Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters, welke kan ik waarvoor gebruiken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filters, welke kan ik waarvoor gebruiken?

    hoi

    ik heb het probleem dat mijn meeste foto's dat de lucht altijd te wit is. Ook al is het klaar blauwe hemel. toch heb ik witte lucht op mijn foto's?
    Welke filter kan ik hiervoor gebruiken?
    polarisatiefilter??

    Welke filters bestaan er eigenlijk allemaal? En waarvoor dienen ze?

    Ik heb net gebeld met Focilux voor zo een polarisatiefilter. Hij heeft mij prijs gegeven voor een B&W filter. 142 euro...

    Zijn er goede online adressen? Want zo een filter kost gelijk veel geld.

    alvast bedankt.

    PS mijn lens diamter is 77mm

    greets
    ORc@
    http://www.leietriathlon.be meer dan 5000 actiefoto's

    Canon EOS 10D
    Canon EF 17-40mm f/4L USM / Canon EF28-200 f/3.5-5.6 USM / Canon EF 70-200 f/2.8L IS / BG ED3 / Speedlite 580 EX / trippod

  • #2
    kan je een hele les over filters geven, er bestaan zeer veel soorten filters maar ze zijn atlijd vrij duur. Wanneer je veel info wilt hebben zal ik je wel eens een hele mail sturen. Mss eerst met fotoshop wat contrat effecten proberen voor veel geld uitgeven?

    Comment


    • #3
      Hoe groter de diameter hoe duurder, kijk ook even naar de Hama -filters bij Topfoto, naar mijn inziens is de polarisatiefilter één verantwoorde uitgave, beschermt ook lens en veel beter effect dan in fotobewerkingssoftware,
      niet alleen opnames met wolken ook in gebladerte zit er veel reflectie.
      Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

      Comment


      • #4
        142 euro is wel héél veel. Ik heb er in de Fnac zien liggen van rond de 55 euro, van Cokin. Voor die prijs had je er wel een met een diamter van 56mm, maar ga je zoveel meer betalen voor een 2cm grotere diameter?
        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

        Comment


        • #5
          nog een goed adres http://www.fotovideostore.nl/
          alfons

          Comment


          • #6
            aangezien ik je dit gemaild heb zal ik het posten, misschien heeft nog iemand hier iets aan.

            Ik zal uitleggen hoe een filter dus in zijn werk gaat.

            Ik zal je een heleboel technische uitleg besparen waar je eigenlijk toch vrij weinig aan hebt en het beperking tot het belangrijkste van wat jij nodig hebt.


            Eerst de filterfactor (FF)
            __________________________

            FF2 = 1 stop verschil
            FF4 = 2 stops verschil
            FF8 = 4 stops verschil
            FF16 = 4 stops verschil
            FF32 = 5 stops verschil

            Het staat altijd op de doos van de filter welke filterfactor je filter heeft, dus moet je zorgen dat je met je sluiter iso of diafragma aanpassingen raadpleegt.


            UV en de Skylight filter
            _________________________

            UV-Filter:

            Een UV-filter is kleurloos en heeft 1 als filterfactor (dus GEEN stop verschil)
            Hij veranderd niets aan het zichtbare spectrum maar houdt onzichtbaar UV licht tegen. UV straling zorgt voor overbelichting van de blauwe lucht bij zwart wit opnames. Bij landschap ziet de camera iets verder bij mist of nevel. In combinatie met de flitser houdt hij ook sigarettendamp tegen in bijvoorbeeld een interieur waar damp hangt.

            Skylight-Filter:

            Een skylight filter is een roosachtige filter met filterfactor 1 (geen aanpassing aan belichting net zoals bij de UV) Een skylightfilter werkt ongeveer hetzelfde als een UV filter maar onderdrukt het blauw nog meer. Dus waar de kans bestaat op blauwzweem (zee, bergen) is dit wel handig. Een skylightfilter verhoogt het contrast en zorgt voor een iets aangenamere huidstint. Door verhoging van contrast worden de kleuren wat warmer.

            Polarisatiefilter
            _________________

            Er is dus gewoon licht en gepolariseerd licht. Het licht is een vorm van elektromagnetische stralingen en trillingen. Het licht kan dus bestaat uit 2 trilling of slechts uit 1 trilling. Dit laatste is gepolariseerd licht. Bij gewone licht trillen golven in alle richtingen, bij gepolariseerd licht dus in 1 richting. Gepolariseerd licht kan ontstaan door diffusie van zonlicht, door reflectie van natuurlijk licht op een glanzend oppervlak (behalve metaal) Met een polarisatiefilter kan je het verschil zien tussen gewoon licht en gepolariseerd licht.

            Waarvoor gebruiken we die nu:
            Verminderen of opheffen van reflecties (niet op metaal) maar wel op glas, water, gelakte oppervlakken. Als je reflecties op metaal wel wil doven moet je het voorwerp belichten met gepolariseerd licht (door een lichtbron te plaatsen)

            Zorgen voor gesatureerde kleuren:
            Doordat ge glans weg is komen de kleuren beter tot hun recht. Met reflecties komt er meer witgehalte in de kleuren, bij polarisatie wordt dat wit gereduceerd.
            Voorbeeld: in een landschap worden de bladeren van de bomen groener en de daken roder.

            Maakt de blauwe lucht donkerder:
            Aangezien een gedeelte van de blauwe lucht bestaat uit gepolariseerd licht, kan je dit wegfilteren met een pol filter, dus een meer zuivere blauwe hemel wordt donkerder. Het effect is maximaal op die plaats van de hemel waar deze met de camera en de zon een hoek van 90° vormt.

