Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

La Gran Serra, in de Gran Paradiso

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • La Gran Serra, in de Gran Paradiso



    Net onder de top van de Gran Serra, in het Gran Paradiso park. Een gletcherberg met een topje van rots. 3525m hoog.
    Niet gemakkelijk om tijdens een alpentocht te fotograferen, maar tlevert wel iets op. denk ik...




    Grotere versie op mijn flickr
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: La Gran Serra, in de Gran Paradiso

    Niemand gereageerd?
    Knap vastgelegd vanuit je lage standpunt!
    Moest je nog veel klimmen?
    Gr Pascale
    Eerlijkheid duurt het langst!!
    Mijn website: http://www.degrafon.be/

    Comment


    • #3
      Re: La Gran Serra, in de Gran Paradiso

      Hoi Pascale,

      Die drie mensen staan op de top van de berg. Dat was onze eerste cordée. Ik was aan het voorklimmen in de tweede cordée. Gelukkig hadden we onze stijgijzers al afgedaan, want dergelijke rotspartijen op stijgijzers, dat lukt wel, maar echt leuk is dat niet. Moeilijkste in deze dingen is trouwens de weg vinden. Alles gaat naar boven, maar wat als je opeens op een passage komt waar je niet door geraakt ???

      Eerste jaar dat ik mijn DSLR D90 camera bij me had tijdens het klimmen azlf. Net iets makkelijker om op het juiste moment een fotooke te nemen. Als die in de rugzak zit, dan neem je gewoon geen foto's. Het komt soms echt op 15seconden aan. Heb er zo eentje tijdens de klim van de Gran Paradiso gemist, ben er nog altijd lastig over.
      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

      Comment


      • #4
        Re: La Gran Serra, in de Gran Paradiso

        Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie
        .. Moeilijkste in deze dingen is trouwens de weg vinden. Alles gaat naar boven, maar wat als je opeens op een passage komt waar je niet door geraakt ???
        staan er dan geen aanwijzingen van vorige klimmers...
        zo niet, laten jullie die dan wel achter...?
        ---
        tis een mooi shot trouwens.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: La Gran Serra, in de Gran Paradiso

          Waah zeg, chapeau hoor.
          Heerlijk om op deze manier mee te kunnen kijken.

          groetjes

          moniq
          groetjes, moniq (BD1321BE)

          A picture paints a thousand words

          Comment


          • #6
            Re: La Gran Serra, in de Gran Paradiso

            aanwijzingen...

            op wandelpaden die op de kaart staan als een volle lijn staan dikwijls wegwijzerkes, de ganse alpen door.
            wandelpaden die op de kaart staan als stippellijntjes zijn meestal wel vrij gemakkelijk te volgen met behulp van cairns ofte steenmannekes en wat speurneuzenwerk ofte discuteerwerk met de andere medewandelaars (ahumm).

            voor gletchertrajecten heb je al de gespecializeerde topo's nodig, soms staat er wel eens iets op de kaart, maar dat zijn dan dikwijls toerskiroutes. Als je niet de eerste bent (zoals bij onze beklimming van de Gran Paradiso), is het gewoon een kwestie van sneeuwtrappen, op deze top waren we de eersten in een ganse tijd, en dat was een pak leuker zoekwerk.

            in deze gevallen is een goede gps bij slecht weer dikwijls eerder van platinawaarde dan van goudwaarde;


            stukjes rots zoals op deze top worden ook uitgelegd in die gespecializeerde topo's, en zijn meestal vrij eenduidig te vinden, als je wat ervaring hebt. Sporen door voorhangers zijn dan meestal niet meer voorhanden. Ikzelf hoor mezelf nog vloeken "verdorie (eufimistische evocatie van de in het echt geuite klanken) waar zijn die pippo's nu weer naar toe gekropen, geen flauw idee waar ik naar toe moet". Mijn gevloek zal enig volume gehad hebben, want de eerste cordée riep alras : "hé, pie (mijn echte naam is Pieter), tis langs hier hoor". Na wat klimmen kreeg ik hen in het oog, en nam deze foto.

            Daarnaast heb je klimroutes van een totaal ander niveau : veel zwaarder, maar meestal veel beter gezekerd met "bolts" of "spits" in de rotsen. De weg vinden is dan dikwijls de volgende bolt vinden, en daar naar toe klimmen. Dit wordt vrij goed beschreven in de gidsjes. Moeilijkste is dan dikwijls het begin van de route vinden, vooral in Italië, waar de gidsjes echt nog wel "op zijn italiaans zijn".

            Uiteraard zijn er nog moeilijker rotsroutes, waar geen bolts zitten, zwaarder om klimmen, en nog meer ervaring vereisen. Dat gaat echter ook mijn petje te boven.

            bedankt voor de reacties...
            mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

            Comment


            • #7
              Re: La Gran Serra, in de Gran Paradiso

              Bedankt voor de uitleg...petje af hoor!
              Gr Pascale
              Eerlijkheid duurt het langst!!
              Mijn website: http://www.degrafon.be/

              Comment

              Working...
              X