Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kruisspin macro (macro is verdorie moeilijk...)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kruisspin macro (macro is verdorie moeilijk...)

    Hallo allen,

    Nog eens de canon 100mm 2.8 USM macro lens uitgehaald. Moet zeggen ik haal ze niet zoveel uit omdat ik het mij bijna ontzie om een macro te nemen. 9 op de 10 mislukt immers. Vaak ben ik blij met het resultaat op het LCD schermpje tot ik dan de foto op de PC open... Deze hier is een spin die maar een speldenkopje groot was. Echter vind ik het jammer dat de kop van de spin niet scherper is. Heb vanalles geprobeerd en lukte maar niet om dat mee scherp te krijgen. Kunnen jullie mij nog tips geven ivm macro fotografie. Ik heb heel vaak dat m'n foto niet scherp is, gebruik nochtans statief en afstandsbediening. Veel meer kan ik dan toch niet doen denk ik, een mens zou er moedeloos van worden Wat vinden jullie van onderstaande foto? of


    f/8 - 1/4sec - ISO800


    Bedankt voor het kijken!
    mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

  • #2
    Re: Kruisspin macro (macro is verdorie moeilijk...)

    1/4 seconde ???

    Dat is een zee van tijd waarin heel veel kan gebeuren.
    Headbanging van een spin bijvoorbeeld.
    Wellicht is het licht van een macroflitser een uitkomst ?
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

    Comment


    • #3
      Re: Kruisspin macro (macro is verdorie moeilijk...)

      1/4e is echt wel veel te traag hoor. Het volstaat dat ze één pootje verplaatst om het hele net te laten trillen. Hoe minuscuul deze beweging ook ben je de scherpte kwijt. Idem met wind...Als er al wind staat probeer je onderwerp af te schermen hetzij met je lichaam hetzij met een plu (liefst ene die het licht niet wegneemt maar het wat diffuser maakt...) Als er te veel wind staat mag je het zowiezo al vergeten.
      Probeer eens je snelheid naar boven te halen...je resultaten zullen zeker verbeteren. Bij te weinig licht kan Plaatwerker zijn tip de oplossing bieden.

      Groetjes
      Marc
      Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

      Comment


      • #4
        Re: Kruisspin macro (macro is verdorie moeilijk...)

        Bedankt voor de info! Zal volgende keer dan met meer licht moeten proberen, de 1/4de seconde en de hoge is was van niet veel anders kunnen om een iet wat klein diafragma te halen. Welke sluitertijden zou je dan aanraden in de meeste gevallen? Zo snel mogijk dan?
        mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

        Comment


        • #5
          Re: Kruisspin macro (macro is verdorie moeilijk...)

          David...zal hier binnenkort een paar plaatsen MET ringflits tussen 1/30s en 1/200s (ook op 800 iso)...Snelheid is beetje afhankelijk van het licht dat je hebt...dat wist je al maar natuurlijk ook van de beweeglijkheid van je onderwerp.
          Het spreekt voor zich...hoe sneller je sluitertijd des te minder kans op bewegingsonscherpte.
          Het zou je wel lukken aan 1/4e zonder wind en zonder dat het beestje beweegt. Een web is heel gevoelig voor wind.

          Groetjes
          Marc
          Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

          Comment

          Working...
          X