Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Functie grijsfilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Functie grijsfilter

    Hallo,

    kan iemand mij zeggen welke gevolgen het gebruik van een grijsfilter heeft op een foto? Ik weet dat de sluiterstijd ermee verlengd kan worden. Wat contrast en belichting betreft heb ik al een paar tegenstrijdige dingen gelezen op Internet (heeft de filter hier al dan niet effect op?).

    Groeten,
    Jeroen
    http://www.jvermeulen.be

  • #2
    Ik dacht dat een grijsfilter niets anders mocht doen dan een deel van het licht tegenhouden. Het is alsof je een lagere ISO kiest, die niet op je toestel zit. Wanneer is dat handig? Als je bij felle zon wijd open wil fotograferen bijvoorbeeld, want dan loop je soms tegen de snelste sluitertijd van je toestel aan. Qua contrast zou er eigenlijk geen verschil mogen zijn, lijkt me...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      grijsfilters of neutral density filters hebben weinig invloed of resultaat, niet op kleurweergave, contrast of omzetting in grijswaarde. Ze kunnen alleen de hoeveelheid licht reducteren:

      vermindere van iso, beperken scherpte diepte, verlengen van sluitertijd..

      Er zijn wel meer soorten, de gewone met een filterfactor, een waaraan kan gedraait worden van FF3 -> FF8 en die een hoge densiteit aan de rand hebben en doorzichtig aan de randen.

      *ps: FF2 = 1 stop / FF4 = 2 stops / FF8 = 3 stops / FF16 = 4 stops / FF 32 = 5 stops

      wanneer is dit handig? Voor als je op een open diafragma wilt werken in volle zon, anders heb je soms een sluiter nodig van 1/16000 bij wijze van spreke als je op F 2.0 wilt werken.

      Comment


      • #4
        Aha. Dan zou ik dus perfect een grijsfilter op mijn 50mm f1.4 kunnen schroeven zonder dat het op de foto (qua contrast) zichtbaar is.

        Bedankt,

        Jeroen
        http://www.jvermeulen.be

        Comment

        Working...
        X