Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Systeemcamera aankopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Systeemcamera aankopen

    Hallo,

    Ik overweeg een systeemcamera aan te kopen, hieronder mijn vraag.

    Ik heb al enkele camera's in mijn bezit:
    - Nikon D5100 met 2 lenzen en externe flitser
    - Sony HX100V
    - Sony compacttoestel: Cybershot DSC-W390

    Ik trek heel graag foto's met de Nikon D5100, maar om mee te nemen vind ik het nogal een gedoe, veel gewicht, grote zak, ...
    Mijn compacttoestel (Cybershot DSC-W390) heeft niet zo een groot zoombereik.
    De Sony HX100V doet wel goed zijn werk, maar ik heb de indruk dat het enorm traag gaat, wel een superleuk groot zoombereik.

    Nu ben ik aan het overwegen om een systeemcamera aan te kopen, zodat ik toch het gewicht heb van een compactje, maar met verwisselbare lenzen.

    Nu is mijn vraag welk toestel raden jullie aan (gelieve niet al te duur qua aankoop).

    Destijds was er de reclame voor een Sony NEX5 en ik vond dit toen een heel leuk toestelletje, maar nooit aangekocht omwille van de prijs, maar ik heb nu gezien dat de prijs toch al gedaald is. Verder is er nu de Sony NEX3 uitgekomen, maar hier kan ik blijkbaar geen externe flits op aansluiten. Zou ik dit missen? Ik fotograaf het liefst met natuurlijk licht, tenzij het niet anders gaat en ik ben ook niet echt van plan om een "groot" fotograaf te worden, meer als hobby.

    Wat fotograaf ik zoal:
    - omgeving (vooral op vakantie)
    - leuke dingen die ik onderweg tegenkom
    - wanneer ik ergens naartoe ga, neem ik standaard een fototoestel mee, dit om meestal een aandenken te hebben nadien
    - op vriendenavonden bij mij thuis, maar daar neem ik meestal mijn spiegelreflex mee
    - in het algemeen fotografeer ik niet zo heel veel mensen, behalve dan eens vrienden of mijn vriend of op bepaalde gelegenheden, zoals een county line dance demonstratie, of een wielerwedstrijd (voorbeeld start Brabantse Pijl, start Luik Bastenaken Luik).

    Een spiegelreflex valt nogal op wanneer je deze bovenhaalt en dit is niet altijd gepast.

    Ik haal hier Nikon en Sony aan, omdat ik reeds een camera van deze merken heb en ik dus wel de kennis heb hoe deze merken hun menu opbouwen.
    Verder heb ik gezien dat Sony op dit moment meer lenzen heeft voor de NEX toestellen als Nikon heeft voor de systeemcamera's.

    Graag had ik jullie mening geweten welk toestel ik het beste zou aankopen? Kom ik tevens toe met een interne flitser op een systeemcamera?

    Alvast bedankt,

    xenium
    Last edited by xenium; 22 juli 2013, 11:43.

  • #2
    Re: Systeemcamera aankopen

    Oorspronkelijk geplaatst door xenium Bekijk bericht
    Verder is er nu de Sony NEX3 uitgekomen, maar hier kan ik blijkbaar geen externe flits op aansluiten. Zou ik dit missen? Ik fotograaf het liefst met natuurlijk licht, tenzij het niet anders gaat en ik ben ook niet echt van plan om een "groot" fotograaf te worden, meer als hobby.
    Missen? Misschien op die country line dance avonden (hoe groot is de zaal), maar je kunt ook leren om het probleem heen te werken. (bvb een zwakke flits kan toch nog net genoeg zijn als je de ISO enkele stappen verhoogd)
    NEX3 : Wat bedoel je met externe flits? Een kleine opschroefflits, of een echte strobe?
    Nikon 1 : Ook geen standaard flitsschoen.
    Op micro-43 kun je wel een strobe zetten.

    Oorspronkelijk geplaatst door xenium Bekijk bericht
    Een spiegelreflex valt nogal op wanneer je deze bovenhaalt en dit is niet altijd gepast.
    Als je sterke flits nodig hebt, dan is het nodig, niet ?
    Trouwens, APS cameras zoals de NEX reeks (en anderen).... de lenzen blijven even groot/lang, het is enkel die paar cm van de body dat ze kleiner zijn.

    Oorspronkelijk geplaatst door xenium Bekijk bericht
    Ik haal hier Nikon en Sony aan, omdat ik reeds een camera van deze merken heb en ik dus wel de kennis heb hoe deze merken hun menu opbouwen.
    Verder heb ik gezien dat Sony op dit moment meer lenzen heeft voor de NEX toestellen als Nikon heeft voor de systeemcamera's.
    De micro-43 cameras niet vergeten, die zitten kwa sensor tussen beide in : helft van de NEX (APS), het dubbel van de Nikon 1.
    Plus, je hebt nog wat meer keuze kwa lenzen : Olympus en Panasonic zijn inwisselbaar.

