budget zijn voor een flits. Een mens mag niet alles in 1 keer willen he

              Groeten,
              natwork.be

              Comment


              • #8
                Simatix,

                Ben een Canon gebruiker maar zal toch een poging doen om te helpen. Bestaat er een mogelijkheid bij je D70 om je belichtingsgegevens van flits/toestel te bewaren. Indien ja kan je al zeker een paar seconden laten tussen de proefflits en het uiteindelijk nemen van de foto. Stel desnoods alle gegevens op alle apparaten manueel in. Niks technisch maar zeker simpel en bruikbaar is ook het volgende: maak het in de ruimte zo licht mogelijk....het oog zal dan niet zo extreem reageren op de flitsen en normaal moet er daardoor enigzinds een serieuze verbetering merkbaar zijn.

                Rob
                Exactemundo!

                Comment


                • #9
                  Hallo thefonz,

                  De foto's die ik op dat moment genomen heb waren point and shoot opnames, geen geposeerde dingen of zo. Ik heb de D70 pas en dan ga je natuurlijk als een gek fotograferen op alle mogelijke standen. De D70 beslist (in een van die auto programma's) of te flitsen als invulling, maar dan gaan de personen met de ogen knipperen. Ik had gehoopt dat er ergens een "simpele" instelling zou bestaan om dat te verhinderen, vandaar mijn allereerste vraag, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
                  Ondertussen staat hij nu meestal op A zodat ik meer alles zelf onder controle heb en flitst wanneer IK het wil.

                  Bedankt voor de reactie !

                  Groeten,

                  Sim.
                  natwork.be

                  Comment

                  Working...
                  X