Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reportageflitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reportageflitser

    Ik was een tijdje geleden foto's aan het nemen op het communiefeest van mijn dochter met de camera op M stand en de flash op Ettl. De flitskop was naar het plafond gericht om te bouncen.

    Instellingen waren f4, 1/50 en Iso 200. Ik merkte dat ik onvoldoende kracht had om de relatief kleine zaal helder te maken. Onderwerp was belicht maar een paar meter verder was het al donker. Heb dan mijn flash op manueel gezet en full power gewerkt maar eigenlijk had ik ook niet helemaal het gewenste resultaat.

    Had ik in de ettl stand (camera M) mijn iso verhoogt had dit invloed gehad?

    Had ik in de ettl mijn sluitertijd gebracht naar bv 1/10 dan had ik meer omgevingslicht gekregen maar is de kans dan niet groter op onscherpe foto's omdat door te bouncen het bevrieseffect gaat afnemen?

    Wanneer ik voor 2 de gordijn gekozen had dan had ik meer omgevingslicht gekregen maar was dan de kans op onscherpe foto's niet groter... grote groep mensen bevriezen?

    Wat doet de flash in ettl wanneer je camera op stand M maar auto iso is ingesteld?

    Als jullie tegen het plafond bouncen gebruiken jullie dan ook je diffuser kapje?

    Alvast bedankt!
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Reportageflitser

    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
    Ik was een tijdje geleden foto's aan het nemen op het communiefeest van mijn dochter met de camera op M stand en de flash op Ettl. De flitskop was naar het plafond gericht om te bouncen.

    Instellingen waren f4, 1/50 en Iso 200. Ik merkte dat ik onvoldoende kracht had om de relatief kleine zaal helder te maken. Onderwerp was belicht maar een paar meter verder was het al donker. Heb dan mijn flash op manueel gezet en full power gewerkt maar eigenlijk had ik ook niet helemaal het gewenste resultaat.

    Had ik in de ettl stand (camera M) mijn iso verhoogt had dit invloed gehad?
    Ja
    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
    Had ik in de ettl mijn sluitertijd gebracht naar bv 1/10 dan had ik meer omgevingslicht gekregen maar is de kans dan niet groter op onscherpe foto's omdat door te bouncen het bevrieseffect gaat afnemen?
    Ja meer omgevings licht en neen, al wat geflitst wordt wordt bevroren
    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
    Wanneer ik voor 2 de gordijn gekozen had dan had ik meer omgevingslicht gekregen maar was dan de kans op onscherpe foto's niet groter... grote groep mensen bevriezen?
    waarom tweede gordijn? dan weet je niet wanneer je de flits afvuurt...
    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
    Wat doet de flash in ettl wanneer je camera op stand M maar auto iso is ingesteld?
    dat moet je aan de Canon engineers vragen... ik werk nooit in auto iso... dat leg je je eieren in hun mandje...
    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht

    Als jullie tegen het plafond bouncen gebruiken jullie dan ook je diffuser kapje?
    zelden, gebruik meestal het bounce kaartje... je verliest immers een stop aan licht met de bounce kap, tenzij ik schuinachterwaarts bounce, dan vind ik de bounce cap wel interessant.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Reportageflitser

      Bedankt Koen zou jij samengevat de iso verhoogt hebben en de sluitertijd langer gemaakt hebben?
      Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

      Comment


      • #4
        Re: Reportageflitser

        Onderwerp was belicht maar een paar meter verder was het al donker
        Ik zou voor een hogere ISO kiezen om dat te verhelpen.
        Die zou je meer 'ambient' licht laten opnemen (geen zwarte achtergronden) en de effectieve flits GN verhogen (GN = guide nr) waardoor je verder zou kunnen flitsen.

        -groetjes, Gerard.
        "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
        Blog: www.gerardmaas.net
        Port: www.gerardmaas.com

        Comment


        • #5
          Re: Reportageflitser

          Had ik in de ettl mijn sluitertijd gebracht naar bv 1/10 dan had ik meer omgevingslicht gekregen maar is de kans dan niet groter op onscherpe foto's omdat door te bouncen het bevrieseffect gaat afnemen?
          Een foto met flits bestaat werkelijk uit twee belichtingen: een van het aanwezig licht, bepaald door de combinatie van: sluitertijd - ISO - f/stop en het flits belichting die beheerd wordt door: f/stop + ISO + afstand tussen flits en onderwerp
          Het resultaat die je verkrijgt is de som van de 2 belichtingen. Met een lange sluitertijd (1/30 of langer) ga je de beweging van mensen in beeld brengen. De flits ga daarbovenop een 'frozen' beeld geven waardoor je mogelijks een bewegingspoor op je beeld zal krijgen. Dat kan soms mooi ogen (typisch voorbeeld: denk aan dancende mensen) maar in het algemeen zijn die 'blured' foto's.

