Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon flitser op Fuji toestel: problemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon flitser op Fuji toestel: problemen

    Ik kocht onlangs een Fuji HS35 bridge toestel waar ik tevreden over ben. Ik heb nog een Canon Speedlite 420 EX liggen. Fysiek past die wel op mijn camera, maar de foto's zijn overbelicht. De beste resultaten krijg ik op gemiddelde zoom (geen breedhoek of tele), met ISO 100, belichtingscompensatie helemaal naar beneden. Heeft iemand een oplossing?
    Canon 70D
    En als ik het wat compacter houd: Fuji HS35

  • #2
    Re: Canon flitser op Fuji toestel: problemen

    Je zal de flitser waarschijnlijk volledig manueel moeten instellen omdat de ETTL van de Canon niet overeenkomt met die van de Fuji camera.
    Zet dus de flitser op de manuele stand, en dan moet je de flitssterkte zelf instellen (1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/16 - 1/32) tot de belichting juist is.
    Dat wil eigenlijk zeggen dat je de camera ook manueel moet instellen om de best mogelijke resultaten te krijgen.

    Het middenste contact van een Canon flitser is het flitscontact (samen met de flitsvoet, dat is de massaverbinding), de andere dienen voor de automatische flitsmodes.
    Dat contact wordt ook gebruikt als je de flitser aanstuurt met goedkope RF-triggers (bij duurdere is ETTL wel mogelijk), en dan moet je ook alles zelf instellen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon flitser op Fuji toestel: problemen

      Je mag nog van geluk spreken dat je geen schade hebt aan de flitser of aan de camera.
      Verschillende merken door elkaar kan elektronische conflicten veroorzaken met schade ten gevolg.

      Comment


      • #4
        Re: Canon flitser op Fuji toestel: problemen

        Als je ietswat een recente flash hebt - gaat dat wel meevallen. Die voltages liggen niet meer zo hoog als vroeger. Wil je daar wat research rond doen - ga dan zoeken op arduino-fora zoals van photoduino en camera-axe. Er bestaat daar ergens een lijst met flashes en hun voltages. Er bestaat electronica (kan je zelf bouwen voor 2x niks) om flashes met hoge voltages toch veilig te laten afgaan, da's niet zo moeilijk, als je zou denken - mbv. een opto-coupler en wat schakelelectronica.
        Nog andere zoektermen is "high speed photography". Nu de liefhebbers weten dat natuurlijk al allemaal - en die kennen ook de triggertrap en vele andere mogelijkheden - zoals het opzetten van dieren vallen, timers, flashes doen afgaan met honderden tegelijkertijd - u bedenkt het maar, en het bestaat.

        Comment


        • #5
          Re: Canon flitser op Fuji toestel: problemen

          mijn canon 580 exii werkt met canon flashkabel
          het is wel geen zicht op de x serie van fuji

          Comment


          • #6
            Re: Canon flitser op Fuji toestel: problemen

            Met de "EX" flitsers van Canon zijn er geen problemen, de oudere "EZ" flitsers zouden wel een te hoge spanning kunnen krijgen over de contacten.
            Maar als je wil dat de flitser automatisch werkt, dan zal je er eentje moeten kopen die compatibel is met die Fuji camera.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment

            Working...
            X