Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Achtergrond verwijderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Achtergrond verwijderen

    Ik zie vaak foto,s waar de achtergrond volledig onzichtbaar is.Ik bied wel eens op ebay spullen te koop aan waar ik ALLEEN het object wil laten zien.
    Welk (zo mogelijk gratis) bewerkingsprogramma biedt mij dit.
    bedankt Carell

  • #2
    Re: Achtergrond verwijderen

    Ik denk niet dat ik nog gratis software (tenzij misschien een paar Apps) gebruik, maar belangrijk is om bij het maken van de foto ervoor te zorgen dat je (witte) achtergrond ofwel volledig 'uitgebrand' wordt (door overbelichting), ofwel ervoor te zorgen dat de (zwarte) achtergrond absoluut (of zo weinig mogelijk) licht vangt (onderbelichting dus). Een praline (wij hebben pas een job afgewerkt voor een chocolaterie, waarbij we een 120-tal foto's moesten maken; ik kan voorlopig geen chocola meer zien! ) is wat dat betreft makkelijker te fotograferen (ministudio, witte achtergrond...), dan zeg maar een bromfiets die in je garage of op de oprit geparkeerd staat.
    Als je je achtergrond toch niet kunt neutraliseren (door een witte of zwarte doek te gebruiken), dan moet je met scherptediepte spelen; achteraf de achtergrond verder "blurren" kan ook, maar kan "a hell of a job" zijn.
    Puur softwarematig je achtergrond helemaal onzichtbaar maken: object selecteren en uitknippen. Maar het valt niet mee, hoor. Ik gebruik daarvoor Photoshop.
    Hier zie je een NL video: http://www.youtube.com/watch?v=I8pMJmjxWE0
    Maar ik besef heel goed dat Photoshop geen gratis software is. Integendeel.

    Voorbeeld waar ik de originele achtergrond vervangen heb door een "texture": https://dl.dropbox.com/s/n7felsjfts0...MG_8810%29.jpg
    (hier is natuurlijk nog meer gebeurd, en dit voorbeeld heb ik eigenlijk gemaakt om een "grungy effect" te demonstreren)
    Last edited by LesC; 2 augustus 2013, 09:29.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Achtergrond verwijderen

      Een goede belichting op een witte achtergrond, dat is in veel gevallen voldoende
      ne kleine retouche kan in Photoshop Elements !

      Maar als je dat regelmatig nodig hebt is de aankoop van een opneemtafel misschien te overwegen !

      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Achtergrond verwijderen

        Als je software matig en gratis, wil werken dan is er Gimp kan zo wat alles gelijk Photoshop.Wel beginnen met Gimp 2.8 wil dat niet lukken dan 2.6 en later een upgrade naar 2.8 of als je wil 2.8.6 maar persoonlijk vindt ik deze niet nodig omdat het een update is voor ontwikkelaars. Als je begint met Gimp volg je best de hele getallen, dus zonder het derde getal. grt
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: Achtergrond verwijderen

          Je kan de achtergrond van de foto ook inkleuren met de paginakleur van eBay. Daarvoor heb je wel een programma nodig waarmee je het onderwerp perfect kan selecteren.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment

          Working...
          X