          Een goede startpunt voor foto's binnen onder kunstmatisch belichting: 1/60 f/5.6 ISO800

          -groetjes, Gerard.
          "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
          Blog: www.gerardmaas.net
          Port: www.gerardmaas.com

          Comment


          • #6
            Re: Reportageflitser

            Een beeld kan het hopelijk wat duidelijker maken: Dit is een sluitertijd van 1/10 (f/6.3 ISO 200 op een EOS 5D MKI, 2e gordijn sync). Hier heb je de 2 belichtingen bijeen: De wazig spoor van haar beweging onder halogen licht en de bevroren beeld van de flits. Hier werd 2e gordijn sync gebruikt om de voorwaarts richting van haar beweging correct op te nemen.


            Slow sync speed by Gerard Maas, on Flickr

            Wanneer ik voor 2 de gordijn gekozen had dan had ik meer omgevingslicht gekregen maar was dan de kans op onscherpe foto's niet groter... grote groep mensen bevriezen?
            1e of 2e gordijn sync gaan evenveel omgevingslicht opnemen. Het enig verschil is het moment wanneer de flits afgaat. Bij 1e gordijn sync gaat de flits af in het begin van de opname. Je hebt dat een initiele bevroren beeld + het spoor van beweging onder het omgevingslicht. Dat geeft als effect dat voorwaarts bewegende voorwerpen 'lijken' dat achteruit gaan. Bij 2e gordijn sync gaat de flits af net voor het einde van de opname. Hierdoor krijg je onder dezelfde omstandigheden een beeld met de 'juiste' visuele richting.

            2de gordijn sync heeft geen zin bij sluitertijden sneller dan ~1/20 en wanneer de richting van de beweging niet van belang is (denk bvb aan een draaiende beweging)


            -groetjes, Gerard.
            "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
            Blog: www.gerardmaas.net
            Port: www.gerardmaas.com

            Comment


            • #7
              Re: Reportageflitser

              Wat doet de flash in ettl wanneer je camera op stand M maar auto iso is ingesteld?
              When using a flash on the EOS 6D, 5D Mark III or 1D X, photographers need to be aware of these settings:
              Auto ISO normally is locked at ISO 400 when an EOS speedlite is attached and turned on
              Auto ISO can be lowered down as far as 100, if over-exposure would occur in fill-flash situations in bright outdoor lighting
              If an EX-series speedlite is swiveled for bounce, Auto ISO can extend from 400 or up to 1600 (depending on level of ambient lighting in the scene) and allow for an extra measure of E-TTL exposure when flash is scattered by bouncing


              Zie: EOS Auto ISO

              In mijn opinie is Auto-ISO niet erg handig in combinatie met flits. Beter je ISO kiezen volgens de belichting omstandigheden van de locatie.

              -groetjes, Gerard.
              "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
              Blog: www.gerardmaas.net
              Port: www.gerardmaas.com

              Comment


              • #8
                Re: Reportageflitser

                Als jullie tegen het plafond bouncen gebruiken jullie dan ook je diffuser kapje?
                diffuser kapje -> iets zoals een omnibounce?
                In dat geval, ja. Een probleem met 'bouncen' is dat je vaak donkere ogen krijgt omdat het licht werkelijk van het plafond afkomt. Dat kan je verhelpen door een beetje licht van de flits voorwaarts te richten. Er zijn verschillende manieren, zoals een bounce card, Lumiquest 80-20 (80% licht bounce, 20% voorwaarts) en het Omnibounce kapje.

                Het kapje werkt als een licht difussor, waardoor licht verstrooid wordt in alle richtingen zodat je een beetje 'fill-in' krijgt in de ogen van mensen.

                -groetjes, Gerard.
                "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                Blog: www.gerardmaas.net
                Port: www.gerardmaas.com

                Comment


                • #9
                  Re: Reportageflitser

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                  Bedankt Koen zou jij samengevat de iso verhoogt hebben en de sluitertijd langer gemaakt hebben?
                  hangt van de situatie af... persoonlijk vind it het niet erg dat de achtergrond bewegings onscherpte heeft, vermits ik graag met grote diafragmas werk en er toch DOF onscherpte is, dus zal dan een lage sluitertijd prefereren... doch soms kan dat niet en dan drijf ik de ISO's op...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reportageflitser

                    Bedankt voor alle info

                    Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
                    diffuser kapje -> iets zoals een omnibounce?
                    In dat geval, ja. Een probleem met 'bouncen' is dat je vaak donkere ogen krijgt omdat het licht werkelijk van het plafond afkomt. Dat kan je verhelpen door een beetje licht van de flits voorwaarts te richten. Er zijn verschillende manieren, zoals een bounce card, Lumiquest 80-20 (80% licht bounce, 20% voorwaarts) en het Omnibounce kapje.

                    Het kapje werkt als een licht difussor, waardoor licht verstrooid wordt in alle richtingen zodat je een beetje 'fill-in' krijgt in de ogen van mensen.

                    -groetjes, Gerard.
                    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                    Comment

                    Working...
                    X