Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

    Ik heb een eind stilgelegen met modelfotografie en zal er terug aan beginnen, ben enkele zaken vergeten en hoop dat jullie mij wat kunnen opfrissen met veel reactie's (zelfs op een luie zaterdag )

    1. Nu het zonnig weer is zou ik met +-ISO100 werken, regelt de 580 EXII zelf de flitsintensiteit via ETTL II meting of is er een grote kans dat ik toch de 580 EXII manueel lager moeten compenseren?
    Best met het wit kaartje of diffuser kap ipv rechtstreeks te flitsen?

    2. Ik geen studio, al een eind heb ik een beautydish die ik graag eens buiten zou willen testen, zou dit kunnen een meerwaarde zijn tegenover de 580 EXII, daar het zonnig weer is of zou alles overbelicht zijn?
    Deze is zilverkleurig (dus sterkst qua intensiteit), ik heb wel zo'n witte diffusorkap.

    3. Werken de meesten met 1 of 2 flitsers buiten ? Als je tegen de zon fotografeert heb je wel meteen een hairlight, maar de zon moet goed zitten + achtergrondcompo is dan niet altijd zoals je wil.

    4. Ik heb reeds een compacte (recente) 270 EXII die kan aangestuurd worden door mijn 580 EXII via m'n ST-E2, zou die voldoen als hairlight ?
    Indien niet, in welke volgorde zouden jullie ze rangschikken welke de betere zijn : 580 EXI, 430 EXII, 430 EXI, 550 EXI ?
    Ben niet zo'n voorstander van die 430 EX I gezien het plastic (delicate?) voetje, als ik me goed herinner was de oudere 550 EX niet compatibel voor ETTL II of was er een ander probleem ?

    Ik weet dat elke situatie anders is qua licht, maar graag eens jullie algemeen idee over deze punten, alvast bedankt!
    Last edited by CanonYouCan; 20 juli 2013, 12:59.

  • #2
    Re: Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

    Wil je manueel werken, met AV of TV? Vergeet niet dat TTL via de lens tot het voorwerp meet... Je zal volgens mij moeten compenseren. Op de 270 ex kan je niets regelen. Ik had ook zo eentje, ik heb deze weg gegeven. Nu heb ik 1 430ex en 3 yongnuo 470 II flitsers, alles manueel.
    Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

    Comment


    • #3
      Re: Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

      Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
      1. Nu het zonnig weer is zou ik met +-ISO100 werken, regelt de 580 EXII zelf de flitsintensiteit via ETTL II meting of is er een grote kans dat ik toch de 580 EXII manueel lager moeten compenseren?
      Best met het wit kaartje of diffuser kap ipv rechtstreeks te flitsen?
      je moet niets compenseren... De ingenieurs van Canon hebben hun werk goed gedaan!
      doch persoonlijk... heb ik een andere smaak dan die ingenieurs... en doe alles manueel... da's makkelijker en ik heb volledige controle. click
      Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
      2. Ik geen studio, al een eind heb ik een beautydish die ik graag eens buiten zou willen testen, zou dit kunnen een meerwaarde zijn tegenover de 580 EXII, daar het zonnig weer is of zou alles overbelicht zijn?
      Deze is zilverkleurig (dus sterkst qua intensiteit), ik heb wel zo'n witte diffusorkap.
      een beautydish is erg fijn, welk resultaat wil je?
      Dat witte kapje is eigenlijk een bounce kapje, dient dus om licht te bouncen... tegen muren, plafond...

      Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
      3. Werken de meesten met 1 of 2 flitsers buiten ? Als je tegen de zon fotografeert heb je wel meteen een hairlight, maar de zon moet goed zitten + achtergrondcompo is dan niet altijd zoals je wil.
      ik heb meestal genoeg met één flits in combinatie met het omgevings licht... Tegen de zon in flitsen, daar heb je heel wat flitspower voor nodig...
      Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
      4. Ik heb reeds een compacte (recente) 270 EXII die kan aangestuurd worden door mijn 580 EXII via m'n ST-E2, zou die voldoen als hairlight ?
      Indien niet, in welke volgorde zouden jullie ze rangschikken welke de betere zijn : 580 EXI, 430 EXII, 430 EXI, 550 EXI ?
      Ben niet zo'n voorstander van die 430 EX I gezien het plastic (delicate?) voetje, als ik me goed herinner was de oudere 550 EX niet compatibel voor ETTL II of was er een ander probleem ?

      Ik weet dat elke situatie anders is qua licht, maar graag eens jullie algemeen idee over deze punten, alvast bedankt!
      hairlight is meestal minstens even krachtig als de keylight, dikwijls krachtiger. Die 270ex lijkt me niet erg geschikt... da's meer 't niveau van de interne flits...
      Last edited by d_oracle; 20 juli 2013, 20:29.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

        Liefst in Av, moet dan niet teveel nadenken over de instellingen en kan me meer concentreren op de shoot zelf
        Ja misschien koop ik voorlopig geen 2e flits bij als hairlight en doe ik het enkel met de 580 EXII off camera als frontlight, zal hem zeker ook eens in de beautydish testen.
        Wil enkel niet teveel tijd verliezen met instellingen testen, dus zal thuis nog wat oefenen.
        Als resultaat had ik graag fotos met wat punch/contrast maar ook wat dreamy fotos - iets overbelicht maar niet volledig high-key.

