Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Negatieven scannen- Coolscan V ED of Minolta 5400

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Negatieven scannen- Coolscan V ED of Minolta 5400

    Van uit de tijd van de analoge fotografie heb ik nog heel veel foto's die me heel dierbaar zijn en die ik nu graag zou digitaliseren via een negatiefscanner waar je in één maal een filmstrook met bvb 6 negatieven kunt inbrengen. Ik dacht aan de Coolscan V ED (LS-50) van Nikon! Heeft er hier iemand ervaring mee, waar koop je hem best of zijn er kwalitatief evenwaardige alternatieven?
    ----------------------------------------
    Las dit: Voor de derde keer is een filmscanner van Nikon bekroond met een prijs van TIPA, een van de 'Oscars' van de beeldindustrie. Het TIPA-juryrapport meldde dit jaar:
    de Nikon COOLSCAN V ED zet een nieuwe standaard voor filmscanners in de consumentenklasse. Deze scanner combineert professionele functies als een optische scanresolutie van 4000 dpi, 14-bits kleurdiepte en geavanceerde Digital ICE voor optimale beeldcorrectie, met een zeer aantrekkelijke prijs.

    Lid: BD 0249BE
    D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

  • #2
    Afhankelijk van de verwachtingen en de bestemming van de foto's kun je ook uitwijken naar een goeie flatbed scanner met dia/negatief adapter.

    De Epson Perfection 4870 is op dit moment één van de meest schitterende toestellen op de markt. Hoge resolutie, tamelijk snel, ook Digital ICE aan boord, en kost een fractie van een dedicated diascanner. De resultaten mogen meer dan gezien zijn. Je diascanner moet al van goeie komaf zijn voor hij de scans van dit speeltje kan overtreffen.

    Comment


    • #3
      Originally posted by spacemanbow
      Afhankelijk van de verwachtingen en de bestemming van de foto's kun je ook uitwijken naar een goeie flatbed scanner met dia/negatief adapter.

      De Epson Perfection 4870 is op dit moment één van de meest schitterende toestellen op de markt. Hoge resolutie, tamelijk snel, ook Digital ICE aan boord, en kost een fractie van een dedicated diascanner. De resultaten mogen meer dan gezien zijn. Je diascanner moet al van goeie komaf zijn voor hij de scans van dit speeltje kan overtreffen.

      Kost toch ook al 549 Eurokes! http://www.epson.nl/product/imaging/epson_perfection_4870_photo/

      Nikon Coolscan + 100 Euro meer!
      http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=18&languageId=18&prodId=850 &catId=97
      http://www11.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=321056

      Iemand die voor- en nadelen van beiden kan vergelijken?

      Tnx
      Lid: BD 0249BE
      D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

      Comment


      • #4
        Volgens mij ben je echt wel best af met een negatiefscanner voor negatieven!! Ik heb onlangs bij iemand nog een flatbed van HP geinstalleerd, we hebben toen 2 negatieven geprobeerd, dat was echt erbarmelijk!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tony smeT
          Volgens mij ben je echt wel best af met een negatiefscanner voor negatieven!! Ik heb onlangs bij iemand nog een flatbed van HP geinstalleerd, we hebben toen 2 negatieven geprobeerd, dat was echt erbarmelijk!

          Ga die HP aub niet vergelijken met de Epson 4870...
          Wat Spacemanbow schrijft is zo gek nog niet. De prijs van 549€ is adviesprijs, dat wil zeggen dat je hem gemakkelijk moet kunnen vinden voor 450€ (of minder). Aan die prijs is het een koopje: ok, niet dezelfde kwaliteit als de Nikon, maar er toch zeer dicht bij, én mogelijkheid tot batchscannen en D-ICE.

          Zelf heb ik de Minolta Scan Elite 5400. Is de enige die de vergelijking met de Nikon 5000 (het grote broerke van de Nikon LS-5) kan doorstaan: wat de Minolta meer heeft aan resolutie, heeft de Nikon meer aan dynamiek...
          Daaronder zou ik de LS-5 plaatsen en daar nog eens onder de Epson 4870 en de Canon FS-4000U en Nikon LS-4. Ge ziet: de Epson is in schoon gezelschap!
          Ik zou de Nikon nemen als snelheid echt belangrijk is en als je heel veel dia's/negatieven hebt die onderbelicht zijn (overbelichte dia's/negatieven vormen minder een probleem) omdat de Nikon LS-5 een hogere dynamiek heeft dan de Epson.
          Als dat niet het geval is: niet twijfelen, neem de Epson...
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Idd MarcFoto,
            http://www.directshopper.de/co_sdr_scanner_epson
            -> 461.62 eurokes.
            In Gent heb ik die daarentegen gezien aan 543 euro.

            Ik heb overlaatst een Epson scannerke gezien (1670 of zo?) van nog geen 100 euro met een dia-doorlichtstukje die nog betere resultaten haalde dan een HP met dezelfde optie. De vergelijking gaat zeker niet op. Die 4870 heeft een densiteit van 3.8D, de LS-50 heeft er dan weer 4.2D.

