Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop reflex camera voor reizen en filmen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop reflex camera voor reizen en filmen

    Hallo
    in september vertrekken ik en mijn zoon naar Thailand .
    Tot nu toe hebben we steeds gefotografeerd met een compact camera
    Voor deze reis willen we een reflex camera aankopen.
    En we hebben niet echt een idee op wat echt letten.
    Mijn zoon fotografeert mooi en filmt graag .
    Zelf dachten we aan Canon 600 D ( tweedehands )
    Gezien we hierin nieuw zijn, vragen we liever raad
    omtrent deze camera en e lens dat we moeten kopen.

    Groetjes

  • #2
    Re: aankoop reflex camera voor reizen en filmen

    Tenzij jullie een groot genoeg budget hebben om een DSLR filmklaar te maken, zou ik voor video een normale videocamera kopen.
    Ik film zelf zeer vaak met mijn DSLR, maar heb vele malen de prijs van mijn toestel uitgegeven aan accesoires om deftig te kunnen filmen.
    Zelf gebruik ik een Nikon D800 voor het filmen en de foto's, de beste kwaliteit maar NIET voor een casual reisfilm.
    Mocht ik voor puur filmen gaan op een budget zou ik eerder gaan naar voor een recente sony-dslr of zelfs nog liever een Olympus OM-D.

    Comment


    • #3
      Re: aankoop reflex camera voor reizen en filmen

      wat je ook eens kunt doen is een Nikon 1 systeem, klein, uit te breiden met mooie lenzen (met lens nog steeds klein), snel, uitermate geschikt voor film en natuurlijk een bovenmaatse fotokwaliteit.
      Is niet zo duur als een reflex, maar wel de voordelen hiervan, heeft een razendsnelle auto focus, erg goede JPEG omzetting, je hoeft de foto's haast niet te bewerken.
      Ik heb zelf een V1 en een J1, beide hebben dezelfde kwaliteit, alleen de V1 heeft een ingebouwde zoeker, terwijl de J1 dit niet heeft, die heeft daarintegen weer een ingebouwde flitser en de V1 niet. Maar beide zijn subliem in video, goed in hoge ISO (s'avonds geen enkel probleem 3200 ISO).
      Dus steek hier je licht ook eens op.

      En natuurlijk de Olympus OM-D, echter is deze iets duurder en lastig tweedehands verkrijgbaar, maar als je er eentje op de kop kunt tikken zowel voor film als fotografie top !!
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

      Comment


      • #4
        Re: aankoop reflex camera voor reizen en filmen

        Ik begrijp de reacties maar dat is toch niet de vraag van de ts? Zijn vraag is welke dslr voor foto + film. Waarom altijd die verwoede pogingen van mensen om hem dan een totaal ander systeem aan te praten?

        De Canon 600D zou geschikt moeten zijn, zeker voor foto's maar ook video's. De 650D zou een wat betere scherpstelling moeten hebben bij filmen maar daar zijn de meningen over verdeeld, net zoals het gebruik van een touchscreen bij de 650D. Let wel dat filmen op een Canon dslr niet ideaal is ivm het focussen wat traag is, de STM lenzen van Canon zijn hier al iets meer op toegerust maar het blijft nog steeds erg lastig. Ik zou in ieder geval maar vast oefenen met het handmatig focussen als je van plan bent te gaan filmen.

        Kwa lens kun je bijvoorbeeld eens kijken naar de Canon 18-135 STM, schijnt wat beter te presteren dan de kitlens, volgens Canon meer geschikt om mee te filmen, niet te duur en heeft een mooi bereik. Wellicht nog een telelens, je kunt dan denken aan de Canon 55-250. Deze lens heeft image stabilisation, is niet duur en heeft een goede prijs kwaliteit verhouding.

        Comment


        • #5
          Re: aankoop reflex camera voor reizen en filmen

          Oorspronkelijk geplaatst door Reinier79 Bekijk bericht
          Ik begrijp de reacties maar dat is toch niet de vraag van de ts? Zijn vraag is welke dslr voor foto + film. Waarom altijd die verwoede pogingen van mensen om hem dan een totaal ander systeem aan te praten?

