Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

    momenteel gebruik ik een sony alpha 200. ik gebruik de camera vooral om vogels te fotograferen in combinatie met een sigma 150-500mm lens. Uiteraard moet de camera ook wel eens gebruikt kunnen worden om vakantiekiekjes en dergelijke te nemen. Misschien ook even vermelden dat ik nog een absoluut groentje ben inzake fotografie en dus (nog) niet wil overstappen naar duurdere modellen omdat ik daar nog niet klaar voor ben en van mezelf vind dat ik eerst langzaamaan moet opbouwen voor ik wilde en dure aankopen ga doen.

    Ik zit nu te denken om over te stappen op een recenter model, wil me daarbij vooral focussen op een tweedehandstoestel en zit met een behoorlijk beperkt budget van om en bij de 350 euro.

    ik zag al volgende opties, maar weet absoluut welke kant ik uit moet gaan...

    - Alpha 700 (vraagprijs zo'n 250 euro) maar dat is natuurlijk ook niet direct een recent model. Wel een verbetering ten opzichte van mijn alpha 200, vermoed ik??
    - Alpha 35 (320 euro)
    - Alpha 55 (350 euro)
    - Alpha 580 (350 euro)

    Iemand tips of advies? Alle hulp is welkom, want ik weet niet wat ik ermee aan moet en of het überhaubt wel nuttig is om naar 1 van deze modellen over te stappen als het gaat om fotografie van vogels?

    Alvast bedankt
    Mvg,
    Kristof

  • #2
    Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

    Hallo,
    de A 580 heeft van alle 4 deze toestellen ongetwijfeld de beste beeldkwaliteit.De A 700 heeft een betere bouw en een betere zoeker(prismazoeker).De andere 2 ken ik niet zo goed want dit zijn SLT toestellen met EVF.Ik persoonlijk zou zeker de voorkeur geven aan de A 580(ik gebruik hem zelf al meer dan 2 jaar)Voor resultaten met de 580 kijk naar mijn foto's.
    Groeten
    jozef13

    Comment


    • #3
      Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

      wat mis bij je huidige spullen .
      waarin denk je te verbeteren..?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

        ik heb vaak de indruk dat de beeldkwaliteit van mijn 200 niet echt gemaakt is om foto's van vogels te nemen. Aangezien die beestjes niet altijd pal voor je lens komen zitten, moet ik regelmatig croppen en dan valt de kwaliteit me toch dikwijls tegen. vrij vaak nogal veel ruis als ik op hogere ISO getrokken heb, soms toch redelijk wat problemen om te autofocussen en misschien ook net te weinig MP om hard te croppen (hoewel ik niet zeker weet of meer MP dat probleem gaan oplossen?).

        Dat kan uiteraard ook aan mezelf liggen, of misschien aan mijn lens, hoewel ik daar toch redelijk tevreden over ben.

        alvast bedankt voor jullie reacties
        grts, Kristof

        Comment


        • #5
          Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

          De A700 met de sensor en de beeldbewerking van de 580,dit zou voor mij het ideale toestel zijn.Momenteel zou ik mijn 580 alleen inwisselen voor de A99.Maar dit toestel is veel te duur.Ik geef geen 3000 eu aan een toestel dat binnen 2 ten laatste 3 jaar weeral volledig voorbijgestreefd is.
          Oh ja mijn 580 heb ik meestal standaard op 400 asa staan,dit doe ik niet met mijn A 200 die ik ook nog heb,maar praktisch niet meer gebruik.
          Groeten,jozef13

          Comment


          • #6
            Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

            Kristof,

            Ik heb reeds een hele reeks Sony Alpha's gehad, begonnen met A100 dan overgeschakeld naar A350 voor het kantelbaar scherm dan overgeschakeld naar de A55 voor de EVF en tenslotte een A77 tweedehands bijgekocht omdat ik die aan een zeer voordelige prijs kon kopen dus ik ben op de hoogte.

            Ik heb indertijd de A350 ingeruild voor de A55 omdat die een EVF heeft waarmee je kan inzoomen en dat vond ik zeer nuttig aangezien ik veel aan macrofotografie doe.
            Bijkomend voordeel van de EVF is dat die in donkere lichtomstandigheden oplicht zodat je ook dan nog foto's kan maken.
            Nadeel van de A55 is enerzijds dat hij geen Focus peaking heeft zoals de recentere modellen(Sony heeft geen software upgrade voorzien) en anderzijds dat je toestel aan moet staan als je door je lens wilt kijken.

