Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

    Ik zou me eens een degelijk statief willen kopen voor uitsluitend macro-fototgrafie.

    * voornamelijk horloges en horloge-onderdelen, dus het moet géén statief zijn dat zijn benen kan openen tot tegen de grond om daar iets te fotograferen.

    * bij voorkeur dus een echt ZWAAR statief: het is enkel voor binnenhuisgebruik - ik ga het ook gebruiken voor lange sluitertijden (lume-shots) , mag dus echt geen krimp geven.

    * een deftige kop die erg nauwkeurig te regelen is en geen tiende van een millimeter verschuift.

    * moet een 1DMARKII + macrolens kunnen dragen ( 100mm, MP-E 65 mm... )

    Kan er iemand mij een beetje op weg helpen ? Ben er te lang "uit" en volg die dingen zo niet meer - maar wil dus de draad weer opnemen.

    Bij voorbaat dank !
    Last edited by Alfa Centauri; 18 juli 2013, 13:50.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

    Ik gebruik voor macro een Gitzo Explorer GT2531EX met een Gitzo off-center ballhead GH2750QR en ben er zeer tevreden van.
    Ik vraag me alleen af of voor jou doel je wel een statief nodig hebt dat zo flexibel is wat instellingen betreft.
    Dat de kop geen 10de van een mm verschuift bij het aanspannen zal ook niet zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

      Ik zag net deze: Gitzo GH1720QR Vloeistofkop Serie 1 bij Konijn staan - kan die ook dienen ? Want de camera is erg zwaar ( 1DMARKII) + ik heb een MP-65E + TWIN FLITS, dus die setup weegt al bij al redelijk wat.

      Ter info: CARBON heoft eigenlijk niet, want ik ga er niet mee op stap. MAG dus best zwaar zijn.

      Carbon is vooral zwaar in de portemonne
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

        Ga vooral voor een goeie kop, en die moet dan natuurlijk uitgebalanceerd zijn t.o.v. je statief (in de eerste post van de grote topic over statieven en koppen leg ik uit dat die RRS van mijn vrouw te zwaar was voor de lichte Manfrotto carbon 190CXPro4). Gitzo maakt uitstekende statieven, maar ik zou ze nooit aanraden voor de kop; Manfrotto trouwens ook niet.
        Ik verwijs voor een goeie kop naar Really Right Stuff, Markins, Wimberley... en zo zijn er best nog wel enkele.
        Zet een goeie kop bv op een Manfrotto 055XProB (goed maar nogal zwaar om mee op stap te nemen) en je kunt aan de slag!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Ga vooral voor een goeie kop, en die moet dan natuurlijk uitgebalanceerd zijn t.o.v. je statief (in de eerste post van de grote topic over statieven en koppen leg ik uit dat die RRS van mijn vrouw te zwaar was voor de lichte Manfrotto carbon 190CXPro4). Gitzo maakt uitstekende statieven, maar ik zou ze nooit aanraden voor de kop; Manfrotto trouwens ook niet.
          Ik verwijs voor een goeie kop naar Really Right Stuff, Markins, Wimberley... en zo zijn er best nog wel enkele.
          Zet een goeie kop bv op een Manfrotto 055XProB (goed maar nogal zwaar om mee op stap te nemen) en je kunt aan de slag!
          Volledig mee eens. Ik heb zelf een Gitzo kop op een Manfrotto statief en er is altijd wat verschuiving, ten stelligste te mijden bij macro.
          Alle componenten, statiefkop, cameraplate en clamp zijn belangrijk om de kruip uit te schakelen. Voor mij ook is RRS hét materiaal.
          Last edited by enero; 19 juli 2013, 11:05.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

            Zoek een degelijk oud houten statief (beste materiaal tegen trilling!!). Je kijkt best eens op tweedehands sites hiervoor. Zo'n macroschuifding (heb er zelf 1, maar weet niet hoe het noemt ) is ook zeer handig. Ik gebruik deze bijna altijd als ik macro doe op een statief.

            Comment


            • #7
              Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

              Goed idee: zo'n ding zou een "macro scherpstelslede" heten.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

                Persoonlijk denk ik er aan DEZE carbon te kopen, samen met een optioneel BH2 balhoofd,
                iemand ervaring met deze combi ?

                Comment


                • #9
                  Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

                  Zit zelf met een Manfrotto 055XProB met goed Manfrotto MH055 balhoofd - naar gelang de wensen - en Manfotto zgn "scherpstelslee" en dat valt bijzonder goed mee.
                  In het totaal wel wat centjes, maar je kan statief en balhoofd best ook voor andere onderwerpen gebruiken.
                  Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

                    Ik heb een benro-statief met carbon (een iets lichtere variant tot 8kg in 4 delen), en vindt 'm nog niet genoeg demping hebbende (wellicht zal ik er tegengewicht moeten onder hangen).

                    De door mij aangeschafte kop mocht nog zwaarder (wel ik zou ook voor een B2 gegaan zijn maar die was niet in voorraad toen - die zou ik niet meer van Benro nemen - maar van een van de merken die ze hier noemen (Really Right Stuff, Markins, Wimberley) - benro's koppen zijn behoorlijk maar er is voor' t zelfde bedrag beter op de markt. Lees hier 's: http://www.traumflieger.de/desktop/b.../ballheads.php (ze hebben niet alles getest, maar 't geeft een idee). De Sirui's qua koppen hebben hier de revue al gepasseerd heb ik gemerkt - dat wordt bevestigd.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      Ik zou me eens een degelijk statief willen kopen voor uitsluitend macro-fototgrafie.

                      * voornamelijk horloges en horloge-onderdelen, dus het moet géén statief zijn dat zijn benen kan openen tot tegen de grond om daar iets te fotograferen.

                      * bij voorkeur dus een echt ZWAAR statief: het is enkel voor binnenhuisgebruik - ik ga het ook gebruiken voor lange sluitertijden (lume-shots) , mag dus echt geen krimp geven.

                      * een deftige kop die erg nauwkeurig te regelen is en geen tiende van een millimeter verschuift.

                      * moet een 1DMARKII + macrolens kunnen dragen ( 100mm, MP-E 65 mm... )

                      Kan er iemand mij een beetje op weg helpen ? Ben er te lang "uit" en volg die dingen zo niet meer - maar wil dus de draad weer opnemen.

                      Bij voorbaat dank !
                      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

                        In post #4 wijs ik al in de richting van onze grote topic; al snap ik de bedoeling van zo'n individuele thread wel.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                          Zoek een degelijk oud houten statief (beste materiaal tegen trilling!!). Je kijkt best eens op tweedehands sites hiervoor. Zo'n macroschuifding (heb er zelf 1, maar weet niet hoe het noemt ) is ook zeer handig. Ik gebruik deze bijna altijd als ik macro doe op een statief.
                          Inderdaad, toen ik de startpost las dacht ik direct Berlebach of gelijk(w)aardig! Vloeistofkop of geared head, evt gecombineerd met macroslede, dan moet je toch al een heel eind komen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

                            ik werk met een Mark III en mijn ervaring is...spiegel opklappen en een degelijk statief want de Mark's maken een flinke klap !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Statief + kop voor uitsluitend macro-fotografie

                              Als je binnen werkt maakt merk statief weinig uit - een manfrotto zoals vermeld zal zeker volstaan.
                              Qua kop heb je eigenlijk maar één betaalbare optie die voldoet aan je eisen: http://www.manfrotto.com/410-junior-geared-head. Het dure alternatief is een Arca Cube. Een balhoofd is niet nauwkeurig genoeg voor wat je wil doen.

                              Succes met de aankoop
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X