Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full frame of crop kamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Full frame of crop kamera?

    Wss een vraag die al eens eerder is gesteld.... maar de keuze is er niet makkelijker door
    In de tijd dat ik fotografie studeerde was dit niet aan de orde ( lees: het analoge tijdperk )
    Wat zijn de grootste voordelen van zowel de crop kamera als de full frame?
    Ik zal de aftrap geven: full frame geeft een pak minder ruis bij hoge iso waardes.

    Ik hoop dat andere kenners verder aanvullen

    Mucho gracias
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Full frame of crop kamera?

    Met een full-frame krijg je minder scherptediepte bij dezelfde diafragma-opening, wat een voor of een nadeel kan zijn naargelang het onderwerp dat je fotografeert (bij macrofotografie is het soms moeilijk om genoeg scherptediepte te krijgen, zelfs met een crop-camera).
    Op een full-frame gedraagt een lens van bijvoorbeeld 50mm zich ook als een lens van 50mm, bij een crop-camera moet je de brandpuntsafstand vermenigvuldigen met bijvoorbeeld 1,5 of 1,6 (afhankelijk van het merk/type camera).
    Met een full-frame van bijvoorbeeld 18 megapixels zie je meer detail in een foto als je die uitvergroot naar 100% dan bij een crop camera met dezelfde resolutie (het gaat over de fijnste details die je alleen maar ziet op een heel grote afdruk).

    De ruis verschilt 1-2 stops als je beiden gaat vergelijken, natuurlijk in het voordeel van de full-frame camera (iso 1600 op een crop camera geeft ongeveer evenveel ruis dan iso 3200 of 6400 op een full-frame).

    Een full-frame camera is gewoonlijk groter, zwaarder en duurder, en je kan er geen lichtere lenzen opzetten die speciaal voor crop-camera's gemaakt zijn.
    Bij Nikon DSLR's kan dat wel, maar als je dat doet wart er maar een deel van de sensor gebruikt en verlies je het voordeel van de full-frame (je koopt geen full-frame camera om maar een stukje van de sensor te gebruiken, dan kan je beter een goedkopere crop-camera kopen).
    Last edited by Black B@ndit; 29 juli 2013, 18:43.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Full frame of crop kamera?

      Wat betreft ruis, heb je gelijk.
      Maar je hebt veel meer plezier aan je tele ( zooms ) bij een crop camera. Alles wordt vermenigvuldigd met 1.5 of 1.6.
      Dus als je bedenkt dat je met een crop van een foto minder ruis gaat hebben, heb je dit overbrugd met een crop-tele.
      I.m.h.o. of course.
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

      Comment


      • #4
        Re: Full frame of crop kamera?

        Lees dit maar, en je weet wat je moet kopen.

        Groeten,
        Raf
        Instagram

        Comment


        • #5
          Re: Full frame of crop kamera?

          artikel ga ik morgen zeker lezen.
          Goed argument: alles aan fulframe is groter, zwaarder, duurder
          Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
          www.ginodepreter.com

          Comment


          • #6
            Re: Full frame of crop kamera?

            Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
            artikel ga ik morgen zeker lezen.
            Goed argument: alles aan fulframe is groter, zwaarder, duurder
            Niet persé, maar wel veel beter
            Instagram

            Comment


            • #7
              Re: Full frame of crop kamera?

              Oorspronkelijk geplaatst door Give and go Bekijk bericht
              Niet persé, maar wel veel beter
              Ik heb eventjes op de website van Canon gekeken.
              De 7D (820gr) is inderdaad zwaarder dan de 6D (755gr), maar een 100D (407gr) en een 700D (580gr) hebben ongeveer dezelfde sensor als de 7D en die zijn toch een stuk lichter (voor de nieuwe 70D geven ze hetzelfde gewicht op als voor de 6D).
              Maar de andere full-frame camera's van Canon, de 5D MKIII (950gr) en de 1DX (1340gr) zijn toch nog een stuk zwaarder dan de meeste crop camera's.
              (bij het gewicht is de accu en de geheugenkaart inbegrepen)
              Als je op een crop camera een 17-55 f2,8 (of een vergelijkbare lens) wil, dan is die ook lichter dan een 24-70 f2,8 op een full-frame (dat zijn de lichtsterke standaardlenzen voor beide systemen).

              Een EF-S 17-55 f2,8 IS kost ook veel minder dan de 24-70 f2,8 L II.
              Maar in plaats van die EF-S 17-55 zou ik op dit ogenblik eerder de Sigma 18-35 f1,8 aanraden, die is optisch veel beter dan de Canon, en de Sigma is ook nog een heel stuk lichtsterker.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Full frame of crop kamera?

                Oorspronkelijk geplaatst door Give and go Bekijk bericht
                Lees dit maar, en je weet wat je moet kopen.