    Oorspronkelijk geplaatst door xenium Bekijk bericht
    Graag had ik jullie mening geweten welk toestel ik het beste zou aankopen? Kom ik tevens toe met een interne flitser op een systeemcamera?
    Hangt af voor wat je het gebruikt.

    Comment


    • #3
      Re: Systeemcamera aankopen

      Het wordt zo vaak aangehaald dat systeemcamera's niet mini mini zijn...jah, voor mij telt elke centimeter langs elke kant...en té klein wil ik liever ook niet.
      Het is beduidend lichter in gewicht, vind ik op zich al een enorm voordeel!

      Als je dezelfde "look and feel" van foto's wil als je Nikon, dan kies je best voor een Sony Nex. De 3N kan je vinden voor 390euro als je wat zoekt...en er gaat nog eens 25 euro af. Deze komt met de 16-50 pancake zoomlens, plat zoomlensje! (Geen super kwaliteit als je vergelijkt met non-pancake zoomlenzen...)

      Denk niet dat je de flits gaat missen als je zelf aangeeft dat je het zo vaak niet gebruikt...

      Comment


      • #4
        Re: Systeemcamera aankopen

        Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
        Het wordt zo vaak aangehaald dat systeemcamera's niet mini mini zijn...jah, voor mij telt elke centimeter langs elke kant...en té klein wil ik liever ook niet.
        Het is beduidend lichter in gewicht, vind ik op zich al een enorm voordeel!

        Als je dezelfde "look and feel" van foto's wil als je Nikon, dan kies je best voor een Sony Nex. De 3N kan je vinden voor 390euro als je wat zoekt...en er gaat nog eens 25 euro af. Deze komt met de 16-50 pancake zoomlens, plat zoomlensje! (Geen super kwaliteit als je vergelijkt met non-pancake zoomlenzen...)

        Denk niet dat je de flits gaat missen als je zelf aangeeft dat je het zo vaak niet gebruikt...
        Ik heb een NEX6 en een Fuji X-E1, wel, die NEX gaat de deur uit. Ik ben daar helemaal niet tevreden mee qua beeldkwaliteit. Het zal wel aan mij liggen maar die nu al op een paar trips meegenomen en is te licht bevonden (figuurlijk dan).
        Die Fuji is dan wel weer een aanrader

        Comment


        • #5
          Re: Systeemcamera aankopen

          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          Ik heb een NEX6 en een Fuji X-E1, wel, die NEX gaat de deur uit. Ik ben daar helemaal niet tevreden mee qua beeldkwaliteit. Het zal wel aan mij liggen maar die nu al op een paar trips meegenomen en is te licht bevonden (figuurlijk dan).
          Die Fuji is dan wel weer een aanrader
          Ik heb ook de Fuji X-E1 en de kwaliteit is volgens mij ook dik in orde.
          De reden dat sommige foto's minder goed zijn ligt zeker niet aan de camera

          Deze week is er nog een firmware-upgrade uitgebracht met focus-peaking en verbeterde AF... moet ik nog wel testen

          Comment


          • #6
            Re: Systeemcamera aankopen

            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Ik heb een NEX6 en een Fuji X-E1, wel, die NEX gaat de deur uit. Ik ben daar helemaal niet tevreden mee qua beeldkwaliteit. Het zal wel aan mij liggen maar die nu al op een paar trips meegenomen en is te licht bevonden (figuurlijk dan).
            Die Fuji is dan wel weer een aanrader
            Mag ik eens vragen uit interesse welke lenzen je gebruikt op de Fuji en de Nex? Wat precies aan de beeldkwaliteit van de Nex spreekt je niet aan? (raw of jpeg?)
            Ik ben meer als tevreden met de beeldkwaliteit uit een Nex en ik denk vele anderen met mij ook...

            Comment


            • #7
              Re: Systeemcamera aankopen

              Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
              Mag ik eens vragen uit interesse welke lenzen je gebruikt op de Fuji en de Nex? Wat precies aan de beeldkwaliteit van de Nex spreekt je niet aan? (raw of jpeg?)
              Ik ben meer als tevreden met de beeldkwaliteit uit een Nex en ik denk vele anderen met mij ook...
              Dat mag je zeker hoor . Het is de standaard lens die ik gebruik zijnde de 16-50 op de NEX, de Fuji heb ik niet bij de hand maar zit in hetzelfde bereik.
              De kwaliteit is JPG waar ik niet tevreden mee ben, RAW gebruik ik niet op deze, wel af en toe op mijn DSLR. Fuji komt er scherper uit en de kleuren zijn een stuk levendiger.£

              edit: en de menustructuur, dat vind ik totaal niet logisch (maar zoiets is natuurlijk persoonlijk)
              Last edited by Sultana; 26 juli 2013, 14:14. Reden: Zie edit

              Comment


              • #8
                Re: Systeemcamera aankopen

                Sony DSC-HX300.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment

                Working...
                X