          De Canon 600D zou geschikt moeten zijn, zeker voor foto's maar ook video's. De 650D zou een wat betere scherpstelling moeten hebben bij filmen maar daar zijn de meningen over verdeeld, net zoals het gebruik van een touchscreen bij de 650D. Let wel dat filmen op een Canon dslr niet ideaal is ivm het focussen wat traag is, de STM lenzen van Canon zijn hier al iets meer op toegerust maar het blijft nog steeds erg lastig. Ik zou in ieder geval maar vast oefenen met het handmatig focussen als je van plan bent te gaan filmen.

          Kwa lens kun je bijvoorbeeld eens kijken naar de Canon 18-135 STM, schijnt wat beter te presteren dan de kitlens, volgens Canon meer geschikt om mee te filmen, niet te duur en heeft een mooi bereik. Wellicht nog een telelens, je kunt dan denken aan de Canon 55-250. Deze lens heeft image stabilisation, is niet duur en heeft een goede prijs kwaliteit verhouding.

          Hola... iemand die vraagt welke DSLR hij nodig heeft voor foto's en film is per definitie niet iemand die perfect weet wat DSLR's kunnen en niet kunnen, anders zou hij de vraag niet stellen. Vandaar dat ik het perfect vind kunnen dat adviezen buiten het kader worden gegeven dat vraagsteller heeft gesteld, omdat dit kader misschien buiten zijn weten om te eng was. Adviezen zijn wat ze zijn, men doet ermee wat men wil. Tenslotte is de vraagsteller degene die moet afwegen wat voor hem écht belangrijk is.

          Ik zal er eens mijn advies over geven, waarmee uiteraard kan gedaan worden wat men wil:

          Je gaat allicht niet elk jaar naar Thailand. Typisch is dat iets dat je slechts één keer in je leven doet. Die reis gaat allicht iets kosten. Men moet zich de vraag eens stellen wat de kost van een camera is t.o.v. de totale kost van zo'n reis. Ik heb zelf onlangs een nieuwe Nikon D7100 gekocht omdat ik een reis naar de VS ging maken. Anders had ik zeker nog een jaar of misschien twee gewacht. Ik heb er trouwens geen spijt van gekregen. Ik heb er ook mee gefilmd, maar enkel de stukjes waarbij ik plots wou filmen en ik nu eenmaal met die DSLR in mijn hand stond.

          Alle andere film heb ik gemaakt met een Panasonic SD900 van meer dan 2 jaar oud. Wel, de kwaliteit van film van de Nikon D7100 kan zeker mee met de Panasonic, t.t.z. bij redelijk statische beelden. Als er wat actie is dan laat de videocamera de DSLR mijlenver achter zich. De kwaliteit van de beeldstabilisatie, surround geluid, 50 FPS enz. kan nooit geëvenaard worden door een DSLR. Of toch in deze generatie DSLR niet.

          De vraagsteller moet zich dus afvragen wat het belang is van het filmen. Denkt hij echt vele memorabele beelden te schieten die hij achteraf wil koesteren, dan raad ik hem zeker aan een echte videocamera te kopen. Is film eerder bijkomstig dan zal een DSLR volstaan. Voor mij is de keuze duidelijk, maar ik ben dan ook niet degene die hier de vraag stelt.
          Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

          Comment


          • #6
            Re: aankoop reflex camera voor reizen en filmen

            Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht

            Alle andere film heb ik gemaakt met een Panasonic SD900 van meer dan 2 jaar oud. Wel, de kwaliteit van film van de Nikon D7100 kan zeker mee met de Panasonic, t.t.z. bij redelijk statische beelden. Als er wat actie is dan laat de videocamera de DSLR mijlenver achter zich. De kwaliteit van de beeldstabilisatie, surround geluid, 50 FPS enz. kan nooit geëvenaard worden door een DSLR. Of toch in deze generatie DSLR niet.
            Voor casual filmen is een DSLR inderdaad veel minder geschikt, maar eenmaal je er echt goed mee kan werken zal je verschieten dat je meer cinematische mogelijkheden hebt met een D7100 dan met een videocamera.
            Voor dit casual filmen en fotograferen gebruik ik ook een Nikon 1 serie toestel, echt prachtig om mee te werken, mooie beelden en ook supersnel (60 foto's per seconde in RAW en volledige resolutie, ter vergelijking hebben de leidingevende sport-DSLR's 12-13fps). Deze ochtend nog gebruikt op een studioshoot waar we voor het back-to-school thema zaken in het rond moesten gooien. Aangezien het in 1 keer juist moest zijn heb ik de V1 gebruikt met continulicht. A buttsaver noemen ze dat zeker.