            Als ik jou was zou ik kiezen voor de A580 of A55.
            De A580 en de A55 hebben dezelfde 16MB sensor en ik vind deze sensor beter dan de 24MB sensor van de A77(minder en properder ruis op hogere ISO's).

            Mocht je kiezen voor de A55 neem dan zeker al je Sigma lenzen mee om te testen want vele werken niet op de SLT's, zie http://www.dyxum.com/lenses/sigma_advisory.asp onderaan.
            Ik had 3 Sigma lenzen en heb ze allemaal verkocht omdat ze het probleem hadden dat het diafragma niet terug volledig open ging na het nemen van een foto.

            Hopelijk heb ik wat licht in de duisternis gebracht.

            Sven
            Sony A58 met glas, Fuji X-E1
            Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
            Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

            Comment


            • #7
              Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

              Sven,

              Goed dat je 't mailt dat de a55 volgens u beter is dan de a77, dan hou ik 'm zeker bij (heb spotgoedkoop een a58 op de kop kunnen tikken), ik heb altijd al gevonden dat de foto's die uit de A55 komen mooi naast de a900 kunnen staan. Met sigma-lenzen moet je inderdaad opletten - zeker met de OS-reeksen (want daar zit bij Sony/Pentax niet altijd de OS in).

              Comment


              • #8
                Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

                bedankt voor jullie reacties alvast.

                Vandaag nogal impulsief de A55 gekocht, heb er tweedehands eentje kunnen vinden voor 260 euro en dat kon ik precies niet laten liggen.
                Verkoper had erbij gezet dat er op het scherm een donkere vlek zat als gevolg van het plaatsen van een verkeerde screen protector, vandaar de lage prijs (of ik denk toch dat 260 niet overdreven is voor een A55 met tas, 8GB geheugenkaart en tweede batterij??). Die donkere vlek zit er inderdaad, maar mij stoorde het niet en het was ook niet zichtbaar op de foto's als je ze naar PC of laptop overbracht.

                Heb de sigma 150-500mm getest en toch niks abnormaals opgemerkt, dus denk dat mijn versie compatibel is met de SLT serie van Sony. Heb ook gelezen dat mocht dat toch niet het geval zijn, dat je de lenzen gratis kan laten aanpassen bij Sigma zelf, dus moest het toch nog fout lopen, kan ik nog altijd even contact opnemen met Sigma Benelux.

                De EVF is toch wel even wennen, vermoed ik. Heb vandaag jammer genoeg nog geen tijd gehad om echt met het toestel aan de slag te gaan, dus meer kan ik er helaas nog niet over zeggen, maar de paar foto's die ik ermee genomen heb leken me qua beeldkwaliteit toch beter dan mijn A200. Maar zoals eerder gezegd, ik ben een leek en heb nauwelijks kunnen testen, dus misschien is dat wel een heel subjectieve mening.
                De A55 is wel redelijk klein (ik ben vrij groot en heb stevige handen) dus daar heb ik toch even over getwijfeld, maar al bij al was het op het eerste zicht toch niet storend.
                Ik zit op hete kolen om aan de slag te gaan, hopelijk vanavond nog een beetje door de handleiding bladeren en dan in de loop van de week het echte werk. Ik kan niet wachten.

                En dan maar hopen dat ik geen spijt krijg van mijn impulsieve beslissing, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat niet het geval zal zijn.
                Nogmaals bedankt voor de tips
                Mvg,
                Kristof

                Comment


                • #9
                  Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

                  De A55 is een goeie camera, vooral de ingebouwde GPS is zinvol, ik kan er tegenwoordig een A58 naastleggen, die heeft weliswaar een duidelijke viewfinder, maar qua gebruiksgemak heeft de a55 een paar streepjes voor. Het enige waar de viewfinder van da a55 het wat laat afweten zijn de weergave van de kleuren, soms denk je dat de zaak overbelicht is, of dat het contrast niet juist zit - terwijl dat niet 't geval zal zijn - daar moet je wat aan wennen (zet histogram zeker op).

