Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuurwerk fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vuurwerk fotograferen

    Hallo,
    Gisteren heb ik voor de eerste een poging gedaan om vuurwerk te fotograferen.
    Eerst veel gelezen op internet en voorbeelden bekeken.
    Kunnen jullie even mijn foto's bekijken en mij zeggen of dat goed is gedaan.
    Volgende week is er nl. een groots klank-en lichtspel aan het meer van Puivert en dan wou ik graag te goed doen natuurlijk.
    Alvast heel veel dank voor hulp en tips!!

    Nummer een

    Nummer twee

    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

  • #2
    Re: Vuurwerk fotograferen

    Hoi,

    ik heb zelf ook al een paar keer vuurwerk kunnen fotograferen en 1 ding is me bijgebleven:
    let op de windrichting en de rookontwikkeling. Als het windstil is, kan je na 5 min geen foto meer nemen zonder dat er een gigantische witte rookwolk de boel verpest. Op je tweede foto zie je wat ik bedoel (hoewel het in uw geval nog een klein wolkje is en je er compositorisch nog iets kan van maken).

    Fototechnisch kan je alle kanten op: lange en korte sluitertijden, enz... maar daar kan je genoeg literatuur over terugvinden, ook hier op het forum.
    Ik ben alvast benieuwd naar je resultaten.

    Gr, V.
    http://www.catchlight.be
    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

    Comment


    • #3
      Re: Vuurwerk fotograferen

      Ik (persoonlijk) verkies kortere sluitertijden omdat dit naar mijn gevoel meer het echte weergeeft. Die langere gaat naar het experimentele, je bent ervoor of niet en het kan zeer goed meevallen en maar ook sterk tegenvallen... Ik zie uit naar je (experimentele?) resultaten.
      mvg Guido
      Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

      Comment


      • #4
        Re: Vuurwerk fotograferen

        Oorspronkelijk geplaatst door gblanchaert Bekijk bericht
        Ik (persoonlijk) verkies kortere sluitertijden omdat dit naar mijn gevoel meer het echte weergeeft. Die langere gaat naar het experimentele, je bent ervoor of niet en het kan zeer goed meevallen en maar ook sterk tegenvallen... Ik zie uit naar je (experimentele?) resultaten.
        Hoh Guido, ben een beetje in het "experimentele" tegenwoordig.
        Ik zie wel wat ik ervan bak volgende week.

        VincentBxlFototechnisch kan je alle kanten op: lange en korte sluitertijden, enz... maar daar kan je genoeg literatuur over terugvinden, ook hier op het forum.
        Ik ben alvast benieuwd naar je resultaten
        ik ook...

        Bedankt voor de comments alle twee!
        Touch the Earth...Gently
        www.passionsenfrance.com

        Comment


        • #5
          Re: Vuurwerk fotograferen

          Kleine tip voor een experiment?
          Focus blur proberen: iets langere sluitertijd nemen, correct scherp stellen maar tijdens de foto je focus manueel verslappen.
          Dat heeft een erg abstract resultaat. Het kost wat oefening, is niet iedereens meug, maar wel leuk om een "aparte" foto van vuurwerk mee te maken.
          Last edited by Bakrov; 30 juli 2013, 15:04.
          Canon EOS 550D // Canon EF-S 18-200mm 3.5-5.6 IS // Sigma 35mm 1.4 DG HSM

          Comment


          • #6
            Re: Vuurwerk fotograferen

            @Bakrov : merci voor deze tip!
            Ik ga deze zeker in gedachten houden voor een "volgend" vuurwerk.
            Hetgeen waar ik naartoe wou gaan is letterlijk in het water gevallen
            Touch the Earth...Gently
            www.passionsenfrance.com

            Comment


            • #7
              Re: Vuurwerk fotograferen

              al enkele vuurwerken gedaan, met veel wind, in de regen en in al of niet goeie posities
              ik heb wel spijt dat ik het afgelast was, toen er veel mist was
              Zoals gezegd al, de windrichting is zeker belangrijk, en de rookontwikkeling valt achter af wel wat mee na bewerking.
              Dus er is wel wa voorbereiding via googlemaps of terplaatsen om de ideale positie te vinden tov van de wind en voldoende open zicht
              ik heb eerder voorkeur voor de langere sluitertijden, meer ontploffingen in 1 beeld, das geeft meer kleur
              en ook 1 enkel beeld waar de pijl opstijgt, ontploft en dan in sterrenvorm naar beneden dwarrelt, vind ik de schoonste

              Comment


              • #8
                Re: Vuurwerk fotograferen

                Ik ga morgen bij ons in het dorp enkele pogingen ondernemen...
                mvg Guido
                Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                Comment


                • #9
                  Re: Vuurwerk fotograferen

                  Ik ga morgen bij ons in het dorp als het niet regent enkele pogingen ondernemen...
                  mvg Guido
                  Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vuurwerk fotograferen

                    Succes Guido!
                    Touch the Earth...Gently
                    www.passionsenfrance.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vuurwerk fotograferen

                      Ik had hert een en ander gelezen over hoe vuurwerk fotograferen.
                      Wat heb ik gisteren geleerd bij het vuurwerk?
                      Ik stond veel te dicht. (ik dacht dat er ook grondwerk zou bij zijn)
                      De ene vuurpijl is de andere niet, je duwt af op een moment en plots krijg je een helwit kleur. Ook de intensiteit kan sterk verschillen.
                      Ik verkies korte tijden in het vervolg. En zelfs eens uit de hand werken ipv statief.
                      Ik had op voorhand scherp gesteld op een punt op 100m maar bij het veranderen van de zoominstelling verschuift dit een beetje.
                      Ik heb voornamelijk gewerkt op 1/13 800ISO en f4 en soms f5, de volgende keer f2.8 en 1/50. En later afdrukken.
                      Met lange tijden (ben tot 6 sec gegaan) krijg je wel bijzondere experimentele foto's.
                      Ik had beter mijn mogelijks beschermingsglas verwijderd. (veel flare)
                      Enfin voor herhaling vatbaar en hopelijk beter.
                      Last edited by gblanchaert; 14 augustus 2013, 09:42.
                      mvg Guido
                      Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                      Comment

                      Working...
                      X