Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

donkere foto's met TV en AV

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • donkere foto's met TV en AV

    Ik trek meestal foto's met stand M omdat mijn foto's op de stand AV en TV vaak te donker zijn. In het weekend ga ik foto's trekken van een trouwfeest en ik wil misschien toch meer gebruik maken van TV en AV omdat dit sneller gaat op zo'n feest. Heb het nog eens geprobeerd en opnieuw vallen deze foto's donkerder uit dan wanneer ik het volledig manueel ingeef.
    Weet iemand hoe dit komt? Kan dit misschien aan een andere instelling van mijn camera liggen? Witbalans of zo (hier ken ik nog niets van...)

    body= canon 450d, meest gebruikte lens EF 50 mm 1.4, 70-300mm ISM, kitlens 18-55mm

  • #2
    Re: donkere foto's met TV en AV

    Om een snel, zinnig en gericht antwoord te verkrijgen, zou ik hier zo een onbewerkte foto posten.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: donkere foto's met TV en AV

      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
      Om een snel, zinnig en gericht antwoord te verkrijgen, zou ik hier zo een onbewerkte foto posten.
      met exif.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: donkere foto's met TV en AV

        Oorspronkelijk geplaatst door Jakjak Bekijk bericht
        Ik trek meestal foto's met stand M omdat mijn foto's op de stand AV en TV vaak te donker zijn. In het weekend ga ik foto's trekken van een trouwfeest en ik wil misschien toch meer gebruik maken van TV en AV omdat dit sneller gaat op zo'n feest. Heb het nog eens geprobeerd en opnieuw vallen deze foto's donkerder uit dan wanneer ik het volledig manueel ingeef.
        Weet iemand hoe dit komt? Kan dit misschien aan een andere instelling van mijn camera liggen? Witbalans of zo (hier ken ik nog niets van...)

        body= canon 450d, meest gebruikte lens EF 50 mm 1.4, 70-300mm ISM, kitlens 18-55mm
        Je camera geeft wel aan dat het goed belicht is ? Of geeft hij al een fout aan als je de foto neemt ?
        En waar is het te donker, op je schermpje of ook op de computer achteraf ? Want dat schermpje kan bedriegen.

        Maar als het echt constant is, kun je gewoon de camera in Av of Tv laten overbelichten, in stappen van 1/3 stops.

        Comment


        • #5
          Re: donkere foto's met TV en AV

          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: donkere foto's met TV en AV

            Zit er verschil in de iso/sluitertijd/diafragma in M, S en A, natuurlijk zit daar verschil in want anders waren de foto's niet donkerder. Maar hoe bepaal je waarden in M?
            Staat de belichtingscompensatie niet aan?
            Last edited by hjanssen; 15 juli 2013, 11:04.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: donkere foto's met TV en AV

              Ik kan op het balkje onderaan in mijn beeld, wanneer ik door mijn toestel kijk, zien of de foto over of onderbelicht zal zijn. Dan stel ik bij door te spelen met diafaragma en sluitertijd, naargelang lichtinval, bewegende beelden, wazige achtergrond of niet, ... tot het balkje een goede belichting aangeeft. Dit lukt vrij goed, maar het duurt wel wat langer dan de automatische functies AV en TV.

              Comment


              • #8
                Re: donkere foto's met TV en AV

                Kan je in Av of Tv overbelichten? De camera vult toch automatisch aan en bepaald zelf de nodige belichting of zie ik dit fout? Ik bedoel als ik mijn diafragma groter zou zetten of sluitertijd langer voor meer belichting, dan zal de camera dit aanpassen met kortere sluitertijd of kleinere opening. Niet?