                  Kijk tevens ook na of die camera de laatste firmware heeft, dat heeft zo z'n voordelen (ik denk dat er maar één update voor is - naar versie 2.0).

                  De hulplijnen en ook de horizon (een beetje zoals bij een F16 - zijn zeer handige toevoegingen), die staan bij mij altijd op (de Canikons lachen zich een bult als ze dit lezen - bij hen is dat denk ik standaard op elke camera, of niet? Wel op de a58 zit er de horizon er niet meer op ...).

                  Wat wel iets beter lijkt te werken met de A58, bij een eerste reeks tests is de Sigma 150-500 DG OS HSM - het probleem is dus niet dat ie niet focust (maar dat de OS niet functioneert). Misschien is 't dus toch de firmware. Het verklaart niet waarom de OS niet werkt met de A900/A55 en wel op de A58. Misschien toch maar 's bellen met Sigma met de vraag of ik 'm mag binnensturen voor een firmware-update of nazicht waarom dat zo is.

                  Het verschil t.o.v. de a200 zal qua Ruis en Hoge Iso's een ernstige vooruitgang zijn, en tevens is het aantal Frames/sec. ook serieus opgedreven.

                  Welke firmware heeft u nu op de camera zitten - en welke variant van de Sigma 150-500 OS DG HSM (staat er op de doos ook compatible voor a65/a77) ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

                    ik ben er jammer genoeg nog steeds niet aan toe gekomen op de A55 echt uit te testen. Een fotootje hier en een fotootje daar, een beetje door de manuals gebladerd maar verder ben ik nog niet echt gekomen. Waar ik al wel achter ben is dat de viewfinder echt wel wennen is (doe me een beetje denken aan een nachtkijker, waar je beeld precies ook niet altijd helemaal overeenstemt met wat je gewoon ziet en wat minder scherp is).

                    Daarnet even nagekeken welke firmware erop stond en dat blijkt versie 2.0 te zijn, dus uit bovenstaande leidt ik af dat ik geen upgrade kan doen.
                    Op de doos van mijn sigma 150-500mm APO DG OS HSM staat niet specifiek op of hij compatibel is met de A65/A77. Ik heb nog maar een foto of 5 genomen met de Sigma erop, en heb de indruk dat alles werkt zoals het hoort, maar echt een uitgebreide test is dus nog niet gelukt. Ik denk echter wel dat de OS bij mij wel functioneert, want heb alle foto's uit de hand getrokken zonder OS van de body zelf en de foto's waren toch behoorlijk scherp. Moest de OS van de lens het niet doen, dan ben ik er redelijk zeker van dat ze veel minder waren geweest van kwaliteit.

                    Als ik er (hopelijk dit weekend) aan toe kom om de camera langer dan 5 minuten vast te houden, dan zal ik je op de hoogte houden van mijn bevindingen. Sla ze echter niet te hoog aan, want ik ben niet echt een autoriteit op gebied van fotografie

                    groeten,
                    Kristof

                    Comment


                    • #11
                      Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

                      door tijdgebrek helaas nog steeds niet deftig kunnen testen met m'n 'nieuwe' A55.
                      Maar heb ondertussen toch al een paar keer wat kunnen proberen.

                      Ik heb ook wat meer info opgezocht over het probleem met de sigma lenzen op de A55, maar ik snap nog steeds niet zo heel goed waarom ik dat probleem precies niet heb. Het zou gaan om het diafragma dat niet meer volledig opent na het nemen van een foto waardoor de camera een 'error melding' krijgt op het scherm. Hoewel er op de doos van mijn sigma 150-500 geen vermelding staat dat deze compatibel is met de a55 heb ik tot op heden dit probleem niet voorgehad.
                      Misschien een stomme vraag, maar hoe merk ik dat mijn diafragma niet meer volledig opent?? Een foutmelding heb ik in alle geval nog niet gekregen (gelukkig maar en hout vasthouden misschien).

                      ik heb dus het gevoel dat ik (tot op heden althans) geluk heb met mijn sigma lens op de a55. Ik vrees trouwens ook dat moesten er toch problemen ontstaan, ik daar niet veel aan ga kunnen veranderen, want ik heb geen aankoopbon meer voor deze lens, noch voor de 2ehands camera en dus zal ik naar een aanpassing kunnen fluiten moest dit ooit nodig blijken...