        Comment


        • #5
          Re: Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

          Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
          Liefst in Av, moet dan niet teveel nadenken over de instellingen en kan me meer concentreren op de shoot zelf

          Als resultaat had ik graag fotos met wat punch/contrast maar ook wat dreamy fotos - iets overbelicht maar niet volledig high-key.
          je wilt niet veel nadenken, maar je wilt wel dat de flits doet wat jij wilt? ik vrees dat je met Av niet ver zal komen ten aanzien van je beoogde resultaten...
          Av mode maakt van de flits een fill flash...

          werken met flits doe je best in Manuele mode...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            je wilt niet veel nadenken, maar je wilt wel dat de flits doet wat jij wilt? ik vrees dat je met Av niet ver zal komen ten aanzien van je beoogde resultaten...
            Av mode maakt van de flits een fill flash...

            werken met flits doe je best in Manuele mode...
            welke beoogde resultaten? als hij zijn beautydish er nog eens gaat tussengooien, gaat dat er heel proper uitzien met de TTL-modus actief

            Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
            Liefst in Av, moet dan niet teveel nadenken over de instellingen en kan me meer concentreren op de shoot zelf
            Ja misschien koop ik voorlopig geen 2e flits bij als hairlight en doe ik het enkel met de 580 EXII off camera als frontlight, zal hem zeker ook eens in de beautydish testen.
            Wil enkel niet teveel tijd verliezen met instellingen testen, dus zal thuis nog wat oefenen.
            Als resultaat had ik graag fotos met wat punch/contrast maar ook wat dreamy fotos - iets overbelicht maar niet volledig high-key.
            Niet willen nadenken, gooi je camera dan op het groene kadertje
            Dan zal de camera voor jou nadenken en kan jij je concentreren op je 'shoot'

            Koop gerust een 2de flits, komt de economie ten goede, maar doe het gelijks goed en ga voor een 600-EX, zo wordt ze extra goed gestimuleerd.
            Of nog beter, stort ze op mijn bankrekening

            Fotograferen met een bepaalde outcome wil net zeggen dat men met instellingen moet gaan testen.

            Dreamy foto's hebben op zich weinig te maken in 1ste instantie met de belichting maar wel met de look van je model, haar pose / expressie & de background die jij gaat gebruiken en dan is het aan jou je belichting & instellingen hier aan aan te passen.
            Mss ook eens de definitie van high key opzoeken?

            En vooral je flits in je beautydish testen en heel veel gebruiken, zal je veel extra power geven met geweldig leuk licht dat je model zeker en vast ten goede zal komen als je die gebruikt
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

              Deze artikel van de Canon Infobank is zeer volledig in het uitleg van hoe 'fill-in flash' werkt:



              (N.B.: De foto's in de illustratie zijn door me gemaakt )

              Vooral is deze stuk zeer relevant voor je vraag:

              The output of the fill-in flash depends on the shooting conditions. With lower light levels (below about EV 10), you get a flash output just as if you were shooting a subject at the same distance indoors. Above EV 10, the flash output is gradually reduced, to a maximum of -1.5 stops (-2 stops with E-TTL autoflash) at EV 13 and above. This auto flash output reduction helps to create a better balance between the daylight and the flash illumination in bright sunlight.
              Dus, in een zonnige dag zal de flits in E-TTL stand tot -1.5 stops compenseren om een natuurlijk effect te krijgen. Is dat wat jij wilt? Dan is alles OK, maar als je een ander effect beoogt zal je FEC (flash exposure compensation) moeten gebruiken of de flits in M mode gebruiken.

              -groetjes, Gerard.
              "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
              Blog: www.gerardmaas.net
              Port: www.gerardmaas.com

              Comment


              • #8
                Re: Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

                Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                welke beoogde resultaten? als hij zijn beautydish er nog eens gaat tussengooien, gaat dat er heel proper uitzien met de TTL-modus actief



                Niet willen nadenken, gooi je camera dan op het groene kadertje
                Dan zal de camera voor jou nadenken en kan jij je concentreren op je 'shoot'

                Koop gerust een 2de flits, komt de economie ten goede, maar doe het gelijks goed en ga voor een 600-EX, zo wordt ze extra goed gestimuleerd.
                Of nog beter, stort ze op mijn bankrekening

                Fotograferen met een bepaalde outcome wil net zeggen dat men met instellingen moet gaan testen.