            Met onderbelichte dia's/foto's heeft de 4870 meer werk, maar meestal haalt hij er toch nog redelijk wat uit. Ik had nog een Nikon LS-20 staan, en die Epson kan veel meer optrekken dan die oude Nikon.
            Probeer het gewoon even uit, en maak een vergelijking.
            Het voordeel van de Epson is dat je daarnaast (je zal geen dia's blijven scannen...) ook nog een dijk van een scanner hebt. Hij scant toch echt wel vlot op 300 dpi in kleur.

            Als je veel moet scannen en je geeft er niet om een dedicated scanner te kopen, dan lijkt de Nikon ook wel een goeie keuze. De Epson doet er volgens mij een stuk langer over om aan die resolutie een negatief in te scannen.

            Comment


            • #7
              Mijn welgemeende excuses

              Kzal het anders formuleren: koop geen flatbed van HP om negatieven te scannen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tony smeT
                Kzal het anders formuleren: koop geen flatbed van HP om negatieven te scannen
                Dat is nu gesproken, zie...
                http://www.digifotofreak.nl

                Comment


                • #9
                  Zelf heb ik een flatbed van HP (HP Scanjet 4470c) met negatief-/dia-adapter en te resultaten zijn verre van wat ze zouden moeten zijn. Ik zou dus ook voor een echte negatiefscanner gaan.

                  seppuku.

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt reeds voor jullie reply's, ze zijn zeer waardevol!
                    Een babbel met iemand uit de AV-sector leerde mij ook dat het ontzettend moeilijk is om degelijk kwalitatief NEGATIEVEN te scannen! Dia's blijken minder problemen te geven!?
                    Het gaat over een 6000-tal negatieven voor mezelf en dan mag het echt geen heel tijdrovend werk worden.
                    Mijn voorkeur gaat momenteel meer naar een dedicated scanner voor negatieven!
                    Is er iemand die met de nieuwe Coolscan V al ervaring heeft?
                    Kan iemand mij resultaten tonen of zijn ervaringen over dit toestel delen?
                    Ik wil het toestel niet zomaar aanschaffen! Het is toch een heel bedrag en dan moet het resultaat goed zijn!!!
                    Tnx for the info!

                    (btw: AV = audio-visuele)

                    Greetz,

                    sailor
                    Lid: BD 0249BE
                    D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

                    Comment


                    • #11
                      Hou er wel rekening mee dat dit een tijdrovende bezigheid wordt. Gewoon het inscannen alleen al, zonder verder bewerking, ben je al snel 14 dagen bezig, non-stop 8 uur per dag.
                      Maar dan moet je ze ook nog bewerken en branden op Cd of DVD.

                      Voor mij niet gelaten natuurlijk

                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Hombre
                        Hou er wel rekening mee dat dit een tijdrovende bezigheid wordt. Gewoon het inscannen alleen al, zonder verder bewerking, ben je al snel 14 dagen bezig, non-stop 8 uur per dag.
                        Maar dan moet je ze ook nog bewerken en branden op Cd of DVD.

                        Voor mij niet gelaten natuurlijk


                        Zo realistisch ben ik ook wel hoor! Er zit geen tijdslimiet op hé! Het RESULTAAT telt!

                        De "hamvraag" blijft! Wie heeft eventueel ervaring of advies mbt de nieuwe Coolscan!?
                        Lid: BD 0249BE
                        D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

                        Comment


                        • #13
                          Ik denk dat de Epson 4870 de beste oplossing is. Je kan tegelijkertijd 20 stuks of zo scannen en met ICE worden de foto's automatisch opgepoetst. Goed voor batch werk.
                          Groetjes, Blord

                          Canon 7D en wat lenzen.

                          Comment


                          • #14
                            Zou je niet kunnen overwegen om van iemand een toestel te lenen, of misschien beter "huren" voor enkele weken.... uiteindelijk eens al je negatieven(dia's) ingescant zijn gaat het toestel er toch maar staan als stof-verzamelaar..... nieuwe negatieven gaan er niet meer bijkomen vermits je ondertussen volledig naar digitaal overgestapt bent!

                            Misschien mensen die hier ervaring mee hebben, of winkels kennen waar m'n zulke toestellen betaalbaar verhuurt?
                            Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                            Comment


                            • #15
                              @Aragon: 6000 negatieven scannen in enkele weken? Ik wens je veel succes!

                              @Sailor: ik heb geen voorbeelden van de Coolscan, maar ik kan je wel enkele voorbeelden tonen van mijn Minolta SE 5400. Als je geïnteresseerd bent, stuur mij dan een mailtje. Ik wou ze online zetten, maar heb problemen met mijn FTP-server, en heb nu geen tijd om uit te zoeken wat er aan de hand is...
                              Ik kan je vertellen dat de Minolta schitterende resultaten haalt met negatieven en dat dat niet anders zal zijn met de Coolscan. Ik moet die iemand van de A/V sector tegenspreken: misschien had hij gelijk enkele jaren geleden, maar techniek evolueert (gelukkig maar)...

                              Edit: heb mijne FTP-server in orde gekregen:
                              dit is een voorbeeld van een negatiefscan met de Minolta; vertel mij wat er nog aan zou schorten...
                              http://www.digifotofreak.nl

                              Comment

                              Working...
                              X