                      Verder toch al gemerkt dat de a55 een serieuze verbetering betekent ten opzichte van de alpha 200. Eens je een beetje vertrouwd raakt aan de EVF haal ik uit dit toestel toch betere en mooiere foto's dan uit mijn A200. Ook biedt de a55 heel wat meer opties, die af en toe wel eens nuttig en makkelijk kunnen zijn. Niet dat ik nu plots foto's maak van HOF kwaliteit (how I wish , maar dan zal ik misschien toch een onbetaalbare prime lens moeten overwegen ) maar er is toch verbetering merkbaar.

                      mvg,
                      Kristof

                      Comment


                      • #12
                        Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

                        Oorspronkelijk geplaatst door krikkybilly Bekijk bericht
                        Ik heb ook wat meer info opgezocht over het probleem met de sigma lenzen op de A55, maar ik snap nog steeds niet zo heel goed waarom ik dat probleem precies niet heb. Het zou gaan om het diafragma dat niet meer volledig opent na het nemen van een foto waardoor de camera een 'error melding' krijgt op het scherm. Hoewel er op de doos van mijn sigma 150-500 geen vermelding staat dat deze compatibel is met de a55 heb ik tot op heden dit probleem niet voorgehad.
                        Misschien een stomme vraag, maar hoe merk ik dat mijn diafragma niet meer volledig opent?? Een foutmelding heb ik in alle geval nog niet gekregen (gelukkig maar en hout vasthouden misschien).
                        Kristof,

                        Ik heb die foutmelding nooit gekregen met mijn Sigmalenzen maar dus wel het probleem met het diafragma dat niet meer volledig openging.
                        Als je lens werkt op de A55 zal ze voor altijd werken.

                        Mocht je diafragma niet volledig open staan dan ga je overbelichte foto's krijgen.
                        Ik zal in het kort proberen uitleggen hoe dit werkt.
                        Bij een SLR/SLT staat de lens steeds volledig open als je erdoor kijkt, stel dat je op diafragmavoorkeur staat, jij geeft een bepaald diafragma in en de camera gaat gaan berekenen wat de sluitersnelheid moet zijn maar als het diafragma niet volledig open staat gaat de camera denken dat het donkerder is dan het in werkelijkheid is.

                        Sven
                        Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                        Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                        Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                        Comment


                        • #13
                          Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

                          Weet niet of dit in je prijsklasse valt
                          Een koopje op ibod

                          Comment


                          • #14
                            Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

                            bedankt, dat is inderdaad een interessant aanbod, maar heb net de A55 gekocht en zal daar dus maar eerst even mee leren werken voor ik nogmaals overstap op iets anders.

                            Zoals gezegd, ik heb nog niet veel tijd gehad om te testen, maar mijn foto's zijn niet overbelicht (tenminste, dat denk ik toch). Ik neem aan dat je datzelfde probleem ook hebt als je bijvoorbeeld de M modus gebruikt, ook al kies je dan zelf alle instellingen? Ik heb gisteren bij wijze van kennismaking bijvoorbeeld ook de Auto, Auto+ en Scene modus even uitgeprobeerd in mijn tuintje (ik zit met een mereltje die dagelijks zijn was en plas komt doen in mijn vijvertje) en die foto's waren eerder te donker dan overbelicht dus ben ik er nu vrij zeker van dat mijn lens dit probleem niet heeft.

                            Ik was ook nog op zoek naar een goeie allround lens voor op vakantie mee te nemen, maar ga voor alle zekerheid toch maar uit de buurt van de Sigma's blijven dan, denk ik.

                            Bedankt voor je heldere uitleg, Sven, een groentje als ik leert op deze manier veel bij

                            Mvg,
                            Kristof

                            Comment


                            • #15
                              Re: upgrade spiegelreflex Sony Alpha maar welke

                              Da's echt wel een goed aanbod, voor wie nog geen 75-300 heeft, maar verwacht van die zoom geen mirakels. Sony vraagt voor dat ding wel een serieus bedrag, maar mijns inziens is 't een remake van de laatste minolta zoom, en dat is ok als kit-zoom, maar daarmee is alles gezegd.

                              Comment

                              Working...
                              X