Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Online artikel over Sony A58

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Online artikel over Sony A58

    Ik heb het beste voor met Erik Derycke en zijn team maar wil met volgend voorbeeld aantonen waarom ik geruime tijd geleden mijn abo op shoot heb opgezegd.
    Het gaat over volgend artikel waar een hoop foutjes in staan als gevolg van "oppervlakkigheid", of anders gezegd: vermijdbaar: http://www.shoot.be//art/150154/test...alpha-slt-a58/


    Ik begin met de foutjes, daarna de suggesties.

    "Anders dan bij de D7100 kan je die altijd gebruiken: de A57 staat immers altijd in liveviewmodus." --> Dit moet A58 zijn...
    "Het autofocussysteem van de A58 telt 13 autofocuspunten, gegroepeerd in een groep van vijf in het midden van de sensor en twee groepen van vier aan weerszijden daarvan." --> De A58 heeft 15 punten, waarvan 3 cross-type. De reden waarom je 13 ziet, is wellicht omdat je het aantal punten hebt geteld tijdens zone-AF. Dan heb je de 3 groepen zoals beschreven in het artikel. Onderaan bij de specs staat dan weer wel 15 AF-punten...
    "Een contrastgebaseerd AF-systeem gebruikt dan het livebeeld om op dat onderwerp (gemarkeerd door een wit vierkant) scherp te blijven stellen." --> Ook dit klopt niet, maar wel begrijpelijk...Het is niet omdat het onderwerp een wit kadertje krijgt en groen wordt bij het scherpstellen, dat het een contrast gebaseerd AF-systeem gebruikt. Het gebruik nog steeds de phase-detect AF punten, maar de herkenning gebeurt softwarematig. De test is simpel: het kadertjes zal ook buiten de scherpstelpunten nog getoond worden, maar scherpstellen lukt dan niet meer. Ik counter al meteen het volgende puntje dat ik als respons in mijn hoofd hoor : "de AF punten lichten niet op, enkel het groen kadertje"...dat klopt, maar de punten worden er wel voor gebruikt. Straffer nog: de Sony SLT reeks, heeft GEEN contrast gebaseerd AF systeem...enkel de nex serie heeft beide systemen en de A580.
    "Filmen doet de A28 in full HD met een keuze van twee framerates: 50i (interlaced) of 24p (progressive)." --> Dit moet A58 zijn...(trouwens 24p zou nieuw zijn voor de alpha reeks in Europa...wij krijgen steeds 50 en 25 als framerate...dus 2 fouten in 1 zin )


    Paar suggesties om de kwaliteit van de artikels (al dan niet online...) te verhogen:

    -Ik kan mij perfect voorstellen dat wanneer mensen dit lezen, mensen zich afvragen wat EVF is of wat een voordeel/nadeel kan zijn. Lijkt voor de redactie misschien herhaling, maar iemand die naar een A58 kijkt, zal meestal een beginner zijn, die selectief opzoekingswerk doet? (dus de geschiedenis van EVF's niet volgen of kennen.) Over het afstellen van de EVF kan ook het een en ander verteld worden.
    -"De A58 haalt dan de hoogste opnamesnelheid van 8 frames per seconde, maar de resolutie is beperkt tot 5 megapixel (2.736 x 1.824 pixel)." --> Het is maar een kleine moeite om te vermelden dat in volle resolutie de camera 5 fps haalt. De 8fps in crop modus is een bijkomend voordeel, maar met bewoording als "maar...beperkt tot..." lijkt het een nadeel van de camera, terwijl voor deze klasse van camera 5fps als mooi is en 8fps een leuke bonus...(in het D7100 artikel wordt de extra cropfactor van 1.3x als een bonus vermeld, mensen met een A58 kopen vaak enkel de 55-200 (of misschien 55-300), op 5 MP's krijg je mooie extra reach (los van de zoom knop, waarmee je zelf controle houdt over je crop).
    -"De A58 biedt een oplossing in de vorm van Lock-on Autofocus. Daarbij selecteer je het onderwerp dat je wilt volgen door tweemaal op de AF-knop achter op de camera te drukken." Een grondigere analyse had geleerd dat er een nieuwe functie is bijgekomen, waarbij je niet meer 2x op de centrale AF knop moet drukken, maar ENKEL op de sluiterknop (met de object tracking functie geactiveerd). Hoe handig is dat niet?! Het is bijvoorbeeld deze info dat bestaande Sony gebruikers interessant vinden.
    -"De autofocus presteert erg goed tijdens het filmen, maar het geluid van de focusmotor is wel goed hoorbaar. De boodschap is eens te meer: voor een professioneel resultaat neem je geluid apart op." --> Voor het doelpubliek is geluid apart opnemen geen echte optie...men kan ook vermelden dat er een aparte mic input is...Kort door de bocht vind ik ook de eerste zin: het geluid van de focusmotor is afhankelijk van de gebruikte lens é...men mag de consument toch informeren dat geluid apart opnemen niet per sé hoeft als men naar stillere lenzen grijpt? (of vermelden dat ze toch bestaan...)
    -Iets uitgebreidere specs hadden ook gemogen...ze verhinderen heus de verkoop van de magazines niet, maar geven shoot enkel de reputatie van oppervlakkig te zijn. Deze info is overal te vinden, ook op de Sony website, dus mensen zullen ze wel vinden. Ondertussen bouwt shoot niet de naam op van "bron voor goede specs". De specs zijn soms weinig relevant, de resolutie uitdrukken in breedte en hoogte zegt de meesten weinig..., prijzen van verschillende sets met/zonder body is welkom, gewicht is met of zonder batterij? met of zonder kitlens?, lichtmeting is dan weer triviaal, batterijduur?..., allez ja, er valt veel relevantere info te geven dat men wil weten!


    Als shoot iemand zoekt die vrijwillig alpha of nex camera's grondig wil testen...de vergelijking met andere camera's wil/hoef ik niet per sé doen, maar voor iemand die al een Sony alpha of nex heeft of van 0 begint, kan ik wel nuttige zaken vertellen of schrijven of tips geven!
    Last edited by Portmixus; 18 juli 2013, 10:55.

  • #2
    Re: Online artikel over Sony A58

    Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
    Ik heb het beste voor met Erik Derycke en zijn team maar ......


    Als shoot iemand zoekt die vrijwillig alpha of nex camera's grondig wil testen...de vergelijking met andere camera's wil/hoef ik niet per sé doen, maar voor iemand die al een Sony alpha of nex heeft of van 0 begint, kan ik wel nuttige zaken vertellen of schrijven of tips geven!
    das een heel verhaal voor zo,n open sollicitatie.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Online artikel over Sony A58

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      das een heel verhaal voor zo,n open sollicitatie.
      grt,bouk.
      Het is dan ook met een knipoog geschreven
      Kritiek hebben betekent niet de andere aan zijn lot overlaten é...het is niet dat iemand van zo'n voorstel slechter wordt...integendeel

      Comment


      • #4
        Re: Online artikel over Sony A58

        Portmixus, bedankt voor je opmerkingen. Ik ben net terug uit vakantie, ik kom er later deze week op terug.

        met vriendelijke groet
        Erik Derycke

        Comment


        • #5
          Re: Online artikel over Sony A58

          Bedankt voor uw respons, hopelijk een leuke (foto)vakantie gehad

          Heb nog een "klein" foutje gevonden in de test over de Nex 3N bij de specs...bij mijn weten heeft de Nex 3N, 25 scherpstelpunten en geen 187, tenzij er iets anders mee bedoeld wordt...

          Comment


          • #6
            Re: Online artikel over Sony A58

            Zoals beloofd een reactie op de opmerkingen van Portmixus.

            1. Algemeen: er staan slordigheden in de tekst die er voor publicatie uitgehaald hadden moeten worden. De eindredactie moet met andere woorden beter gebeuren, punt.

            2. "De reden waarom je 13 ziet, is wellicht omdat je het aantal punten hebt geteld tijdens zone-AF. Dan heb je de 3 groepen zoals beschreven in het artikel."
            => Klopt, mijn fout.