            Er bestaan verschillende soorten pol filters:
            Lineaire, circulaire, kaseman, warmtonige,...


            Dit is het ongeveer... let niet op typfouten

            ps: dit stond nog niet in de mail, maar wanneer je nu kleurenfilters zou gaan gebruiken (dan moet ik je een andere uitleg gaan geven) Maar de algemene filter regel is: Elke filter maakt zijn eigen kleur lichter en zijn complementaire kleur donkerder.

            Comment


            • #7
              Zalige uitleg. Bedankt, k ben weer wat wijzer
              Je hebt me helemaal van de polarisatiefilter overtuigd.
              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

              Comment


              • #8
                Originally posted by Orc@
                Ook al is het klaar blauwe hemel. toch heb ik witte lucht op mijn foto's?
                Dit is sterk afhankelijk van de stand van de zon. Als je met de zon min of meer achter je fotografeert, zal de lucht ongetwijfeld blauw zijn. Een polarizer zal zeker helpen, maar let op dat je het effect niet te sterk maakt, want het blauw kan snel onnatuurlijk worden.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Eerst en vooral bedankt Crexis voor de ferme uitleg, weer iets bijgeleerd, maar ik zit een beetje met hetzelfde probleem als Orca, de hemel (als hij eens blauw ziet) wordt niet altijd weergegeven zoals hij is.
                  Afgelopen zaterdag is het me nog opgevallen de zon stond redelijk achter mij en toch was de hemel wit.
                  hier twee links...

                  http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=299543
                  http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=299545

                  Maar het kan nog extremer, ik denk dat ik het beste zal zijn met een polarisatie filter.

                  Maar mijn vraag was, hoe lager de filterfactor, hoe duurder de filter zeker?

                  Bedankt jongens
                  MY JETPHOTOS
                  ONLINE!!!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Orc@
                    hoi

                    Ik heb net gebeld met Focilux voor zo een polarisatiefilter. Hij heeft mij prijs gegeven voor een B&W filter. 142 euro...

                    142 euro is veel geld, maar je schroeft hem wel op een lens van 1800 euro (of meer). Je kan ook een niet-MC-filter van 50 euro op je lens plaatsen, maar waarom heb je dan zo'n dure lens gekocht?

                    gouden tip: het eindresultaat is zo goed als de zwakste schakel uit de keten. Probeer ervoor te zorgen dat de fotograaf de zwakste schakel is

                    Comment


                    • #11

                      142 euro is veel geld, maar je schroeft hem wel op een lens van 1800 euro (of meer). Je kan ook een niet-MC-filter van 50 euro op je lens plaatsen, maar waarom heb je dan zo'n dure lens gekocht?

                      gouden tip: het eindresultaat is zo goed als de zwakste schakel uit de keten. Probeer ervoor te zorgen dat de fotograaf de zwakste schakel is
                      de fotograaf is al de zwakste schakel bij mij.
                      eigenlijk kennen we (banderas en ik) er nog veel te weinig van, we leren elke dag bij maar ja...
                      proefondervindelijk bijleren.
                      Nu ja, mijn foto's zijn niet slecht he, maar het kan altijd beter uiteraard.
                      Gelukkig hebben we dit forum

                      mvg
                      Orc@
                      http://www.leietriathlon.be meer dan 5000 actiefoto's

                      Canon EOS 10D
                      Canon EF 17-40mm f/4L USM / Canon EF28-200 f/3.5-5.6 USM / Canon EF 70-200 f/2.8L IS / BG ED3 / Speedlite 580 EX / trippod

                      Comment


                      • #12
                        aan een pol. filter kan je draaien, hoe dat systeem helemaal juist weet ik niet, maar als je draait aan de filter veranderen de kleuren en reflecties. Daarom is hij zo duur.

                        Comment


                        • #13
                          hi, om effe Crexis zijn uitleg over de polarisatiefilter te vervolledigen:

                          De werking van een polarisatiefilter is eigenlijk vrij eenvoudig: Blauw licht van de lucht & weerkaatst licht is gedeeltelijk gepolariseerd. Natuurlijk licht trilt in alle richtingen.

                          Een polarisatiefilter laat slechts 1 trillingsrichting door.
                          Als je de doorlaat van de polarisatiefilter loodrecht op de trilling van de weerkaatsing zet, dan komt dat licht er dus niet meer door.
                          Aangezien het andere licht in alle richtingen trilt, komt dat wel nog door je filter. Door te draaien aan de filter kies je welke trillingsrichting je door laat.

                          meer uitleg: http://www.physics.leidenuniv.nl/edu/courses/optica/polarisatie.pdf

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb de hele uitleg van de pdf file nog niet gelezen maar kan je met zo een filter de lucht blauwer krijgen dan dat hij in werkelijkheid is?

                            banderas
                            MY JETPHOTOS
                            ONLINE!!!

                            Comment


                            • #15
                              Allereerst bedankt aan Crexis voor de verhelderende uitleg .

                              Ik denk dat je van een pol filter toch geen wonderen mag verwachten.

                              Probleem is dat er hier te lande zelden sprake is van een echte "staalblauwe hemel", zelfs bij -naar B normen - "mooi weer".

                              Ten tweede raakt die -niet helemaal blauwe- hemel al snel overbelicht tenzij je moedwillig +/- 1 stop (of meer) onderbelicht. Zo raakt alle detail in de lucht al snel verloren.

                              Ik denk dat een juiste (onder-)belichting eerder bijdraagt kwa blauwe lucht dan een pol-filter.

                              ps: @Crexis Hoeveel bedraagt de FF van een circulair pol-filter ?

                              bye,

                              Kappa


                              Comment

                              Working...
                              X