Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D4 Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D4 Nikon

    Geachte forumleden, ikzelf bezit een Nikon d800, echter ik vind deze camera niet " fijn " .
    Ik weet niet hoe ik dit uit moet leggen, hij past niet bij me kwa gevoel. Ik vind de foto's niet echt scherp terwijl er goed glas op zit. De overweging om langs chipclean te gaan om mijn lenzen te calibreren heb ik overwogen.
    Alleen ben ik bang dat het tussen mijn oren zit.

    Mijn vraag , is een d4 scherper ?

    Met vriendelijke groet,
    Jacques
    Nikon en glaswerk

  • #2
    Re: D4 Nikon

    Met een D800 moet je uw sluitertijd wat omhoog trekken om perfecte scherpte te krijgen op 100%.
    Daar ligt het probleem (had ik ook in het begin). Qua scherpte komt er behalve mediumformaat niets bij een D800.

    Comment


    • #3
      Re: D4 Nikon

      Zijn de foto's gewoon niet scherp genoeg, of zijn ze niet scherp genoeg als je ze op 100% bekijkt?
      Hoe meer pixels, hoe sneller je eventuele (bewegings)onscherpte ziet als je de foto's op 100% gaat bekijken.

      Vergelijk het met een afdruk op 10 x 15 cm tegenover een 40 x 60 cm, op de grote afdruk zal je eerder foutjes zien, terwijl een 10 x 15 cm er bijna altijd goed uitziet.

      Met een D800 zou je zeker scherpe foto's moeten kunnen maken, als dat niet zo is, dan is er iets mis met de camera (of de lenzen) of met de persoon die de camera bedient.
      Controleer eerst of die camera correct focust, bij sommige camerabody's kan de autofocus wat afwijken, maar dat kan je zelf corrigeren.
      Als die afwijking bij elke lens dezelfde is, dan kan je die bij Nikon waarschijnlijk ook wel corrigeren voor alle lenzen tegelijk (dan past de camera dezelfde correctie toe bij elke lens, dat is toch al zeker mogelijk bij Canon).
      Maar als de afwijking echt groot is, dan kan je de camera ook laten nakijken door Nikon (garantie, als de camera nog niet te oud is).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: D4 Nikon

        body wissel <> scherpere foto's , dat zit dus echt tussen de oren

        Comment


        • #5
          Re: D4 Nikon

          Inderdaad. De D800 is de beste DSLR die je momenteel kan vinden als het op detail enz aankomt.
          Professionele fotografen met een D4 kopen een D800 als het om scherpte en detail gaat.
          Neem een foto met een D4 en een D800, reduceer de foto van de D800 naar de 16 megapixels van de D4 en ook dan heb je meer detail in de D800 versie.
          De D4 heeft enkel zin als je veel beelden per seconde moet kunnen schieten, hij heeft iets minder ruis in de hoge ISO's (maar ook daar, downsamplen van een D800 foto naar 16 MP en er is geen groot verschil), de body is kloeker (maar deze van de D800 kan ook wat aan en je houdt zo'n camera toch geen 10 jaren), de zoeker is beter en je hebt een ingebouwde grip. Daar staat tegeover dat de D4 groter en zwaarder is.

          Kort: als je scherper wil dan D800 dan is de D4 geen optie. Dan moet je, zoals playwerofwar ook aanhaalt, naar mediumformaat.

          Zit ook niet, mocht je dat doen, uw foto's op uw monitor op 100% te bekijken (tenzij te een retina scherm hebt). Je vergroot dan alleen maar de fouten, zeker met een 36 MP camera.

          Als je denkt dat het tussen uw oren zit, laat camera en lenzen eens controleren bij Procirep.

          Comment


          • #6
            Re: D4 Nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
            Neem een foto met een D4 en een D800, reduceer de foto van de D800 naar de 16 megapixels van de D4 en ook dan heb je meer detail in de D800 versie.
            De D4 heeft enkel zin als je veel beelden per seconde moet kunnen schieten, hij heeft iets minder ruis in de hoge ISO's (maar ook daar, downsamplen van een D800 foto naar 16 MP en er is geen groot verschil), de body is kloeker (maar deze van de D800 kan ook wat aan en je houdt zo'n camera toch geen 10 jaren), de zoeker is beter en je hebt een ingebouwde grip.
            Op lage iso zijn er weinig redenen om naar een D4 te gaan (betere autofocus in AF-C, snellere fps), maar op hoge iso heb je veel groter dynamisch bereik, betere kleuren en minder ruis. Zelfs als je de D800-files reduceerd naar 16mp, zal de D4 nog steeds merkbaar beter zijn.