            3. "Een contrastgebaseerd AF-systeem gebruikt dan het livebeeld om op dat onderwerp (gemarkeerd door een wit vierkant) scherp te blijven stellen. --> Ook dit klopt niet, maar wel begrijpelijk...Het is niet omdat het onderwerp een wit kadertje krijgt en groen wordt bij het scherpstellen, dat het een contrast gebaseerd AF-systeem gebruikt.
            => Ik heb bij Sony meer info opgevraagd over hoe Lock-On AF nu precies werkt. Het is een softwarematig systeem dat het live beeld analyseert om een geselecteerd onderwerp te blijven volgen (op basis van de grootte van het onderwerp of op basis van gezichtsherkenning). Hoe het precies werkt mag ik helaas niet schrijven ('proprietary technology', fabrieksgeheim dus) maar ik zat er echt niet zo ver naast door het 'contrastgebaseerd' te noemen. Je hebt wel gelijk dat het fasegebaseerde AF-systeem daarbij steeds actief blijft.

            4. "Filmen doet de A28 in full HD met een keuze van twee framerates: 50i (interlaced) of 24p (progressive)." --> Dit moet A58 zijn...(trouwens "24p zou nieuw zijn voor de alpha reeks in Europa...wij krijgen steeds 50 en 25 als framerate...dus 2 fouten in 1 zin"
            => Klopt. Moet 50i of 25p (voor PAL) zijn.

            5. Goede suggestie voor een artikel over optische vs. elektronische zoekers.

            6. -"De A58 haalt dan de hoogste opnamesnelheid van 8 frames per seconde, maar de resolutie is beperkt tot 5 megapixel (2.736 x 1.824 pixel)." --> Het is maar een kleine moeite om te vermelden dat in volle resolutie de camera 5 fps haalt. De 8fps in crop modus is een bijkomend voordeel, maar met bewoording als "maar...beperkt tot..." lijkt het een nadeel van de camera, terwijl voor deze klasse van camera 5fps als mooi is en 8fps een leuke bonus...(in het D7100 artikel wordt de extra cropfactor van 1.3x als een bonus vermeld, mensen met een A58 kopen vaak enkel de 55-200 (of misschien 55-300), op 5 MP's krijg je mooie extra reach (los van de zoom knop, waarmee je zelf controle houdt over je crop).
            => Sony zelf pakt reeds in de derde zin van het persbericht uit met de snelheid van 8 fps, en zet die als aparte opnamestand (T8) op het instelwiel. Dan is het mijn taak om daar ten minste de kanttekening bij te plaatsen dat je maar een kwart van de resolutie overhoudt. Bij de Nikon hou je in crop-modus nog 16 van de 24 megapixels over. Als je de Nikon in Photoshop gaat croppen naar 5 megapixel krijg je trouwens een nog veel mooiere extra reach ;-)

            7. Een grondigere analyse had geleerd dat er een nieuwe functie is bijgekomen, waarbij je niet meer 2x op de centrale AF knop moet drukken, maar ENKEL op de sluiterknop (met de object tracking functie geactiveerd). Hoe handig is dat niet?!
            => Ik heb geen A58 meer, maak kan je iets voor me nakijken? Is het zo dat deze nieuwe functie niet werkt in Auto modus, en in de P/A/S/M modus alleen in AF-C (en dus niet in AF-A)?

            8. -"De autofocus presteert erg goed tijdens het filmen, maar het geluid van de focusmotor is wel goed hoorbaar. De boodschap is eens te meer: voor een professioneel resultaat neem je geluid apart op." --> Voor het doelpubliek is geluid apart opnemen geen echte optie...men kan ook vermelden dat er een aparte mic input is...Kort door de bocht vind ik ook de eerste zin: het geluid van de focusmotor is afhankelijk van de gebruikte lens é...men mag de consument toch informeren dat geluid apart opnemen niet per sé hoeft als men naar stillere lenzen grijpt? (of vermelden dat ze toch bestaan...)
            => Ik denk dat we het erover eens zijn dat de A58 een instapcamera is – en die worden nu eenmaal meestal met een kitlens verkocht en gebruikt. Over alternatieve lenzen en (ook betaalbare) externe recorders kon je lezen in het dossier filmen met een SLR in het vorige nummer.