                Groeten,
                Raf
                wegens gebrek aan tijd gisteren toch even vluchtig dit artikel doorgenomen.
                Ergens staat er een foto uitvergroot van een beertje met de 1.6 crop camera, de 1.3 crop camera en de FF. Valt niet te ontkennen dat de details en de scherpte van de FF er met kop en schouders uitsteekt.
                Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                www.ginodepreter.com

                Comment


                • #9
                  Re: Full frame of crop kamera?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                  wegens gebrek aan tijd gisteren toch even vluchtig dit artikel doorgenomen.
                  Ergens staat er een foto uitvergroot van een beertje met de 1.6 crop camera, de 1.3 crop camera en de FF. Valt niet te ontkennen dat de details en de scherpte van de FF er met kop en schouders uitsteekt.
                  natuurlijk, de vergroting is sterker.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Full frame of crop kamera?

                    Ik heb zowel de 7D als de 5DmkII en beiden hebben hun voordelen , zo heb ik meer tele ( 7D ) of betere prestaties bij hoge iso ( 5DmkII ). Persoonlijk ga ik voor de 7D daar ik vooral dieren in de natuur doe .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Full frame of crop kamera?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                      wegens gebrek aan tijd gisteren toch even vluchtig dit artikel doorgenomen.
                      Ergens staat er een foto uitvergroot van een beertje met de 1.6 crop camera, de 1.3 crop camera en de FF. Valt niet te ontkennen dat de details en de scherpte van de FF er met kop en schouders uitsteekt.
                      Is ook zo, voor mij geen crop camera meer.
                      Instagram

                      Comment


                      • #12
                        Re: Full frame of crop kamera?

                        net naar saturn geweest en daar mijn favorieten in de hand genomen en bekeken: 5D II , 6D en 7D. toevallig stonden er ook de lenzen op die me interesseerden, 15-85mm en 24-105 L, moet eerlijk zeggen dat de 6D net een mini FF was , wel aangenaam verrast over de 7D...lag perfekt in de hand en ik heb er ook enkele zeer positieve testen over gelezen...ook over de 15-85 zeer positieve testen gelezen....beslissingen beslissingen
                        Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                        www.ginodepreter.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Full frame of crop kamera?

                          Indien ik zeer veel geld zou hebben rust ik mij volledig uit met fullframemateriaal, maar ik koop er bvb een D700 met een goede Canon EF 15-85mm of zelfs een zeer goede hybride (die kan je overal meenemen).
                          mvg Guido
                          Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                          Comment


                          • #14
                            Re: Full frame of crop kamera?

                            Oorspronkelijk geplaatst door gblanchaert Bekijk bericht
                            Indien ik zeer veel geld zou hebben rust ik mij volledig uit met fullframemateriaal, maar ik koop er bvb een D700 met een goede Canon EF 15-85mm of zelfs een zeer goede hybride (die kan je overal meenemen).
                            Dat gaat wel passen.....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Full frame of crop kamera?

                              Mss zet ik hier ook even mijn mening over :
                              Ik zie dat er veel mensen zijn die vinden dat de 7D aangenaam in de handen zit en inderdaad, daar kan ik niet over spreken. Maar ik heb ondertussen de 5DmkII gehad, de 7D en heb nu de 5DmkIII.
                              Hierbij wil ik mijn opinie eens kwijt over de 7D : Voordeel is inderdaad het cropfactor, die superinteressant is als je bv dieren wilt trekken en dergelijke. 7D met mijn 70-200 IS USM II L is toch nog altijd beter dan bv de 5DmkII (zelfs als je die vergelijkt in 100% crop)
                              Nog een groot voordeel vond ik de snelheid! + ook het autofocussysteem was erg verbeterd. Als ge dan kijkt naar de 5DmkIII dan is de focus minder goed. Maar dat even terzijde.
                              Het grote nadeel vind ik is : Het ruis op die camera is erg slecht! Iso 400/800 is naar mijn mening echt niet om te gebruiken als het over foto's gaat in het donker. Superveel ruis op de donkere kleuren.
                              Ik heb de 7D gewoonweg verkocht omdat ik erg droevig was over die isoprestaties, voor zo een camera zou het toch niet mogen.
                              Ik wacht effe af op de 7DmkII (als die er komt) en kijk dan naar de isoprestaties, mss koop ik die dan. Ik zal zowiezo een tweede body nodig hebben als ik meer trouwfoto's wil nemen.

                              Een crop camera of een FF camera kopen, het is allemaal wat je ermee doet.
                              Doe je alleen natuurfoto's en sport, koop een cropcamera (7D) je zal er zeker gelukkig mee zijn. Iso moet ook niet hoog zijn, is sneller en je kunt verder inzoomen (als ik het zo kan zeggen)
                              Doe je portretten, modellenwerk, concerten of dergelijke, ik zou dan toch opteren voor een FF, gewoon omdat je soms veel te krap zal zitten met een crop en voor de isoprestaties!

                              Grtz
                              Yannick Desmet 2021
                              yannickdesmet.com

                              Comment

                              Working...
                              X