Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe haal je een reflectie weg met photoshop elements

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe haal je een reflectie weg met photoshop elements

    Hello,

    Tijdens de vakantie heb ik een vlucht boven Zell am See gemaakt, in een Piper. Ik ben mij bewust dat ik een polarisatiefilter dien te gebruiken wanneer je vanachter een raam fotografeert, maar ik had de verkeerde maat meegenomen voor desbetreffend objectief. De goeie lag thuis .....
    Nu zit ik met een reflectie in de foto.
    Kan iemand mij uitleggen hoe je die weghaalt via Photoshop Elements ?

    Alvast bedankt !

  • #2
    Re: hoe haal je een reflectie weg met photoshop elements

    Clone tool, healing brush, patch... In die richting denk ik dat je moet zoeken. Zorgvuldig "retoucheerwerk" dus. Vraag is of een pol filter dit had kunnen voorkomen, want dan moet je nog de juiste hoek vinden. Of dat in een vliegtuig kan, in zo van die nauwe zitjes, is zeer de vraag.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: hoe haal je een reflectie weg met photoshop elements

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Clone tool, healing brush, patch... In die richting denk ik dat je moet zoeken. Zorgvuldig "retoucheerwerk" dus. Vraag is of een pol filter dit had kunnen voorkomen, want dan moet je nog de juiste hoek vinden. Of dat in een vliegtuig kan, in zo van die nauwe zitjes, is zeer de vraag.
      heu .. is het niet voor die reden dat een pol filter draaibaar is? (ok, lukt dan nog niet altijd maar toch ...)

      Comment


      • #4
        Re: hoe haal je een reflectie weg met photoshop elements

        Zou kunnen, Regulus, maar ik geloof toch wel dat de hoek van de camera t.o.v. het reflecterend object ook meespeelt. Ik heb dit eigenlijk nog nooit ten gronde uitgeprobeerd. Heb jij beter "bewijsmateriaal"?
        Als ik een foto van achter een venster zou maken (wat ik nooit echt zou doen, tenzij het niet anders kan), dan zou ik bij voorkeur de lens loodrecht op het venster plaatsen.

        (heb je trouwens ooit "jouw boot" gezien - foto #3)
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: hoe haal je een reflectie weg met photoshop elements

          Een reflectie moet je vooral trachten te voorkomen. Ze achteraf wegwerken is een tijdrovend werkje en vooral: imperfect. Is een reflectie zo sterk dat ze alle details wegneemt van wat zich achter die spiegelende ruimte bevindt, dan heb je geen andere keuze dan maar wat te improviseren met vooral je cloning tool.


          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: hoe haal je een reflectie weg met photoshop elements

            Oké,

            Ik heb er ondertussen aan proberen te werken, maar is inderdaad niet erg simpel, en ik krijg de indruk dat ik er misschien maar beter afblijf. Een polarisatiefilter werkt het best met opzij vallend licht. Die gebruik ik trouwens vaak bij het spotten van vliegtuigen en geeft een mooi resultaat. Maar ik had ergens gelezen dat je die ook kon gebruiken om reflectie te voorkomen. Is dat dan niet zo ? Reflectie wil ik graag voorkomen, maar hoe doe ik dat dan het best ? Suggesties zijn welkom.

            Comment


            • #7
              Re: hoe haal je een reflectie weg met photoshop elements

              Misschien eventjes de foto laten zien, dan kunnen we meer zeggen.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: hoe haal je een reflectie weg met photoshop elements

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Misschien eventjes de foto laten zien, dan kunnen we meer zeggen.
                Dat wil ik gerust doen, maar weet niet hoe

                Comment


                • #9
                  Re: hoe haal je een reflectie weg met photoshop elements

                  Naar deze site gaan, je foto uploaden en dan de forum code kopiëren en plakken hier in het bericht. Wel max 900px aan de langste zijde.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe haal je een reflectie weg met photoshop elements

                    Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                    Naar deze site gaan, je foto uploaden en dan de forum code kopiëren en plakken hier in het bericht. Wel max 900px aan de langste zijde.
                    Moderator Note: De maxima zijn een tijdje geleden verhoogd naar 1024px langste zijde.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe haal je een reflectie weg met photoshop elements

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mvla Bekijk bericht
                      Oké,

                      Ik heb er ondertussen aan proberen te werken, maar is inderdaad niet erg simpel, en ik krijg de indruk dat ik er misschien maar beter afblijf. Een polarisatiefilter werkt het best met opzij vallend licht. Die gebruik ik trouwens vaak bij het spotten van vliegtuigen en geeft een mooi resultaat. Maar ik had ergens gelezen dat je die ook kon gebruiken om reflectie te voorkomen. Is dat dan niet zo ? Reflectie wil ik graag voorkomen, maar hoe doe ik dat dan het best ? Suggesties zijn welkom.
                      heu .. een pola filter is uitgedacht om lichtreflecties te blokkeren .. maar even de theorie raadplegen dan merk je dat je niet tegelijk op alle fronten kan winnen.

                      Comment

                      Working...
                      X