                Comment


                • #9
                  Re: donkere foto's met TV en AV

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakjak Bekijk bericht
                  Kan je in Av of Tv overbelichten? De camera vult toch automatisch aan en bepaald zelf de nodige belichting of zie ik dit fout? Ik bedoel als ik mijn diafragma groter zou zetten of sluitertijd langer voor meer belichting, dan zal de camera dit aanpassen met kortere sluitertijd of kleinere opening. Niet?
                  Je kunt de belichtingscompensatie gebruiken, ook in een halfautomatische stand. Da's een knop met "+/-" op.
                  Maar het is misschien toch handig om eerst de oorzaak te zoeken. Als je in de M-stand altijd netjes het pijltje in het midden zet, en dan zijn de foto's wel goed belicht, betekent dat dat er niks mis is met de belichtingsmeter van je camera. Als je daar ook consequent moet overbelichten, is er misschien wel iets mis met die belichtingsmeter. Maar je moet er ook zeker van zijn dat je lichtere foto's niet alleen maar goed zijn op het schermpje van je camera, en op alle andere beelden té licht zijn. Want dan is er weer iets met het display van je camera. Dan is overbelichten in de halfautomatische stand gevaarlijk, omdat je foto's dan wel mooi zijn op het display van je camera, maar niet op de computer...

                  Dus ik zou toch eerst de oorzaak proberen te achterhalen en daar wat aan te doen.
                  Neem 2x dezelfde foto, 1x in een halfautomatische stand en 1x in de M-stand, en vergelijk die EXIFs dan eens ? En zet ze misschien hier eens even ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: donkere foto's met TV en AV

                    Ahum... de belichtingscompensatie stond fout in de halfautomatische stand. Ik heb het nu in het midden gezet en de foto's zijn goed in Av en Tv. Redelijk idioot maar merci voor de antwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: donkere foto's met TV en AV

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakjak Bekijk bericht
                      Ahum... de belichtingscompensatie stond fout in de halfautomatische stand. Ik heb het nu in het midden gezet en de foto's zijn goed in Av en Tv. Redelijk idioot maar merci voor de antwoorden!
                      Ik durf te denken dat iedereen al eens in jouw schoenen heeft gestaan. Na een reeks foto's plots merken dat die compensatie nog aanstaat... Mijn toestel kan ik zo instellen dat het de compensatie terug op nul zet bij het afzetten. Dat vond ik toch erg handig.
                      In ieder geval bedankt voor de update, dan blijven wij ook niet meer achter met vragen .

                      Comment


                      • #12
                        Re: donkere foto's met TV en AV

                        Oorspronkelijk geplaatst door MadHatter Bekijk bericht
                        Ik durf te denken dat iedereen al eens in jouw schoenen heeft gestaan. Na een reeks foto's plots merken dat die compensatie nog aanstaat... Mijn toestel kan ik zo instellen dat het de compensatie terug op nul zet bij het afzetten. Dat vond ik toch erg handig.
                        In ieder geval bedankt voor de update, dan blijven wij ook niet meer achter met vragen .
                        komkom, vanaf men belichtingscompensatie toepast komt in je zoeker (bij alle Nikons toch) hoeveel je compenseert.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: donkere foto's met TV en AV

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          komkom, vanaf men belichtingscompensatie toepast komt in je zoeker (bij alle Nikons toch) hoeveel je compenseert.
                          Ja, tuurlijk. Ik denk zelfs bij de meeste merken. Maar toch heb ik het niet altijd in de mot, op vakantie kijk ik graag wat rond. En dan is zo'n verstrooidheid bij mij bijzonder makkelijk gebeurd .

                          Comment


                          • #14
                            Re: donkere foto's met TV en AV

                            Oorspronkelijk geplaatst door MadHatter Bekijk bericht
                            Ja, tuurlijk. Ik denk zelfs bij de meeste merken. Maar toch heb ik het niet altijd in de mot, op vakantie kijk ik graag wat rond. En dan is zo'n verstrooidheid bij mij bijzonder makkelijk gebeurd .
                            dan is er dus toch iets te zeggen voor 'bewuster fotograferen' in de M stand. Dan zit je contstant op die meter te turen en zal je je niet vergissen.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: donkere foto's met TV en AV

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              dan is er dus toch iets te zeggen voor 'bewuster fotograferen' in de M stand. Dan zit je contstant op die meter te turen en zal je je niet vergissen.
                              Ja, verstrooid ben je beter niet. Dat snap ik (en de topic starter) ook wel.
                              Alleen zal die M-stand daar bij mij niet veel verandering in brengen, in tegendeel . En dat heeft heel weinig te maken met bewuster fotograferen.

                              Comment

                              Working...
                              X