                Dreamy foto's hebben op zich weinig te maken in 1ste instantie met de belichting maar wel met de look van je model, haar pose / expressie & de background die jij gaat gebruiken en dan is het aan jou je belichting & instellingen hier aan aan te passen.
                Mss ook eens de definitie van high key opzoeken?

                En vooral je flits in je beautydish testen en heel veel gebruiken, zal je veel extra power geven met geweldig leuk licht dat je model zeker en vast ten goede zal komen als je die gebruikt
                Is de sarcastische toon echt nodig?

                -groetjes, Gerard.
                "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                Blog: www.gerardmaas.net
                Port: www.gerardmaas.com

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

                  Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
                  Is de sarcastische toon echt nodig?

                  -groetjes, Gerard.
                  waar is dat nu voor nodig?
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

                    on topic.

                    Alles op manueel zetten in de camera en op de flitser. Vervlogens zet je de flitser op half power, maar dat zal wss niet voldoende zijn. Reken er op dat het omgevingslicht bepaald wordt door je sluitertijd. En je diafragma bepaald je flitskracht. (zonder rekening te houden met ISO) (setup model tegen zonlicht in, er is nu toch genoeg zon )

                    Als je camera een hoge sync speed heeft (bv dan 1/4000s, leaf shutter principe) en je vol open op je diafragma wil fotograferen dat je dan minder power nodig hebt.
                    Als je een "gewone" DSLR hebt zal je je diafragma moeten dichtknijpen, en je scherptediepte zal niet meer zo mooi (althans een persoonlijke mening) zijn. Als je wilt gebruikmaken van ND filters om dit toch te bekomen, zal je meer power nodig hebben dan je 580ex2.

                    Stel dat je ideale belichting de volgende is. 1/200s op F16 met ISO 100 (flash op full power) dan zal je met een hogere sync speed meer scherptediepte krijgen, 1/400s op f/11 met 100 ISO (1/2 Flash)
                    1/800th op f/8 met 100 ISO (1/4 Flash), 1/1600th op f/5.6 met 100 ISO (1/8 Flash),enz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

                      Ik ben nu heel hard aan het oefenen op portretten buiten. (zie: https://www.facebook.com/media/set/?...5552741&type=1)
                      Het liefst werk ik met natuurlijk licht en was altijd beetje van het principe, met natuurlijk licht kom ik er wel. En dat is in principe geen foute redenering.
                      Maar ik merk dat ik soms toch op plaatsen licht wil (invul) en daarvoor ga moeten werken met een extra licht.

                      Nu, qua instellingen ga ik niet te veel vragen, al doende zal men leren. :-)
                      Maar ben wat aan het rondneuzen geweest. Ik heb nu zelf een 580EX en als ik het goed heb, zal ik het best (voor mijn foto's) werken met een doorschiet paraplu.
                      Werken jullie ook met paraplu's, andere dingen of .... ?
                      EMBLEMATA.BE
                      http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

                        Oorspronkelijk geplaatst door Neildewe Bekijk bericht
                        Nu, qua instellingen ga ik niet te veel vragen, al doende zal men leren. :-)
                        Maar ben wat aan het rondneuzen geweest. Ik heb nu zelf een 580EX en als ik het goed heb, zal ik het best (voor mijn foto's) werken met een doorschiet paraplu.
                        Werken jullie ook met paraplu's, andere dingen of .... ?
                        de modifier die je gebruikt, hangt af van de outcome die je wenst.
                        een doorschiet heeft een ander effect van een reflectie. een vierkant softbox nog een andere, een striplight nog een andere, een beautydish dan weer andere, ...

                        ik werk tegenwoordig meer en meer zelfs terug met minder materiaal en gebruik sneller mijn flitsen zonder modifier.

                        vergeet ook niet dat elke modifier ervoor zorgt dat je toch wel wat licht verliest en bepaalde modifiers voor veel spil zorgen
                        Website: http://www.svisimaging.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

                          Ik werk met een 3 in 1 paraplu, vaak als shoot-through zoals ze zeggen. Niet te zwaar, maar valt wel gemakkelijk om... Anders werk ik zonder paraplu en met de zoom van de flash...

                          Klopt als men zegt andere dingen geven andere effecten. Maar begin ergens en leer dat, stap dan over..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flitsbelichting bij outdoor modelfotografie met zonnig weer

                            Net dat doorschieten is wat ik nodig heb. Daar ik hard tegen de zon in ga schieten wil ik de persoon toch zacht met licht kunnen invullen. Mijn ervaring met slechts flits in verschillende omstandigheden (ook bounce) is niet echt dat ik daar keuze voor zou maken. Heb wel softboxen, vandaar dat ik nu met paraplu wil werken, voor het meer 'verspreidde' licht... Nu ja, kan het enkel aanschaffen en testen en uitproberen. Daar gaat fotografie toch een stuk om hé.... Trial & Error. :-)
                            EMBLEMATA.BE
                            http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                            Comment

                            Working...
                            X