Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op reis naar vochtige landen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op reis naar vochtige landen

    Iedere keer als ik naar een zeer vochtig land op reis ga,

    Heb een lens en camera vol met damp als ik deze uit de koffer haal,
    wat kan ik hier aan doen, om de overgang van droog naar vochtige plaatsen
    Zo goed mogelijk te doen.

  • #2
    Re: Op reis naar vochtige landen

    Heb je al eens nagedacht wat er nog allemaal in de koffer zit?
    ( vochtige kledij, flesjes, .... )
    Sillicagel wordt gebruikt voor o.a. fotoapparatuur
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

    Comment


    • #3
      Re: Op reis naar vochtige landen

      Als ik sillicagel in mijn kofferdoe, Zal het dan niet gewoon toch weer dampig worden als ik mijn camera uit mijn koffer haal?

      Comment


      • #4
        Re: Op reis naar vochtige landen

        Ik had dit probleem ook in Mexico. Is niet veel aan te doen, de airco op de kamer wat minder hard zetten zodat het verschil met buiten niet te groot is.

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: Op reis naar vochtige landen

          Deze vraag is hier in 2009 ook gesteld: spiegelreflex cameras in een tropisch klimaat airconditioning
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: Op reis naar vochtige landen

            Thanks!

            Comment


            • #7
              Re: Op reis naar vochtige landen

              Geen paniek, profs hebben er ook last van, dus veel valt er niet aan te doen.
              Kijk hier en hier maar eens naar...
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #8
                Re: Op reis naar vochtige landen

                Een draagtas om de overgang minder snel te laten gaan werkt altijd. Dan moet je wel een tiental minuten wachten als je deze eruit haalt.

                Comment


                • #9
                  Re: Op reis naar vochtige landen

                  Het gaat erom dat je moet vermijden dat de camera in contact komt met warme, vochtige lucht zolang de camera kouder is dan die lucht. De vochtigheid uit de lucht gaat dan condenseren op (en in) de camera tot deze dezelfde temperatuur heeft als de lucht.

                  Het probleem stelt zich dus ook wanneer je 's winters met je camera van de koude buitenlucht naar de warme binnenlucht komt.

                  Vertrek je vanuit de holtelkamer, waar het kouder is dan buiten (de zon heeft de kamer nog niet opgewarmd of je hebt airco), dan is het best om de camera in een gesloten zak te steken vooralleer je de kamer verlaat.
                  Wanneer je die gesloten zak in de wagen legt (op de zetel of in de koffer) kan de zak en dus ook de camera opwarmen zonder dat er vochtige lucht aan kan.
                  Steek je de zak in je fototas, dan zal het langer duren voor de warmte is doorgedrongen. Steek je de camera zonder zak in je fototas dan is de vraag hoeveel vochtigheid je tas zal doorlaten.

                  Het hoeft trouwens niet altijd zichtbare vochtigheid te zijn. Kleine hoeveelheden kunnen genoeg zijn om een milieu te creëren waar schimmels in kunnen groeien.

                  De tip is dus vooral om je camera goed te laten (uit)drogen, tenminste om de ... euh ... geen idee.

                  Het uitdrogen kan je doen door de camera omgekeerd open te leggen in een kamer met airco (airco haalt ook de vochtigheid uit de lucht) of door de camera, opnieuw omgekeerd en open, samen met wat silicagel in een gesloten doos te leggen. De silicagel dient dan wel droog te zijn uiteraard. Silicagel in je fototas steken zal niet volstaan omdat deze snel verzadigd zal raken van de binnendringende lucht. Hou je de lens op de camera, dan zal het langer duren vooralleer de vochtigheid er volledig uit is.

                  Als silicagel verzadigd is met vocht, zorgt een toegevoegde kleurstof ervoor dat deze blauw of roze wordt. Gezien die kleurstoffen nogal ongezond zijn, zijn er ook silicagels zonder kleurstof (waarvan je dus niet weet of ze verzadigd is).
                  Silicagel drogen gebeurt door deze gedurende ca. 2h tot 120°C te verwarmen in een oven (niet in een pan!). Vervolgens onmiddellijk in een luchtdichte verpakking steken want bij het laten afkoelen aan de lucht zal deze al opnieuw heel wat vocht opnemen.
                  Silicagel zelf is licht corrosief en kan het binnenwerk van de camera aantasten. Daarom zit er een verpakking rond die stofdicht is. De ene verpakking is al beter dan de andere. Silicagel die in een schoendoos zit zal waarschijnlijk minder kwalitatief verpakt zijn dan silicagel die bij electronica, voeding of bij geneesmiddelen zit.
                  Geen stof maken is ook een optie (silicagel-stofarm kan je los bij de drogist kopen). Kap deze korrels dus niet uit in en doos waar je reeds je camera in geplaatst hebt, maar plaats de volledig pot, zonder deksel bij in de doos met je camera.
                  Silicagel kan tot 30 à 40% van zijn eigen gewicht aan vocht opnemen.
                  10 Liter lucht van 20°C kan tot 1,4gr water bevatten (100% luchtvochtigheid), bij 40°C kan deze tot 4,5gr water bevatten.
                  Last edited by cojon; 5 augustus 2013, 22:30.
                  D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op reis naar vochtige landen

                    Goed geschreven. Dank u wel, Cojon.
                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment

                    Working...
                    X