Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe Spiegelreflex / Systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop nieuwe Spiegelreflex / Systeemcamera

    Goede morgen,

    Ik ben op zoek naar een nieuw fototoestel. Waarvoor wil ik deze gebruiken? Vooral voor vakantiefoto's en uitstappen. 's Avonds wil ik ook mooie foto's kunnen nemen (op restaurant en buiten).

    Nu, wat ik heel belangrijk vind is en dat wil ik wel kunnen met de camera. Dat is als je foto's trekt van iemand dat de persoon zelf heel duidelijk op de foto staat en dat de achtergrond wazig is. (om zo'n foto's te trekken, naar wat moet je dan letten bij je aankoop? Welk bereik lens heb ik zeker nodig dan?)

    Zo een beetje als op reis dat die mensen foto's van je komen trekken, maar dat je dan 25 Euro per foto betaald.

    Ik weet natuurlijk niet in hoeverre alles kost en ik volledig nieuw ben hierin. Ik heb altijd een compact camera gehad, maar nu wil ik eens een deftig toestel die ik bijvoorbeel ook op mijn trouw kan gebruiken etc...

    Budget 750 - 800 Euro?

    Kan iemand mij verder helpen?

    Ik zag deze toevallig in promotie staan:

    http://fotojones.be/dslr-canon-eos-1...00-p-1023.html

    Ofwel deze onderstaande? Maar met welke lens dan? Welk voordeel zou ik eruit halen?

    Nikon D3200 + AF-S DX 18-55mm VR
    Nikon D3200 + AF-S DX 18-105mm VR

    Of zeggen jullie van neen, neen, koopt u gewoon een Nikon J1, daar ga je meer plezier aan hebben?

  • #2
    Re: Aankoop nieuwe Spiegelreflex / Systeemcamera

    Dat "wazige" effect is scherptediepte. Als je er wat meer mee bezig bent, is het belangrijk dat je precies weet wat dat is. Dat zal nog heel vaak terugkomen.
    Maar in het kort is het het bereik in een beeld dat nog scherp is. Als dat heel klein is, is maar 1 puntje scherp, en alles wat dieper of minder diep ligt, is "wazig". Hoe groter, hoe meer er altijd scherp is.
    Voor landschapsfotografie gebruiken ze vaak een zo groot mogelijke scherptediepte, omdat dan zo veel mogelijk scherp is. Dat is in het heel kort .

    En dat bekom je op 2 manieren:
    1. Een groot diafragma. Hoe groter je diafragma, hoe kleiner de scherptediepte. Dus een lens waarvan het diafragma groot open kan (dus een klein getal heeft, neem nu 1.4), geeft minder scherptediepte.
    2. Meer zoom. Hoe groter de brandpuntsafstand (het aantal mm van je lens, in je voorbeelden in de verste stand 55mm en 105mm), hoe verder je van je onderwerp af moet staan, en hoe minder de scherptediepte.

    Lenzen waarvan het diafragma groot open kan, noemen ze lichtsterke lenzen, omdat die in situaties waar er weinig licht is, toch nog aanvaardbare sluitersnelheden opleveren. Maar dat zijn ook de iets duurdere lenzen.

    Ik heb geen idee van de beste camera, of zelfs het beste systeem voor jou. Dat zul je zelf moeten kiezen. Het hangt ook een beetje af van hoe veel tijd je erin wilt stoppen en hoeveel je er al van kent. Maar ik hoop dat ik je toch al iets verder geholpen heb.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop nieuwe Spiegelreflex / Systeemcamera

      Bij het maken van foto's met wazig effect is het ook de afstand tussen het onderwerp dat scherp moet zijn en de wazige achtergrond van belang. Is de afstand onderwerp-achtergrond te klein in verhouding tot de afstand camera-onderwerp dan zal het moeilijker zijn om het wazige affect (bokeh) goed en mooi te bereiken. Het is hier dat lenzen met grote lensopening wel veel meer speelruimte geven.

