Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop 1e spiegelreflexcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop 1e spiegelreflexcamera

    Hallo,

    Eerst en vooral wil ik mij graag even voorstellen.
    Ik ben Dimitri, 27Jaar en woon in Neerhespen ( Linter )

    Al enige tijd heb ik interesse in fotografie maar eigenlijk heb ik hier nooit iets mee gedaan.
    Nooit in verdiept of dergelijke, eerder aoiets van : amai dat is ne mooie foto of wow das wel knap gedaan...
    Nu wil ik hier toch eindelijk eens iets mee gaan doen en ga ik mij dus ook een toestel kopen.
    Mijn probleem is dat ik hier gewoon NIETS van ken. ik weet niet waar ik belang aan moet hechten of wat dan ook...

    Hopelijk ben ik hier juist en kan er mij de nodige info gegeven worden zodat ik bij het juiste toestel uitkom.
    Ik wil graag een Nikon, enkele van mijn vrienden hebben Nikon en hoor hier alleen maar lovende commentaar over.
    De D3200 is denk ik en volgens ik overal wat kan lezen een zeer goed toestel om te kopen en gebruiken als beginner.
    Ik heb ook enkele toestellen op 2de hands en dergelijke gevonden die mij wel aanstaan, maar zoals ik al zei, ik weet hier totaal NIETS van.

    Het gaat om volgende toestellen :
    D3000
    D3100
    D3200
    D40

    Ik heb een budget rond de 350€ - 400€
    Welke zou een aan te raden toestel zijn volgens jullie?

    Indien er andere camera's zijn die zeker de moeite waard zijn mag dit altijd vermeld worden :-)

    Alvast bedankt
    Dimi
    Last edited by Franciskine; 28 juli 2013, 11:26. Reden: typo verbeterd

  • #2
    Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

    Voor die prijs zou ik deze nemen http://www.kamera-express.nl/product...0-18-105mm-vr/
    Vooral omdat hier de 18-105 lens bij is en daar kan je al een heel eind mee verder.
    Als je dan rekent kaartje en tas kom je net over je bedrag uit zo een 14 €
    Maar hier ga je al van genieten en als het later past met de poen kan je altijd nog een betere lens aankopen
    Naargelang je intresses een macro lens een tele lens enz...

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

      Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
      Voor die prijs zou ik deze nemen http://www.kamera-express.nl/product...0-18-105mm-vr/
      ...
      inderdaad een leuk setje.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

        En als je er echt niks van kent is het volgen van een goede basiscursus ook aangewezen. Daar leer je ook een beetje om in plaats van... 'ja, das ook een mooie foto!' te gaan naar: 'die steekt erboven uit...Waaw!'. en leer je je mooie toestel beter kennen in al zijn mogelijkheden. Succes!
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

          Oorspronkelijk geplaatst door Petito7 Bekijk bericht
          .......... enkele van mijn vrienden hebben Nikon en hoor hier alleen maar lovende commentaar over.
          heel belangrijk.
          ga samen op pad en wissel gegevens uit.
          snelste manier om het fotograferen een beetje onder de knie te krijgen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

            Of online al wat gaan opzoeken en bijleren. Er staan heel wat goede sites online waarbij alle basisbegrippen en basisprincipes heel erg duidelijk staan uitgelegd.
            En ook al een beetje op zoek gaan naar waar jouw interesse binnen de fotografie ligt. Op die manier kan je je ook al een beetje een idee gaan vormen welk materiaal je het beste zal kunnen gebruiken. De body, in mindere mate, maar vooral welke objectieven (lenzen).

            En ja, 2de hands kopen kan een optie zijn. Er zijn soms hele leuke body's en objectieven te koop, tegen heel erg schappelijke prijzen. Soms zelfs complete sets. En op die manier kan je voor eenzelfde budget iets meer (of beter) materiaal aankopen dan nieuw.

            Ik ben niet zo op de hoogte over Nikon, maar volgens mij is die D40 toch al wel een serieus aantal jaren op de markt en heeft ie reeds een aantal opvolgers.
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

              Als je een D3100 en D3200 binnen jou budget hebt gevonden dan zou ik één van deze kiezen.
              Met alle camera's die je voorstelt kan je natuurlijk mooie foto's maken maar de D40 zou ik niet meer kopen. Het was in 2006 een zeer goed toestel maar we zijn 7 jaar verder en voor een kleine meerprijs is er beter te vinden. De D3000 zou ik ook niet kiezen. Dit was geen topper. De opvolger, de D3100, heeft heel wat mindere punten van de D3000 rechtgezet en was eigenlijk de camera die de D3000 had moeten zijn: verbeterde hoge ISO prestaties (minder ruis), liveview en video toegevoegd, snellere processor (de D3000 was soms zéér traag), betere grip en plaatsen van de knoppen.
              Een nieuwe D3100 + 18-55 VR lens past nog binnen jou budget.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