            Video met een Nikon 1 is even makkelijk als met een videocamera, maar zelfs met iets betere kwaliteit (groter dynamisch bereik, betere prestaties bij weinig licht, kunnen spelen met wazige achtergrond,...). En voor foto's blijft deze fenomenaal. Ik gebruik zelfs beelden van deze naast mijn D800e voor webpublicaties (en je ziet GEEN verschil op webformaat).

            Comment


            • #7
              Re: aankoop reflex camera voor reizen en filmen

              vind het geven van een alternatief juist goed, de vraagstelling is dusdanig dat men niet precies weet wat men wil, veel mensen denken, groot toestel dan zal het wel goed zijn, het tegendeel is waar, met name op filmgebied, ik heb zelf een 5D mark 2, absolute top op filmgebied, maar erg moeilijk en men moet een behoorlijke deskundige zijn met wat atributen om daar een soort van vakantiefilms mee te maken, vandaar ook mijn alternatief voor een Nikon 1 of een Olympus OM-D, niet alleen een erg goede fotokwaliteit, maar ook op filmgebied absolute toppers.
              Ik zou willen dat ze in fotospeciaalzaken wat meer varierend advies zouden geven om mensen aan het denken te zetten.

              .
              Last edited by Closupshooter; 7 augustus 2013, 08:37.
              Mijn beste Foto moek nog trekke.

              Comment


              • #8
                Re: aankoop reflex camera voor reizen en filmen

                Bedankt voor jullie advies,
                We hebben al een vaste video camera maar hiermee kunnen we helaas geen focus verleggen en lenzen op zetten daarvan de interesse in een DSLR om te filmen( huidige camera cannon hg20 onze gewone foto camera is een Sony dsc h9 ter info ) .

                Nu hebben we liever een dslr.
                Daarmee dat gaan kiezen voor de Cannon 600D, het touchscreen interesseert ons niet zo van de 650 nu sta we wel nog te twijfelen aan de lenzen en accessoires .
                als we het correct hebben verstaan zijn de STM lenzen beter voor het filmen.
                Hierbij de lenzen die we na wat zoeken heb gevonden :

                Tamron 18-200mm F3.5-6.3 XR Di-II Canon

                Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM Bulk

                Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS STM Bulk

                Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG Macro Canon

                Misschien is het interessanter voor ons om bvb twee lenzen te combineren de Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS STM Bulk (om te filmen ) met de Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG Macro Canon om te fotograferen ?
                Groetjes

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop reflex camera voor reizen en filmen

                  De Canon 18-135 STM is sowieso een goede betaalbare lens om mee te beginnen, prijs-kwaliteit is goed. De andere lenzen overlappen het bereik van de 18-135 teveel dus die laat ik verder even buiten beschouwing. De Sigma 70-300 schijnt vooral in de hoeken nogal onscherp te zijn, zeker in het bereik van 200-300mm, de scherpte in het centrum is dan weer erg goed. Ik zou je willen adviseren om te kijken naar de Canon 55-250 IS lens. Deze heeft een zeer goede prijs-prestatie verhouding en beschikt ook over image stabilisation, prima zoomlens om mee te beginnen. Eventueel kun je ook nog kijken naar de Canon 70-300 IS USM (niet L), deze zou je tweedehands ook nog voor een goede prijs moeten kunnen vinden.

                  EDIT:
                  Ik zie hier op het forum een 55-250 te koop staan http://forum.belgiumdigital.com/f11/...is-464878.html
                  Last edited by Reinier79; 8 augustus 2013, 07:46.

                  Comment

                  Working...
                  X