            Comment


            • #7
              Re: D4 Nikon

              Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
              Geachte forumleden, ikzelf bezit een Nikon d800, echter ik vind deze camera niet " fijn " .
              Ik weet niet hoe ik dit uit moet leggen, hij past niet bij me kwa gevoel. Ik vind de foto's niet echt scherp terwijl er goed glas op zit. ............ ..........
              Gebruik je reeds de D800 A:1.01 / B:1.02 firmware upgrade ?
              Hiermee dient het opgelost te zijn,.. scherper en betere witbalans,.. ook de dynamic range heeft een extra duwtje gekregen.
              Belangrijk is ook van géén uv-filter te gebruiken, komt de scherpte ten goede.
              Toen ik hier in oktober 2012 over deze onscherpte sprak hebben de fotografieprofeten vanuit hun tijdschriften kennis me verwijten gemaakt, maar uit contacten van velen met Nikon over dit onscherpte probleem is de nieuwe firmware upgrade gegroeid,.. uw veiligheid zoeken in snelheid is onzin, werk regelmatig op 1/30 - 1/50 en nu uiterst scherp ook met iso 6400.
              Was dit toestel in aanvang enkel geschikt voor studio en landschap is de D800 nu allround geworden, vandaar dat ik er 2 heb maar Canon nog geen vaarwel gezegd.

              Comment


              • #8
                Re: D4 Nikon

                Ik wil wel ruilen met mijn D600...heel "fijne" camera D800 is voor mij een zalige camera...

                Comment


                • #9
                  Re: D4 Nikon

                  Nikon D800 en Nikon D4 zijn qua scherpte gelijk de zelfde autofocus enz. Bij Nikon D800 heb je beter beeldkwaliteit en meer details. De D4 is dan weer een machine voor sport en in zeer hoge iso-waarde te kunnen schieten. Als je foto's niet scherp zijn en zou het aan de gebruiker kunnen liggen. Of er zou iets verkeerd aan de autofocus moeten zijn van je D800?
                  http://xstreamdigital.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: D4 Nikon

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                    Ik vind de foto's niet echt scherp terwijl er goed glas op zit. De overweging om langs chipclean te gaan om mijn lenzen te calibreren heb ik overwogen.
                    Waarom niet eenvoudige test doen en vaststellen of er op het goede punt wordt gefocust en eventueel zelf je camera afstellen?
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: D4 Nikon

                      Op hogere iso's valt een tragere sluitertijd niet echt op, aangezien ik vooral in de studio werk en op locaties heb ik daar niet zo veel materiaal van, maar ik heb toch een voorbeeltje gevonden (van mijn kat ).

                      1/25, iso 6400, f/2.8. Mocht ik deze foto trekken op iso 100, zou je de tragere sluitertijd wel kunnen merken, maar 1/50 zal dit al oplossen in dit geval.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D4 Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sweetly Bekijk bericht
                        Gebruik je reeds de D800 A:1.01 / B:1.02 firmware upgrade ?
                        Hiermee dient het opgelost te zijn,.. scherper en betere witbalans,.. ook de dynamic range heeft een extra duwtje gekregen.
                        Belangrijk is ook van géén uv-filter te gebruiken, komt de scherpte ten goede.
                        Toen ik hier in oktober 2012 over deze onscherpte sprak hebben de fotografieprofeten vanuit hun tijdschriften kennis me verwijten gemaakt, maar uit contacten van velen met Nikon over dit onscherpte probleem is de nieuwe firmware upgrade gegroeid,.. uw veiligheid zoeken in snelheid is onzin, werk regelmatig op 1/30 - 1/50 en nu uiterst scherp ook met iso 6400.
                        Was dit toestel in aanvang enkel geschikt voor studio en landschap is de D800 nu allround geworden, vandaar dat ik er 2 heb maar Canon nog geen vaarwel gezegd.
                        Geachte, ik heb inderdaad niet de laatste firmware updates op mijn camera staan. ( A:1.00 / B:1.00 )
                        Ga deze vandaag van de Nikon site halen en als mijn foto's scherper zijn is dit voor mij de gouden tip geweest.
                        Heel veel dank hiervoor.

                        zondag ga ik een aantal foto's maken en ik laat het jullie weten.
                        In ieder geval hoef ik het niet in de D4 te gaan zoeken kwa scherpte.
                        Indien de camera niet de gewenste resultaten geeft zal ik deze te samen met mijn lenzen naar een nikon servicepunt gaan ter beoordeling.

                        Geachte forumleden, alvast bedankt voor alle suggesties. mijn dank hiervoor.

                        mvg, jacques
                        Nikon en glaswerk

                        Comment


                        • #13
                          Re: D4 Nikon

                          hierbij een foto welke in fotoshop 1x verscherpt is :



                          gr, jacques
                          Nikon en glaswerk

                          Comment


                          • #14
                            Re: D4 Nikon

                            't Is maar een kleine foto maar 't ziet er toch scherp uit.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D4 Nikon

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                              hierbij een foto welke in fotoshop 1x verscherpt is :



                              gr, jacques
                              Dat ziet er inderdaad niet zo scherp uit.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X