                Zelf een 8 tal maanden geleden ook begonnen met de Nikon d3100 en lens 18-55.
                Had ook helemaal geen ervaring, maar al doende en door allerhande sites te raadplegen op internet kom je al heel ver.
                Ben 100 procent tevreden van mijn aankoop.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

                  Oorspronkelijk geplaatst door jankovic Bekijk bericht
                  Zelf een 8 tal maanden geleden ook begonnen met de Nikon d3100 en lens 18-55.
                  Ben 100 procent tevreden van mijn aankoop.
                  en de resultaten...?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                    En als je er echt niks van kent is het volgen van een goede basiscursus ook aangewezen. Daar leer je ook een beetje om in plaats van... 'ja, das ook een mooie foto!' te gaan naar: 'die steekt erboven uit...Waaw!'. en leer je je mooie toestel beter kennen in al zijn mogelijkheden. Succes!
                    Het enige jammere is dat een "goeie basiscursus" zéér schaars te vinden is. Het enige voordeel dat ik al uit cursussen gehaald heb, is het feit dat je er dan wel mee bezig moet zijn, want je moet op tijd en stond foto's inleveren en je wordt kritischer tov je eigen werk. Bij de foto's waar je vroeger zou van gezegd hebben: wow dit is het nu helemaal gaat het nu: mja, maar daar had het zus en zo en hier beter zo en ik zou nog eens moeten teruggaan om het nu wel goed te doen.
                    Dus je leert door een cursus wel veel, maar verwacht niet dat ze je de technische kant en de basisbegrippen uitleggen, want dat gebeurt bitter weinig. Hoe dan ook zal je veel jezelf moeten leren, door er mee bezig te zijn en dan kan een cursus daar wel een drijfveer voor vormen.
                    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

                      Kijk ook eens naar Sonytoestellen A55 enz... Meer mogelijkkheden zoals filmen , panorama, ingebouwde stabilisator enz. De standardlenzen (18-55 en 55-200)vindt je voor een prikje.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

                        Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                        Het enige jammere is dat een "goeie basiscursus" zéér schaars te vinden is......
                        Dus je leert door een cursus wel veel, maar verwacht niet dat ze je de technische kant en de basisbegrippen uitleggen, want dat gebeurt bitter weinig. Hoe dan ook zal je veel jezelf moeten leren, door er mee bezig te zijn ...
                        zie #5.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                          Het enige jammere is dat een "goeie basiscursus" zéér schaars te vinden is. (...) Dus je leert door een cursus wel veel, maar verwacht niet dat ze je de technische kant en de basisbegrippen uitleggen, want dat gebeurt bitter weinig. Hoe dan ook zal je veel jezelf moeten leren, door er mee bezig te zijn en dan kan een cursus daar wel een drijfveer voor vormen.
                          Ik ben het er absoluut mee eens dat je jezelf veel moet leren: van je eigen fouten steek je àltijd het meeste op.
                          Maar een basiscursus kan ook echt wel helpen, mits de docent een goeie leerkracht is (er is vaak een groot verschil tussen een goede fotograaf en een goede lesgever).
                          Ik begin zelf in september aan de derde module van een fotografiecursus: mijn eerste docent was top, de tweede een flop, de derde... dat is afwachten.
                          Het is een dubbeltje op zijn kant, maar indien je het geluk hebt een goeie lesgever te vinden... Ik zou niet kunnen uitrekenen hoeveel tijd, frustratie en energie zo'n cursus je dan kan sparen.
                          En eenmaal je al een idéé hebt wat je camera voor je kan doen... is het des te leuker met vrienden eens op pad te gaan en (nog meer) van elkaar te leren.
                          Canon EOS 550D // Canon EF-S 18-200mm 3.5-5.6 IS // Sigma 35mm 1.4 DG HSM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

                            Daarom sprak ik ook van een basiscursus... Normaal leer je daar 'gelijkgestemde zielen' kennen. Tijdens fotouitstappen kan je dan met hen gedachten uitwisselen (ook materiaal uitwisselen om te testen) en een veelvoud bijleren van wat je in de originele cursus gezien hebt. Maar inderdaad: op veel plaatsen op het internet vind je informatie (niet in het minst op deze site...).
                            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

                              Welkom op het BD forum!
                              Wat betreft technische kennis zou ik in eerste instantie proberen een goed inzicht te krijgen tussen een aantal essentiële begrippen uit de fotografie met name : diafragma, sluitertijd, iso-gevoeligheid. Hierover kan je enorm veel info verzamelen van het net. Dus probeer hier zoveel als mogelijk over te lezen, probeer een en ander uit op een camera en probeer de relaties en eigenschappen van die begrippen goed te begrijpen. Ik denk niet dat, met een beetje inzicht, een cursus dan een absolute vereiste is. Een vriendin had zich bij het begin van het jaar ingeschreven in een fotografie cursus en kwam zelf tot de vaststelling dat een goed begrip van die basisprincipes voldoende was om op amateuristische basis aan fotografie te doen, wat voor haar al heel veel betekende.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X