      Ik heb veel ervaring met een Nikon met 18-105 en daar kan je dit effect goed mee bereiken als je weet wat je doet. Met een 18-55 zal dit ook wel lukken, misschien zelfs beter. Punt is dat je de camera niet in automatische stand mag zetten want dan stelt de camera allicht een te kleine lensopening in en dan is alles scherp.

      Ik heb enkel ervaring met Nikon, zelfs een D90 gehad en nu een D7100. De D3200 is in vergelijking hier mee veel compacter maar maakt net zo'n mooie foto's. De sensor die erin zit behoort tot de beste op de markt. Voor mij zou dit inderdaad een mooie keuze zijn.

      Als foto's met bokeh echt je ding zijn kan je zoals ik een lensje bijkopen met vaste brandpuntsafstand, dus zonder zoom, maar met grote lensopening. Deze zijn niet zo duur en je kan er toch in zeer vele gevallen goed foto's mee nemen, vooral portretten, maar in feite alle scneario's waar je een onderwerp (een bloem, een insect, …) in de verf wil zetten tegen een mooie en wazige achtergrond. Je kan er zelfs vrij artistiek mee gaan en bijvoorbeeld een gezicht fotograferen dan slechts deels scherp is.
      Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop nieuwe Spiegelreflex / Systeemcamera

        Inhoud verwijderd, het is niet de bedoeling om hier apparatuur aan te bieden die je toevallig te koop hebt staan.....het forum aangeboden is daar de ideale plaats voor....
        Last edited by Franciskine; 23 juli 2013, 20:48.

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop nieuwe Spiegelreflex / Systeemcamera

          Oorspronkelijk geplaatst door Stevitski Bekijk bericht
          Budget 750 - 800 Euro?
          Met dit budget zal dat zeker lukken.

          Oorspronkelijk geplaatst door Stevitski Bekijk bericht
          Nikon D3200 + AF-S DX 18-55mm VR
          Nikon D3200 + AF-S DX 18-105mm VR
          Eerder de 18-105mm, gewoon voor de langere zoom, zeker als je hiermee op vakantie gaat.

          Oorspronkelijk geplaatst door Stevitski Bekijk bericht
          Of zeggen jullie van neen, neen, koopt u gewoon een Nikon J1, daar ga je meer plezier aan hebben?
          Plezier zul je er mee hebben, maar of je alles zal kunnen doen wat je schrijft.... ?
          Dan eerder die Canon of Nikon, of een Sony, eventueel micro-43 Olympus/Panasonic.

          Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht
          Punt is dat je de camera niet in automatische stand mag zetten want dan stelt de camera allicht een te kleine lensopening in en dan is alles scherp.
          Inderdaad, liefst niet, maar als je nog niet veel ervaring hebt (of soms een beetje "lui", zoals ik met m'n D3200) kun je ook de stand-knop op "Portret" zetten, dan zal het toestel het gepaste diafragma kiezen.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop nieuwe Spiegelreflex / Systeemcamera

            Goede morgen,

            Bij deze wil ik jullie even meedelen dat ik om mijn camera b en geweest. Ik heb volgende aangeschaft.

            DSLR Canon Eos 100D+18-55MM + Geheugenkaart 16GB + Extra batterij + Tas (was een pakket voor 599 Euro). Moet er wel bij vermelden dat die Tas op niets trekt, veel te groot en te lomp! Hebben jullie alternatieven?

            Ik heb daarbij gisteren op Coolblue nog een extra lens aangeschaft Canon EF 50mm f/1.8 II. Deze heb ik nog niet kunnen testen.

            Ik moet zeggen, ik heb gisteren foto's getrokken van mijn vriendin op de valavond en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben! Supermooie kleuren !

            Waarom heb ik voor de Canon 100D gekozen. Hij is kleiner dan de rest! Ik had geen zin om een grote DSLR mee te sleuren, want toen ik de D3200 in mijn handen kreeg was die toch beduidend groter.

            Comment

            Working...
            X