            9. Iets uitgebreidere specs hadden ook gemogen...ze verhinderen heus de verkoop van de magazines niet, maar geven shoot enkel de reputatie van oppervlakkig te zijn. Deze info is overal te vinden, ook op de Sony website, dus mensen zullen ze wel vinden. Ondertussen bouwt shoot niet de naam op van "bron voor goede specs".
            => Klopt, maar dat is voor mij net een argument om alleen de minimale specs in het magazine te zetten. Wie ze volledig wil zien, vindt ze op tal van plaatsen. Er zijn best veel mensen die een magazine willen dat niet gevuld is met tabellen en grafieken.
            Of de specs die we wel publiceren het meest relevant zijn daar kunnen we dan inderdaad over discussiëren. Gewicht/afmetingen is steeds voor body mét batterij, zonder lens.
            De 5fps in volle resolutie van de A58 staan trouwens wel bij de (beknopte) specs ;-)


            10. Als shoot iemand zoekt die vrijwillig alpha of nex camera's grondig wil testen...de vergelijking met andere camera's wil/hoef ik niet per sé doen, maar voor iemand die al een Sony alpha of nex heeft of van 0 begint, kan ik wel nuttige zaken vertellen of schrijven of tips geven!
            => Ik hou de suggestie in het achterhoofd.

            Met vriendelijke groeten
            Erik Derycke
            Hoofdredacteur

            Comment


            • #7
              Re: Online artikel over Sony A58

              Oorspronkelijk geplaatst door erikdr Bekijk bericht
              Zoals beloofd een reactie op de opmerkingen van Portmixus.


              3. "Een contrastgebaseerd AF-systeem gebruikt dan het livebeeld om op dat onderwerp (gemarkeerd door een wit vierkant) scherp te blijven stellen. --> Ook dit klopt niet, maar wel begrijpelijk...Het is niet omdat het onderwerp een wit kadertje krijgt en groen wordt bij het scherpstellen, dat het een contrast gebaseerd AF-systeem gebruikt.
              => Ik heb bij Sony meer info opgevraagd over hoe Lock-On AF nu precies werkt. Het is een softwarematig systeem dat het live beeld analyseert om een geselecteerd onderwerp te blijven volgen (op basis van de grootte van het onderwerp of op basis van gezichtsherkenning). Hoe het precies werkt mag ik helaas niet schrijven ('proprietary technology', fabrieksgeheim dus) maar ik zat er echt niet zo ver naast door het 'contrastgebaseerd' te noemen. Je hebt wel gelijk dat het fasegebaseerde AF-systeem daarbij steeds actief blijft.


              7. Een grondigere analyse had geleerd dat er een nieuwe functie is bijgekomen, waarbij je niet meer 2x op de centrale AF knop moet drukken, maar ENKEL op de sluiterknop (met de object tracking functie geactiveerd). Hoe handig is dat niet?!
              => Ik heb geen A58 meer, maak kan je iets voor me nakijken? Is het zo dat deze nieuwe functie niet werkt in Auto modus, en in de P/A/S/M modus alleen in AF-C (en dus niet in AF-A)?
              Bedankt voor uw reactie, deze wordt erg geapprecieerd!

              Enkele opmerkingen langs mijn zijde:
              3) Ik heb geen problemen met "contrastgebaseerd systeem voor onderwerp herkenning", maar in het artikel staat "contrastgebaseerd AF-systeem". Ik weet niet wat Sony hierop zegt (heb ze op live-voorstellingen van eigen toestellen ook al beleefd mogen verbeteren...), maar een contrastgebaseerd AF systeem hebben ze niet op de A58. Ze gebruiken (uiteraard) wel een contrast gebaseerd systeem voor het herkennen van het onderwerp, maar de scherpstelling gebeurt bij mijn weten uitsluitend via PDAF. (Als het onderwerp buiten deze scherpstelpunten valt, kan de camera ook niet scherpstellen en doet zelfs geen poging...)

              7) Ik heb zelf geen A58, maar wat ik met zekerheid kan zeggen is dat het inderdaad enkel in AF-C werkt en wellicht heb je gelijk dat het niet in de auto-stand werkt. Maar dat laatste kan ik (nog) niet met zekerheid bevestigen.

              Niet dat het allemaal zo essentieel is
              Last edited by Portmixus; 1 augustus 2013, 16:27.

              Comment

              Working...
              X